Kulczyk Foundation wspiera nauczycieli w walce z hejtem w polskiej szkole

Warszawa
16 listopada 2018
Wydarzenia

Polska zajmuje drugie miejsce pod względem liczby skutecznych prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży w Europie. Duży wpływ na to ma rosnąca skala przemocy słownej w środowisku młodych ludzi. O tym jak właściwie identyfikować hejti skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku w polskiej szkole rozmawiano podczas III Forum Eksperckiego organizowanego przez Kulczyk Foundation. Tegoroczna konferencja zgromadziła prawie 500 nauczycieli, wychowawców i nauczycieli pod hasłem „Hejt! Jak uczyć empatii w czasach nienawiści?”

Forum otworzyła debata, do udziału w której Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation, zaprosiła: Annę Winnicką, przedstawicielkę środowiska polskich pedagogów, Lucynę Kicińską, koordynatorkę Telefonu Zaufania Dzieci i Młodzieży 116 111 z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Roberta Biedronia, samorządowca i działacza społecznego oraz mecenasa Piotra Schramma, adwokata oraz eksperta w dziedzinie rozwiązywania sporów.

– Hejt jest dziś najpowszechniejszą formą przemocy w Polsce i największym problemem polskich szkół. Z badań wynika, że niemal co drugi młody człowiek w naszym kraju stał się ofiarą hejtu, a co piąty przyznaje się do jego stosowania. Jednocześnie przemoc słowna przyczynia się nawet do połowy skutecznych prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży, których liczba w Polsce stale rośnie i już jesteśmy pod tym względem na drugim miejscu w Europie. Walka z hejtem oznacza więc walkę o zdrowie i życie naszych dzieci – powiedziała Dominika Kulczyk.

– Przeciwdziałanie hejtowi wśród młodych ludzi wymaga działania od nas, dorosłych. Musimy edukować dzieci i młodzież, uczyć szacunku i empatii, prostować szkodliwe wzorce z sieci i reagować zawsze, kiedy spotykamy się z przejawami cyberprzemocy – podkreśliła Lucyna Kicińska. Mecenas Piotr Schramm zaznaczył, że powinniśmy korzystać ze wszystkich dostępnych w prawie środków chroniących dzieci przed hejtem. – Nikt kto posuwa się do przemocy zarówno fizycznej, jak i słownej nie może się czuć bezkarny – zaznaczył. 

Gościem specjalnym wydarzenia była Catalina Escobar – działaczka społeczna i założycielka szkoły dla nieletnich matek Juanfe w Kolumbii. Podzieliła się ona swoimi doświadczeniami w przezwyciężaniu negatywnego odbioru społecznego w pracy z wykluczonymi. Przekazała również przydatne wskazówki na temat tego, skąd czerpać pewność siebie w działalności edukacyjnej.

Praktycznych informacji i wskazówek na temat skutecznych sposobów zapobiegania i ochrony przed hejtem udzielili zaproszeni eksperci: Agata Patalas, nauczycielka i twórczyni autorskich programów rozwijania humanistycznych pasji i umiejętności uczniowskich oraz działaczka społeczna na rzecz społeczeństwa otwartego, Dorota Łoboda z Fundacji Rodzice Mają Głos. W dyskusji wzięli też udział Marta Mazurek, pełnomocniczka prezydenta Poznania ds. przeciwdziałania wykluczeniu, która zainicjował akcję zamalowywania hejtu na murach miasta oraz Roman Paszke, polski żeglarz i motywator. Konferencję poprowadziła Ewa Drzyzga.

– Jeżeli nie znajdziemy skutecznego sposobu na przeciwdziałanie hejtowi w polskiej szkole, jego ofiar będzie przybywać. Dlatego chcemy zjednoczyć środowisko nauczycieli w wysiłkach, aby ograniczyć skale tego zjawiska wśród młodych Polaków – podsumowała konferencję Dominika Kulczyk.

dodatkowe materiały