Bajka o odwadze
Posłuchajcie razem bajki o kwezalu Diego, którą czyta Filip Bobek. To opowieść o pięknym ptaku, którego martwiło to, że ludzie przez swoją zachłanność zagrażają jego rodzinie. Odważył się z nimi porozmawiać, mimo że trochę się bał i nie wiedział nawet, czy będą w stanie go zrozumieć. Ale upomniał się o prawa swoje i swojego gatunku. Bajka o kolorowym ptaku Diego może stać się punktem wyjścia do rozmowy o odwadze potrzebnej do zabierania głosu w ważnych sprawach. Do bajki przygotowane są zadania indywidualne dla dziecka. Możecie je pobrać i wydrukować.
Posłuchajcie też nawiązującej do bajki piosenki „Mów mi Diego”, którą śpiewa Ewa Konstancja Bułhak.
Odważne - ostrożne
Każdy z nas w pewnych sytuacjach jest odważny, a w innych – ostrożny. A co jeśli nie potrafimy wybrać między odwagą a ostrożnością albo zaciera nam się granica między odwagą a brawurą? Dla dziecka te decyzje są jeszcze trudniejsze. Dlatego warto przeanalizować z nim przykładowe sytuacje, by zwrócić uwagę na to, jak można się wtedy zachować i jakie mogą być tego konsekwencje.
Ćwiczenie można wykonać w dwóch wersjach. Pierwsza to odczytanie przykładowych sytuacji i rozmowa o nich. Drugą można zrobić przy okazji zabaw ruchowych. Do wykonania ćwiczenia w tej drugiej wersji będziecie potrzebowali dość dużo miejsca i rekwizytów. Rozłóżcie linę lub przyklejcie na podłodze linię z papierowej taśmy długości 2-3 metrów. Na jednym jej końcu umieść kartkę z napisem „ODWAŻNE”, a na drugim – „OSTROŻNE”.
Wytłumacz dziecku zasady ćwiczenia: Za chwilę staniemy obok liny. Na jej końcach mamy dwa różne napisy: „ODWAŻNE” i „OSTROŻNE”. Będę podawać przykłady różnych sytuacji. Zastanówmy się, czy wymagałyby one ostrożności czy odwagi. Gdy już podejmiecie decyzje, stańcie w odpowiednim miejscu przy linie tak, żeby pokazać, czy w tej sytuacji jesteście bardziej ostrożni, odważni czy może stoicie gdzieś pomiędzy ostrożnością a odwagą.
Przykłady sytuacji:
- muszę w nieznanym miejscu pójść do sklepu;
- przechodzę przez ulicę;
- mam powiedzieć siostrze/bratu, mamie/tacie, koleżance/koledze, że jestem na nią/niego rozzłoszczony(-a);
- chcę opowiedzieć całej rodzinie lub klasie o jakimś wydarzeniu;
- mam wystąpić przed rodzicami w przedstawieniu;
- chcę przyłączyć się do zabawy;
- czeka mnie wizyta u stomatologa;
- mam pojechać w nieznane miejsce;
- poznaję kogoś nowego.