OPIS PROBLEMU
Prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111 działa od 2008 roku. W tym czasie o pomoc poprosiły setki tysięcy młodych osób. Dzwonią żeby podzielić się z kimś problemami dnia codziennego, ale często dzwonią ofiary przemocy, wykorzystywania seksualnego, prześladowań i hejtu.
Konsultanci pomagają wtedy, kiedy dzieci i nastolatkowie mają gorszy nastrój i problemy w szkole czy w domu, ale też takim w bardzo złym stanie psychicznym. . Jak podkreślają same dzieci, Telefon jest dla nich szansą na uzyskanie pomocy, kiedy inne możliwości wsparcia nie są dostępne.
Niejednokrotnie udało się zapobiec próbie samobójczej wysyłając pod adres, z którego dzwoniło planujące ją dziecko, straż, policję i karetkę pogotowia.
Od 2017 roku Telefon pozostał bez dofinansowania z budżetu państwa, co w konsekwencji doprowadziło do ograniczenia liczby czynnych linii telefonicznych oraz godzin funkcjonowania obsługi.
OPIS ORGANIZACJI
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS, dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) od 1991 roku pomaga dzieciom w zapewnieniu im bezpiecznego dzieciństwa. Pomaga tym, które doświadczyły przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. Edukuje, jak unikać przemocy.
Jednocześnie uczy dorosłych oraz uwrażliwia ich na wykorzystywanie i krzywdzenie dzieci. Dla profesjonalistów FDDS organizuje seminaria i konferencje na temat profilaktyki wykorzystywania dzieci i ochrony przed zadawaniem im krzywdy.
OPIS PROJEKTU
Od 2017 roku Kulczyk Foundation wspiera Telefon Zaufania 116 111, przekazując środki na nocne dyżury konsultantów – od 20:00 do 2:00 w nocy.
W 2020 roku Dominika Kulczyk wsparła Fundację Dajemy Dzieciom Siłę kwotą 1,65 mln zł. Telefon mógł zacząć funkcjonować całą dobę. Dzieciom i nastolatkom, które kontaktują się z konsultantami późno w nocy, towarzyszą najtrudniejsze problemy – często są to myśli samobójcze, przemoc domowa, depresja, niepokój i lęki, niskie poczucie własnej wartości, samotność i stres.
Problemy nasiliły się w pandemii. Długotrwała nauka zdalna, ograniczony kontakt z rówieśnikami i zmiana stylu życia mają ogromny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne młodych osób. Rozmowy z konsultantami Telefonu pozwalają uspokoić emocje, wyciszyć przykre myśli i sprawiają, że dzieci odzyskują wiarę i zaufanie do dorosłych.
W 2020 roku konsultanci Telefonu Zaufania odebrali 61 625 połączeń, odpowiedzieli na 12 525 wiadomości oraz podjęto 747 interwencji w sytuacjach zagrożenia życia bądź zdrowia dzwoniących młodych ludzi.