|
|
Menstruacja w
Polsce: tabu, zabobony
i stygmatyzacja
|
|
Brak informacji i rzetelnej wiedzy, poczucie wstydu
i upokorzenia, liczne przesądy, czy ograniczony dostęp do
podpasek. Tak, to obraz menstruacji w Polsce. Wyłania się on z
wyników badań społecznych na temat postrzegania okresu,
przeprowadzonych na zlecenie Kulczyk Foundation przez firmę
badawczą Difference.
Badania objęły terytorium całej Polski. Polegały zarówno na
analizie ilościowej, jak i jakościowej. Tej pierwszej poddano
wypowiedzi blisko półtora tysiąca osób, m.in. nastolatek,
dorosłych kobiet, ale także mężczyzn. W analizie jakościowej
wykorzystane zostały opinie ponad 90 osób, w tym m.in.
ekspertek, nastolatek i dorosłych kobiet. W ten sposób badacze
otrzymali obraz i skalę wykluczenia oraz ubóstwa
menstruacyjnego w Polsce w zakresie ekonomicznym, społecznym i
edukacyjnym.
Wyniki badania pokazują, że w polskim społeczeństwie miesiączka
wciąż pozostaje obszarem kulturowego tabu. 42% badanych
kobiet przyznało, że w ich rodzinnym domu o okresie nie mówi
się lub nie mówiło wcale. Pomimo deklaracji akceptacji
faktu istnienia miesiączki jako zjawiska biologicznego, dla
wielu kobiet wciąż pozostaje ona tematem wstydliwym, o którym się
nie rozmawia. Co trzecia nastolatka nie jest przygotowana na
jej nadejście. O okresie wciąż rozmawia się niewiele, a
sposób, w jaki matki przygotowują swoje córki na jej nadejście,
jest zwykle niewystarczający. Co może być szczególnie
zaskakujące, w Polsce nadal funkcjonuje wiele mitów i
stereotypów na temat menstruacji, które utwierdzają zarówno
kobiety, jak i mężczyzn w błędnych przekonaniach, a tym samym
utrwalają ich niewłaściwe postawy względem miesiączki. Jak
pokazały badania, prawie 30% kobiet uważa, że podczas okresu
nie można zajść w ciążę, a co piąta wierzy, że w jego trakcie
nie powinno się piec ciast czy kisić ogórków.
Jak pokazuje badanie, co piątej Polce zdarza się nie mieć
środków na zakup odpowiednich podpasek. To istotne nie
tylko z materialnego punktu widzenia. Dostęp do artykułów
higienicznych to przecież przede wszystkim zapewnienie kobietom
i dziewczętom poczucia pewności siebie oraz umożliwienie
kontynuowania edukacji także podczas menstruacji.
– W czasie koronawirusa większość działań skierowanych jest
na walkę z pandemią, a przecież kobiety w tym czasie nie
przestały miesiączkować! Sytuacja ekonomiczna wielu z nich
pogorszyła się, więc problemy z kupnem podpasek czy tamponów są
bardziej odczuwalne i nabierają jeszcze większego znaczenia.
Dlatego ja i moja fundacja wspieramy projekty dedykowane
kobietom, by wzmocnić ich pozycję w obliczu dyskryminacji i stygmatyzacji
w różnych dziedzinach życia, także w związku z wykluczeniem
menstruacyjnym – podkreśla Dominika Kulczyk, prezeska
Kulczyk Foundation.
Szczegółowe wyniki badania dostępne są tutaj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kulczyk Foundation
walczy z ubóstwem menstruacyjnym na świecie
|
|
W
czasach koronawirusa większość działań skierowanych jest na
walkę z pandemią. Warto przypomnieć: kobiety w tym czasie nie
przestały miesiączkować! Niestety pogorszyła się sytuacja
ekonomiczna wielu z nich. Dotychczasowe problemy z dostępem do
środków higienicznych są bardziej odczuwalne i nabierają
obecnie jeszcze większego znaczenia. Dotyczy to przede
wszystkim krajów rozwijających się, takich jak Kenia.
Wspieramy projekty dedykowane kobietom, mające na celu
wzmocnienie ich pozycji w obliczu dyskryminacji i
stygmatyzacji, jakich doświadczają w różnych dziedzinach życia
zawodowego i społecznego. Nasza fundacja kładzie szczególny
nacisk na walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym na
całym świecie.
Smile Bank Project to przedsięwzięcie kenijskiej organizacji
Project Elimu, wspieranej przez Kulczyk Foundation. Jego celem
jest walka z ubóstwem menstruacyjnym i skutkami braku wiedzy na
temat zdrowia reprodukcyjnego. Zamknięcie szkół spowodowane
pandemią uniemożliwiło dystrybucję środków higienicznych
niezbędnych w czasie menstruacji. Dlatego też wyznaczono specjalne
miejsca, z których dziewczęta mogą odbierać podpaski. Dzięki
temu, zagrożenie epidemiczne nie jest przeszkodą dla realizacji
programu prowadzonego przez Project Elimu.
Przypominamy, że naszego kenijskiego partnera można wesprzeć
finansowo - więcej szczegółów na temat programu i możliwości
pomocy dostępnych jest tutaj.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trwa akcja społeczna „Czułość i Wolność. Budujmy
równowagę w relacjach", prowadzona przez Kulczyk
Foundation z „Wysokimi Obcasami” i „Gazetą Wyborczą”. Jej celem
jest rozwijanie z czułością poczucia własnej wolności, by z
nową energią tworzyć świat po pandemii.
„Gdy pandemia zatrzymała świat, my też się zatrzymaliśmy.
