Okresowa Koalicja zainagurowała kampanię „Otwórz oczy”. Chce zwrócić uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego.

Projekty w Polsce

Wydarzenie było zwieńczeniem zapoczątkowanej w Dzień Matki akcji Otwórz Oczy, w ramach której aktywistki zawiązywały czerwone opaski na postaciach pomników w całej Polsce. Opaski znalazły się na pomnikach m.in. w: Grudziądzu, Konstancinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Zgorzelcu, Zielonej Górze, Zakopanem i w Żyrardowie. Celem akcji było zwrócenie uwagi opinii publicznej na niewidoczność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie.

– Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Czas przełamać tabu i zacząć normalnie rozmawiać o problemach związanych z menstruacją. Dlatego nawołujemy, żeby każdy zdjął czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy! – powiedziała Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation, która weszła w skład Okresowej Koalicji.

Jednym z elementów kampanii była akcja w mediach społecznościowych. Za każde zdjęcie z czerwoną opaską na oczach z hasztagiem #podpaskizaopaski Okresowa Koalicja przekaże paczkę podpasek kobietom i dziewczynkom, które ich potrzebują.

Brak rozmowy z najbliższymi oraz niewystarczająca wiedza nt. własnego ciała powodują, że menstruacja jest kwestią, która niemal nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej, a problemy, jakie jej towarzyszą, są ignorowane. Miesiączka to wciąż temat tabu, o którym się nie rozmawia.

Warto zauważyć, że posty w social mediach informujące o akcji wzbudziły duże kontrowersje. Oburzenie części internautów potwierdza brak społecznej świadomości tematu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tym większą potrzebę edukacji o jego przyczynach i konsekwencjach.

– Choć trudno w to uwierzyć, miesiączka to w Polsce nadal ogromne tabu. W badaniu z 2020 roku 42% kobiet przyznało, że w domu rodzinnym nie mówiło się o niej wcale. Potrzebujemy dać miesiączce głos, otwarcie o niej mówić i edukować. I zamierzamy to robić! – powiedziała Magda Korczyńska z Jak Wychować Dziewczynki.

Dzisiaj, w dzień Higieny Menstruacyjnej ma również miejsce inauguracja wystawy fotografii „Otwórz oczy i zobacz”, pokazująca różne doświadczenia menstruacji i kobiecości na świecie. Fotografie wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego można zobaczyć na terenie Elektrowni Powiśle w Warszawie do 18 czerwca.

„Otwórz oczy” to kolejna po ogłoszeniu manifestu i kampanii „Krew nas zalewa” inicjatywa, której celem jest nagłośnienie problemu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tabu jakie towarzyszy tematowi miesiączki.

Inicjatorem akcji jest Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji oraz aktywistek_tów i ekspertek_tów działających na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Koalicja powstała 8 marca ogłaszając następne 12 miesięcy (do 8 marca 2022 r.) Rokiem Menstruacji.

Do Okresowej Koalicja należą: Akcja Menstruacja; Czasopismo Szajn; Fundacja One Day; Fundacja Ja, Nauczyciel; Fundacja Pokonać Endometriozę; Grupa Ponton; Jak Wychowywać Dziewczynki; Kulczyk Foundation; Moonka; Natalia Miłuńska miesiączka.com; Pani Miesiączka; Polski Czerwony Krzyż; Różowa Skrzyneczka; Stowarzyszenie „Pogotowie Społeczne”. Partnerem Okresowej Koalicji jest sieć sklepów Biedronka.

Aktualności

Rusza kolejna edycja programu stypendialnego im. dr. Jana Kulczyka

Zapraszamy do aplikowania w konkursie o Stypendia im. dr. Jana Kulczyka za rok akademicki 2020/2021. Program stypendialny od lat wspiera studentów i doktorantów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i jest realizowany we współpracy z Uniwersytetem, Fundacją UAM i Kulczyk Foundation. 

Dowiedz się więcej

Polska: Bez hamulców

Matki, kochanki, sportsmenki – wszystkie z niepełnosprawnościami. Na co dzień nie zobaczymy ich w programach telewizyjnych, prasie, filmach czy serialach. Osoby z niepełnosprawnością ruchową wciąż prezentowane są w polskich mediach głównie w kontekście swoich ograniczeń i tak, by wywołać litość i współczucie.

Dowiedz się więcej

Ponad 200 zgłoszeń w Konkursie Grantowym Kulczyk Foundation

Aż 216 wniosków wpłynęło do naszej fundacji w ramach 8. edycji Konkursu Grantowego Kulczyk Foundation. Zakończyliśmy etap przyjmowania zgłoszeń. Teraz zostaną one rozpatrzone przez jury konkursowe, które ma na to czas do połowy września. Po tym terminie okaże się, kto otrzyma wsparcie na realizację projektów na rzecz kobiet. Na ten cel przeznaczymy łącznie 250 tys. zł.

Dowiedz się więcej