Grono wokół menopauzy

Projekty w Polsce
Grono wokół menopauzy

Menopauza to kolejny temat tabu, który był „niezaopiekowany”, dlatego postanowiliśmy kompleksowo się nim zająć – mówi Dominika Kulczyk, założycielka Kulczyk Foundation. – To dla nas,nomen omen, naturalna kontynuacjadziałania, które podejmowaliśmy w sprawie menstruacji i kampanii z nią związanej.

Opublikowany jesienią 2023 roku raport „Menopauza bez tabu”, pierwsze tak całościowe spojrzenie na menopauzę, dał asumpt do pogłębionej dyskusji na ten temat. Wskazał konkretne obszary, którymi fundacja zajęła się, by wygenerować – analogicznie jak w przypadku kampanii menstruacyjnej – wnioski, a w konsekwencji zaproponować rozwiązania, które mogłyby być wdrożone systemowo.

– Od października 2023 roku spotykamy się w gronie ekspertek i ekspertów, by diagnozować sytuację w poszczególnych obszarach dotyczących menopauzy, wskazywać możliwości, potrzeby i dyskutować o rozwiązaniach. Każde spotkanie poświęcone było innemu zagadnieniu. Podczas ostatniego przyglądaliśmy się sytuacji w edukacji społecznej i medycznej. Brak wiedzy o menopauzie ma swoje konsekwencje dla kobiet, które często nie wiedzą, co się z nimi dzieje i nie otrzymują właściwej opieki. To powinno się zmienić – mówi Anna Samsel, ekspertka w dziale projektów Kulczyk Foundation.

Jednym z partnerów fundacji w tym projekcie jest Warszawski Instytut Zdrowia Kobiet. Od lat placówka cieszy się powodzeniem z powodu unikalnego podejścia do pacjentek w okresie transformacji menopauzalnej.

– Jesteśmy w stanie zapewnić pełną diagnostykę i leczenie, a wszystko w jednym miejscu w centrum stolicy. Z jednej strony, dzięki Poradni prowadzimy pacjentki ambulatoryjnie, z drugiej oferujemy kompleksowe hospitalizacje oparte na dogłębnej diagnostyce wraz z zaplanowaniem dalszego leczenia poza oddziałem. W razie potrzeby kontynuujemy opiekę w ramach Poradni Endokrynologiczno-Ginekologicznej – mówi dr hab. n. med. Michał Ciebiera, dyrektor Instytutu.

Okrągły Stół wokół menopauzy nie skupia się wyłącznie na aspektach medycznych. Rozwiązania, które chcą zarekomendować specjaliści dotyczyć będą również właśnie edukacji, zarówno wśród pacjentek, jak i lekarzy specjalistów, sposobów przełamywania społecznego tabu wokół menopauzy oraz tworzenia przyjaznych warunków pracy, odpowiadających potrzebom kobiet w tym okresie życia.

Ze współpracy z fundacją zadowolone jest również Polskie Towarzystwo Andropauzy i Menopauzy. Budowanie świadomości dotyczącej transformacji menopauzalnej jest ważne nie tylko wśród samych kobiet, ale w całym społeczeństwie. Prezes Towarzystwa Prof. dr hab. n. med. Wojciech Zgliczyński uważa działania fundacji za wizjonerskie w obszarze przemian społecznych dotyczących kobiet.

– Warto mówić głośno, czym jest menopauza, że to nie koniec życia dla kobiety – dodaje prof. Zgliczyński. – Powinny zrozumieć to nie tylko same kobiety, ale także ich najbliższe środowisko: rodzinne - czyli mąż, partner i dzieci, zawodowe - czyli szef i współpracownicy oraz środowisko lekarskie, w tym przede wszystkim lekarz rodzinny i ginekolog.

 

Zachęcamy do zapoznania się z Raportem i Kompendium wiedzy na temat menopauzy – oba możecie pobrać na stronie www.menopauzabeztabu.org.pl

Cała rozmowa z doktorem Prof. dr hab. n. med. Wojciechem Zgliczyńskim oraz dr hab. n. med. Michałem Ciebierą z Warszawskiego Instytutu Zdrowia Kobiety dostępna jest tutaj.

Aktualności

Dołącz do naszej kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej

Przełamać tabu miesiączki w miejscu pracy to cel obchodzonego na całym świecie Dnia Higieny Menstruacyjnej. Włącz się z nami w to święto pod hasłem  #OkresRównoWażny. Dzień Higieny Menstruacyjnej to międzynarodowe święto, które zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego i podnosi świadomość na temat higieny menstruacyjnej. Data 28 maja nie jest przypadkowa. Średnia długość cyklu menstruacyjnego to 28 dni, z czego 5 dni to czas krwawienia. Tego dnia organizacje społeczne na całym świecie podejmują działania w obszarze zdrowia i higieny menstruacyjnej realizując kampanie społeczne. 

 

Dowiedz się więcej

Ruszyła III edycja konkursu "Zdrowo nakręceni"!

Najbardziej kreatywni reżyserzy, czyli... dzieci po raz trzeci przygotowują filmy konkursowe opowiadające o gotowaniu, zasadach zdrowego odżywiania i równości w kuchni. Jest o co się starać, bo w tegorocznej edycji konkursu skierowanego do placówek objętych programem Kulczyk Foundation „Żółty Talerz” łączna pula nagród wynosi 45 000 zł. Nagrodzone placówki będą mogły przeznaczyć pozyskane środki na remont lub zakup niezbędnego do prowadzenia zajęć wyposażenia.

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk nabyła prawa do Festiwalu Malta

Flagowy projekt kulturalny Poznania, przyciągający wybitnych twórców z całego świata zyska nowe, kobiece oblicze! Po lipcowej zapowiedzi Dominiki Kulczyk pomyślnie sfinalizowano zakup praw do marki Malta Festival Poznań. Transakcja zagwarantowała kontynuację idei trwającego od ponad 30 lat przedsięwzięcia uhonorowanego prestiżową nagrodą EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

Dowiedz się więcej