Trzeba było pokory i ciszy, żeby przyjąć tę nową rzeczywistość
i żeby w niej przetrwać. (…) Dzisiaj myślę, że czas pójść
dalej. Wewnętrzna mądrość, którą odnaleźliśmy w sobie, mówi,
żeby na niej się oprzeć i sięgnąć po wolność w byciu sobą. Ta
mądrość czasem powinna być też działaniem, akcją, niezgodą na
rzeczywistość. Niezgodą na to, że ktoś inny mówi nam, co jest
jedynie słuszne” – pisze Dominika Kulczyk w felietonie „Niech nikt Ci nie
mówi, jak żyć”.
Materiały ukazujące się w ramach akcji dotyczą trzech wymiarów
tej czułej rewolucji – świadomości, cielesności i bytu.
Zachęcamy do przyjrzenia się temu, jak sami czasem ograniczamy
wolność swoją i innych - nadopiekuńczością
czy brakiem czułości.
Zobaczcie, jak coś tak naturalnego jak menstruacja poprzez
tabu, mity i stereotypy, a także zwykłą niedostępność podpasek,
może utrudniać realizację
potencjału dziewczynek i kobiet. Przeczytajcie też o
tym, dlaczego trzeba rozmawiać o
pieniądzach w związku i jak to robić.
A na koniec zaproście swoich bliskich do gry „Rodzinny kosmos”!
Jesteście ciekawi, co może Was spotkać podczas rodzinnej
wyprawy międzygwiezdnej? Być może wylądujecie na Planecie
Uważności. Zapewne dopadnie Was Deszcz Złości, ale i Deszcz
Radości. Sprawdzicie też, jak wygląda życie na Planecie
Samodzielności. Zabawa w „Rodzinny kosmos" daje to, co
najcenniejsze: czas, uwagę i szansę na lepsze, głębsze poznanie
siebie nawzajem, by z czułością dla siebie budować nasze
relacje.
Wszystkie publikowane w ramach akcji artykuły, wywiady i
dodatki wspierające przejście od refleksji do działania
dostępne są na stronie Kulczyk Foundation (również
w wersji
anglojęzycznej) oraz w zakładce „Czułość i
wolność” w serwisie Wyborcza.pl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zawsze jest dobry
#czasnarelacje
|
|
Ponad dwa miesiące temu Kulczyk Foundation we
współpracy z Instytutem Dobrego Życia „Wysokich Obcasów” rozpoczęła
akcję społeczną #czasnarelacje. Zachęcaliśmy do wspólnego
przyglądania się swoim domowym relacjom i emocjom, które na co
dzień towarzyszą nam wszystkim.
W 50 artykułach znalazły się pomysły na to, jak rozwijać empatię,
docenieniać uważność i zwracać uwagę na granice swoje
i innych. Zależało nam na tym, by złość,
smutek i tęsknota nie
były już widziane jako „złe” emocje, ale będące wyrazem tego,
co w Was samych i Waszych dzieciach się dzieje, i o jakich potrzebach
to świadczy.
Zachęcaliśmy, by czasem powstrzymać się od wyręczania dziecka,
pozwalając mu na samodzielność
i obserwując z dumą jego reakcje oraz rosnące poczucie
sprawczości. Podsuwaliśmy pomysły na to, jak zostawić dziecku
pole do kreatywności
i zachwytu swoją wyobraźnią.
Jeżeli nasze artykuły skłoniły Was do refleksji i spojrzenia
czasem z innej perspektywy, przyczyniając się do pozytywnej
zmiany w Was i Waszych relacjach, to cel akcji #czasnarelacje
został osiągnięty. Mamy nadzieję, że radość, śmiech i szczęście
będą częściej pojawiać się w Waszych domach, a marzenia zaczną
się spełniać!
Wszystkie artykuły publikowane w ramach akcji dostępne są na stronie Kulczyk
Foundation oraz w zakładce Instytutu
Dobrego Życia na stronie „Wysokich Obcasów”.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Żółty Talerz działa
- również w trakcie epidemii!
|
|
W ramach współpracy z British Primary School of
Wilanow, pod koniec maja dostarczyliśmy dziesięciotysięczny ciepły,
pełnowartościowy posiłek dla najbardziej potrzebujących dzieci.
Żółty Talerz nie zatrzymujemy się! Również w czasie epidemii
koronawirusa.
Od połowy kwietnia Kulczyk Foundation współpracuje z British
Primary School of Wilanow. Dzięki temu posiłki codziennie
dostarczane są do domów potrzebujących dzieci z Warszawy i
okolic. Przygotowują je pracownicy placówki w szkolnej
stołówce. W akcję włączyły się również organizacje dobroczynne:
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Caritas Diecezji
Warszawsko-Praskiej, Stowarzyszenie „Serduszko dla
Dzieci”. Ich pracownicy wskazali najbardziej potrzebujące
dzieci oraz ich rodziny. Zajęli się także codziennym dowozem
posiłków, z zachowaniem wszystkich niezbędnych środków
bezpieczeństwa. Z Żółtym Talerzem współpracują także
organizacje z Torunia i Białegostoku: Stowarzyszenie
Dzieciom i Młodzieży WĘDKA im. każdego Człowieka oraz ELEOS
Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia Diecezja Białostocko-Gdańska. Dzięki
temu kilkaset posiłków codziennie trafia do potrzebujących
dzieci i ich rodzin.
Zachęcamy do wsparcia naszego projektu realizowanego z British
Primary School of Wilanow. Darowiznę celową można wpłacać
na konto Kulczyk Foundation: 92 1090 1362 0000 0001 2274 9213
(w tytule wpisując: „Obiady koronawirus") lub skorzystać z
płatności PayU.
|
|
|
|
|
|
|
|
Aby zrezygnować z
otrzymywania wiadomości kliknij tutaj.
|
|
|
|
|
|
|
|