1,5 miliona podpasek dla szkół z całej Polski. Wspólna akcja Kulczyk Foundation i Rossmanna

Projekty w Polsce

„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” to nowy program Kulczyk Foundation i marki Rossmann. Dzięki niemu do 96 szkół z 16 województw trafiło dokładnie 92 160 paczek z podpaskami. Czyli aż 1 475 600 sztuk podpasek.

Uczennice otrzymały w ten sposób darmowy dostęp do środków menstruacyjnych przez cały rok szkolny 2021/2022.

– Dziewczynka, która z powodu miesiączki nie pojawi się w szkole, już zawsze będzie przekonana, że jest gorsza od chłopców. Zawsze będzie jej mniej - w rodzinie, w pracy, w dorosłym życiu. Nasza akcja to złamanie tego schematu i jasny komunikat dla dziewczyn - nie jesteście gorsze. Jesteście tak samo wartościowe i wolne. Jeśli zdacie sobie z tego sprawę, nikt wam tej wolności już nie odbierze – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

W programie biorą udział szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W dystrybucję podpasek zaangażowało się prawie 300 wolontariuszek, które promują także wiedzę na temat okresu.

Oprócz całorocznego zapasu podpasek, uczennice otrzymały od nas także dostęp do materiałów dotyczących zdrowia i higieny menstruacyjnej. Na ich podstawie nauczyciele i nauczycielki mogą prowadzić zajęcia z zakresu dojrzewania czy menstruacji np. w czasie godziny wychowawczej.

– Ostatni Raport Kulczyk Foundation pokazuje, że nawet co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek. Z badania wynika też, że 1/3 nastolatek nie jest przygotowana na przyjście swojej pierwszej miesiączki. Aby zapobiec takim sytuacjom, przygotowaliśmy dla niemal 100 szkół w Polsce pakiety z podpaskami, które przez cały rok szkolny będą dostępne w szkolnych toaletach. Zależy nam, by temat okresu nie był tematem tabu. Moment pierwszej miesiączki jest ważnym przeżyciem i nie powinien kojarzyć się z czymś wstydliwym – podkreśla Joanna Wojtasik, kierowniczka sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.

Miesiączka jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich rodzinnym domu o okresie się nie mówi się lub nie mówiło wcale. Dla 23% badanych jest to z kolei temat krępujący.

Kulczyk Foundation i Rossmann wspierają projekty dedykowane kobietom, które mają wzmocnić ich pozycję. Szczególny nacisk kładziemy na walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym. Problem ten wpływa negatywnie na niemal każdy aspekt życia kobiet.

Aktualności

Przyjmę Przyjaciół z Ukrainy

„Przyjmę Przyjaciół z Ukrainy” to grupa na Facebooku założona przez Kulczyk Foundation i Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą.

«Прийму Друзів з України» - це група у мережі Facebook, яку створили Kulczyk Foundation і Польсько-українська господарча палата.

Dowiedz się więcej

Wyłoniliśmy laureatów Programu Stypendialnego im. dr. Jana Kulczyka dla obywateli Ukrainy

Kapituła Stypendiów im. dr. Jana Kulczyka wyłoniła 11 stypendystów tegorocznej edycji programu. Są nimi pochodzący z Ukrainy studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dowiedz się więcej

Biznes, równość, menstruacja - rusza Cykl Kariery

Aż 71% kobiet w naszym kraju uważa, że nie ma równych szans w życiu zawodowym. 69% sądzi, że płeć ma wpływ na wysokość wynagrodzenia. Nierówność na polskim rynku pracy to wciąż ogromne wyzwanie. Zmiana naszej rzeczywistości w tym zakresie to cel koalicji organizacji, które uruchamiają kampanię społeczną Cykl Kariery.

Dowiedz się więcej