Opis problemu
Kulczyk Foundation wspiera projekty mające na celu wzmocnienie pozycji kobiet i dziewczynek w obliczu dyskryminacji i stygmatyzacji, jakich doświadczają w różnych sferach życia zawodowego i społecznego. Fundacja kładzie szczególny nacisk na walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym.
Ściśle powiązany z tymi problemami jest częsty brak wiedzy na temat dojrzewania oraz trudności w mówieniu o nim, zarówno wśród dziewcząt, jak i chłopców. W efekcie w okresie dorastania, kiedy rodzi się najwięcej pytań i obaw, wiele dzieci i nastolatków, szukając odpowiedzi, jest zdanych wyłącznie na siebie. Chcąc się czegoś dowiedzieć, sięgają po informacje z dostępnych, ale często niesprawdzonych źródeł, od rówieśników lub z internetu. W ten sposób ich wiedza o sobie samych opiera się na powielanych stereotypach, mitach i nierealnych wyobrażeniach. To z kolei może mieć negatywne konsekwencje dla ich funkcjonowania, zdrowia psychicznego i fizycznego oraz umiejętności budowania relacji międzyludzkich.
Brak informacji i rzetelnej wiedzy, poczucie wstydu i upokorzenia, liczne przesądy, ograniczony dostęp do podpasek. Tak, to menstruacja w Polsce. Taki obraz wyłania się z wyników badań społecznych na temat postrzegania okresu, przeprowadzonych na zlecenie Kulczyk Foundation przez firmę badawczą Difference.
Wyniki badania pokazują, że w polskim społeczeństwie miesiączka wciąż pozostaje obszarem kulturowego tabu. 42% badanych kobiet przyznało, że w ich rodzinnym domu o okresie nie mówi się lub nie mówiło wcale. Pomimo deklarowanej akceptacji menstruacji jako zjawiska biologicznego, dla wielu kobiet wciąż pozostaje ona tematem wstydliwym, o którym się nie rozmawia. Co trzecia nastolatka nie jest psychicznie gotowa na nadejście pierwszej miesiączki. O okresie wciąż mówi się niewiele, a sposób, w jaki matki (bo to ciągle na nich spoczywa oczekiwanie przekazania córkom tej wiedzy) przygotowują do niego swoje córki, zwykle jest niewystarczający.
Co na to szkoła? Badania pokazały, że – w większości przypadków – szkoła rzadko uczy, jeszcze rzadziej wspiera.
Z uwagi na nieuwzględnienie przygotowania do pierwszej miesiączki w podstawie programowej oraz wrażliwość samego tematu nie poświęca się mu zbyt wiele uwagi. Zajęcia Wychowania Do Życia w Rodzinie w większości przytaczanych przypadków nie spełniają swojej roli, odbywają się w godzinach porannych lub popołudniowych, co wpływa na niską frekwencję. Ponadto lekcje te często prowadzone są przez osoby, które nie mają odpowiedniego przygotowania i same są onieśmielone tematem.
Opis projektu
„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” jest programem Kulczyk Foundation i marki Rossmann. Według badań przeprowadzonych w 2020 roku przez firmę badawczą Difference, na zlecenie Kulczyk Foundation, co piąta uczennica opuszcza lekcje ze względu na brak odpowiednich środków higienicznych podczas menstruacji.
W roku szkolnym 2021/2022 programem „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” zostało objętych 96 szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Zapewniono w nich roczny zapas podpasek dla uczennic. Dodatkowo w każdej szkole biorącej udział w programie funkcjonował „Wolontariat Kulczyk Foundation”, dzięki któremu uczennice promowały wiedzę o menstruacji. Dążyły tym samym do tego, by odtabuizować temat wśród swoich koleżanek i kolegów. Nauczyciele z kolei otrzymali specjalnie opracowane materiały edukacyjne dotyczące dojrzewania i menstruacji, które omawiali z uczennicami i uczniami podczas lekcji czy godzin wychowawczych.
W roku szkolnym 2022/2023 realizowana jest II edycja programu. Tym razem uczestniczą w nim 224 szkoły z całej Polski, do których łącznie trafiło ponad 1,6 miliona podpasek. Podobnie, jak w trakcie I edycji, uczennice i uczniowie angażują się w wolontariat, szerząc świadomość o tematach związanych z menstruacją. Robią to pod nadzorem pedagogów wybranych do koordynowania programu w poszczególnych placówkach. Z kolei materiały edukacyjne o dojrzewaniu i miesiączce zostały wzbogacone o nowe treści, które będą poruszane na lekcjach i godzinach wychowawczych we wszystkich szkołach objętych programem.