Program Okresowe ABC ma pokazać, czy darmowe podpaski w polskich szkołach się sprawdzają

Czułość i Wolność

– Dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka. Bez niego kobiety i dziewczynki nie mogą żyć z godnością. To oburzające, że dziewczęta na całym świecie nie mają szans na lepszą edukację, a kobiety na pójście do pracy, bo są zbyt biedne, aby mieć okres – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Fundacja od lat pomaga zapewnić podpaski kobietom i dziewczynkom, których nie stać na ich zakup. W 2020 roku przeprowadziła pierwsze w Polsce badanie dotyczące ubóstwa menstruacyjnego i tabu menstruacyjnego. Ponad 40 procent dziewczyn przyznało w nim, że w ich domu rodzinnym nie rozmawia się o miesiączce, a co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na swoją pierwszą miesiączkę. Co piątej uczennicy zdarzyło się opuścić lekcje z powodu braku podpasek.

Tak dla podpasek

Na początku 2021 roku Kulczyk Foundation wraz z innymi organizacjami zawiązała Okresową Koalicję, by w połowie 2023 roku ruszyć z kampanią "Tak dla podpasek" i złożyć w sejmie projekt ustawy dotyczący darmowego dostępu do środków menstruacyjnych w szkołach i na uczelniach oraz edukacji o zdrowiu menstruacyjnym.

Zdobycie grantu z Ministerstwa Edukacji Narodowej było kolejnym krokiem na drodze do wprowadzenia systemowych rozwiązań problemu ubóstwa menstruacyjnego.

Tak powstał pilotażowy program Okresowe ABC. Objęto nim 500 szkół wybranych na podstawie rekrutacji tak, by stworzyły reprezentatywną grupę. Grant ministerialny otrzymała także fundacja Akcja Menstruacja. 

Okresowe ABC

W raporcie KF z 2020 roku punktowano, że dostęp do środków higienicznych jest w szkołach ograniczony. Jeśli są, to zazwyczaj w pokoju higienistki, a ten nie jest otwarty przez cały dzień. Oferowane do szkół podpaski są często słabej jakości, co zniechęca uczennice do ich używania. 

W ramach programu Okresowe ABC Każda placówka otrzymała tamponetki (dyspensery) oraz zapas środków menstruacyjnych. W ramach pilotażu tamponetki są uzupełniane co miesiąc do końca roku szkolnego.

Równolegle do wsparcia rzeczowego wszystkie szkoły otrzymały wsparcie edukacyjne z zakresu zdrowia menstruacyjnego. Prowadzono spotkania dla chętnych uczniów i uczennic oraz pogłębione warsztaty tylko dla dziewczyn.

Ważnym elementem całego projektu jest jego ewaluacja, dzięki której MEN otrzyma konkretne wnioski i wskazówki w kontekście wprowadzenia zmiany systemowej.

Teraz Kulczyk Foundation podsumowuje akcję, a wnioski zostaną przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

Autorka: Anna Woźniak

Tekst opublikowany na wysokieobcasy.pl 27 maja 2025 r.

(Fot. iStock)