Okresowa Koalicja zainagurowała kampanię „Otwórz oczy”. Chce zwrócić uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego.

Projekty w Polsce

Wydarzenie było zwieńczeniem zapoczątkowanej w Dzień Matki akcji Otwórz Oczy, w ramach której aktywistki zawiązywały czerwone opaski na postaciach pomników w całej Polsce. Opaski znalazły się na pomnikach m.in. w: Grudziądzu, Konstancinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Zgorzelcu, Zielonej Górze, Zakopanem i w Żyrardowie. Celem akcji było zwrócenie uwagi opinii publicznej na niewidoczność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie.

– Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Czas przełamać tabu i zacząć normalnie rozmawiać o problemach związanych z menstruacją. Dlatego nawołujemy, żeby każdy zdjął czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy! – powiedziała Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation, która weszła w skład Okresowej Koalicji.

Jednym z elementów kampanii była akcja w mediach społecznościowych. Za każde zdjęcie z czerwoną opaską na oczach z hasztagiem #podpaskizaopaski Okresowa Koalicja przekaże paczkę podpasek kobietom i dziewczynkom, które ich potrzebują.

Brak rozmowy z najbliższymi oraz niewystarczająca wiedza nt. własnego ciała powodują, że menstruacja jest kwestią, która niemal nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej, a problemy, jakie jej towarzyszą, są ignorowane. Miesiączka to wciąż temat tabu, o którym się nie rozmawia.

Warto zauważyć, że posty w social mediach informujące o akcji wzbudziły duże kontrowersje. Oburzenie części internautów potwierdza brak społecznej świadomości tematu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tym większą potrzebę edukacji o jego przyczynach i konsekwencjach.

– Choć trudno w to uwierzyć, miesiączka to w Polsce nadal ogromne tabu. W badaniu z 2020 roku 42% kobiet przyznało, że w domu rodzinnym nie mówiło się o niej wcale. Potrzebujemy dać miesiączce głos, otwarcie o niej mówić i edukować. I zamierzamy to robić! – powiedziała Magda Korczyńska z Jak Wychować Dziewczynki.

Dzisiaj, w dzień Higieny Menstruacyjnej ma również miejsce inauguracja wystawy fotografii „Otwórz oczy i zobacz”, pokazująca różne doświadczenia menstruacji i kobiecości na świecie. Fotografie wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego można zobaczyć na terenie Elektrowni Powiśle w Warszawie do 18 czerwca.

„Otwórz oczy” to kolejna po ogłoszeniu manifestu i kampanii „Krew nas zalewa” inicjatywa, której celem jest nagłośnienie problemu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tabu jakie towarzyszy tematowi miesiączki.

Inicjatorem akcji jest Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji oraz aktywistek_tów i ekspertek_tów działających na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Koalicja powstała 8 marca ogłaszając następne 12 miesięcy (do 8 marca 2022 r.) Rokiem Menstruacji.

Do Okresowej Koalicja należą: Akcja Menstruacja; Czasopismo Szajn; Fundacja One Day; Fundacja Ja, Nauczyciel; Fundacja Pokonać Endometriozę; Grupa Ponton; Jak Wychowywać Dziewczynki; Kulczyk Foundation; Moonka; Natalia Miłuńska miesiączka.com; Pani Miesiączka; Polski Czerwony Krzyż; Różowa Skrzyneczka; Stowarzyszenie „Pogotowie Społeczne”. Partnerem Okresowej Koalicji jest sieć sklepów Biedronka.

Aktualności

Tysiące podpasek dla domów dziecka. Wspólna akcja Your KAYA i Okresowej Koalicji

Cztery i pół tysiąca podpasek trafi do domów dziecka dzięki wspólnej akcji marki Your KAYA i Okresowej Koalicji. Firma zachęciła swoje klientki_tów do udziału w inicjatywie, w ramach której w ciągu 3 dni udało się zebrać aż 450 opakowań podpasek.  

Dowiedz się więcej

Rusza kolejna edycja programu stypendialnego im. dr. Jana Kulczyka

Zapraszamy do aplikowania w konkursie o Stypendia im. dr. Jana Kulczyka za rok akademicki 2020/2021. Program stypendialny od lat wspiera studentów i doktorantów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i jest realizowany we współpracy z Uniwersytetem, Fundacją UAM i Kulczyk Foundation. 

Dowiedz się więcej

Polska: Bez hamulców

Matki, kochanki, sportsmenki – wszystkie z niepełnosprawnościami. Na co dzień nie zobaczymy ich w programach telewizyjnych, prasie, filmach czy serialach. Osoby z niepełnosprawnością ruchową wciąż prezentowane są w polskich mediach głównie w kontekście swoich ograniczeń i tak, by wywołać litość i współczucie.

Dowiedz się więcej