Szczecin to kolejne miasto po Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu i Słupsku, do którego trafiły prace trzech powiązanych z Kulczyk Foundation fotografów. Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski podróżowali z nami podczas realizacji 8. sezonu serialu dokumentalnego „Efekt Domina”.
Przedstawione na ich zdjęciach kobiety i dziewczynki z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy dzielą się z nami swoimi przekonaniami i codziennymi problemami. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.
Lokalne organizacje pozarządowe, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się przekazywać kobietom rzetelne informacje o cyklu menstruacyjnym oraz wsparcie w postaci niezbędnych środków higienicznych.
- Na przeszkodzie do samorealizacji, decydowania o sobie, równouprawnienia i po prostu osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.
Wystawę „Otwórz oczy i zobacz…” można oglądać przed Domem Kultury „Krzemień”. To nowa instytucja kultury w Szczecinie i jedyne tego rodzaju miejsce na zajmującym blisko połowę miasta Prawobrzeżu Szczecina. W domu kultury działa kilkadziesiąt pracowni artystycznych. To tutaj w zeszłym roku odbyła się gala rozdania Fryderyków, z udziałem najważniejszych postaci polskiej muzyki.
Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.