1,5 miliona podpasek dla szkół z całej Polski. Wspólna akcja Kulczyk Foundation i Rossmanna

Projekty w Polsce

„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” to nowy program Kulczyk Foundation i marki Rossmann. Dzięki niemu do 96 szkół z 16 województw trafiło dokładnie 92 160 paczek z podpaskami. Czyli aż 1 475 600 sztuk podpasek.

Uczennice otrzymały w ten sposób darmowy dostęp do środków menstruacyjnych przez cały rok szkolny 2021/2022.

– Dziewczynka, która z powodu miesiączki nie pojawi się w szkole, już zawsze będzie przekonana, że jest gorsza od chłopców. Zawsze będzie jej mniej - w rodzinie, w pracy, w dorosłym życiu. Nasza akcja to złamanie tego schematu i jasny komunikat dla dziewczyn - nie jesteście gorsze. Jesteście tak samo wartościowe i wolne. Jeśli zdacie sobie z tego sprawę, nikt wam tej wolności już nie odbierze – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

W programie biorą udział szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. W dystrybucję podpasek zaangażowało się prawie 300 wolontariuszek, które promują także wiedzę na temat okresu.

Oprócz całorocznego zapasu podpasek, uczennice otrzymały od nas także dostęp do materiałów dotyczących zdrowia i higieny menstruacyjnej. Na ich podstawie nauczyciele i nauczycielki mogą prowadzić zajęcia z zakresu dojrzewania czy menstruacji np. w czasie godziny wychowawczej.

– Ostatni Raport Kulczyk Foundation pokazuje, że nawet co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek. Z badania wynika też, że 1/3 nastolatek nie jest przygotowana na przyjście swojej pierwszej miesiączki. Aby zapobiec takim sytuacjom, przygotowaliśmy dla niemal 100 szkół w Polsce pakiety z podpaskami, które przez cały rok szkolny będą dostępne w szkolnych toaletach. Zależy nam, by temat okresu nie był tematem tabu. Moment pierwszej miesiączki jest ważnym przeżyciem i nie powinien kojarzyć się z czymś wstydliwym – podkreśla Joanna Wojtasik, kierowniczka sekcji ds. zrównoważonego rozwoju w Rossmannie.

Miesiączka jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich rodzinnym domu o okresie się nie mówi się lub nie mówiło wcale. Dla 23% badanych jest to z kolei temat krępujący.

Kulczyk Foundation i Rossmann wspierają projekty dedykowane kobietom, które mają wzmocnić ich pozycję. Szczególny nacisk kładziemy na walkę z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym. Problem ten wpływa negatywnie na niemal każdy aspekt życia kobiet.

Aktualności

Biznes, równość, menstruacja - rusza Cykl Kariery

Aż 71% kobiet w naszym kraju uważa, że nie ma równych szans w życiu zawodowym. 69% sądzi, że płeć ma wpływ na wysokość wynagrodzenia. Nierówność na polskim rynku pracy to wciąż ogromne wyzwanie. Także w tak prozaicznej kwestii jak dostęp do artykułów menstruacyjnych, a właściwie jego brak. Zmiana naszej rzeczywistości w tym zakresie to cel koalicji organizacji, które uruchamiają kampanię społeczną Cykl Kariery.

Dowiedz się więcej

Przyznano stypendia im. dr. Jana Kulczyka

Ośmioro wybitnych studentek, studentów, doktorantek i doktorantów otrzyma stypendia im. dr. Jana Kulczyka.

Dowiedz się więcej

Tysiące podpasek dla domów dziecka. Wspólna akcja Your KAYA i Okresowej Koalicji

Cztery i pół tysiąca podpasek trafi do domów dziecka dzięki wspólnej akcji marki Your KAYA i Okresowej Koalicji. Firma zachęciła swoje klientki_tów do udziału w inicjatywie, w ramach której w ciągu 3 dni udało się zebrać aż 450 opakowań podpasek.  

Dowiedz się więcej