Okresowa Koalicja zainagurowała kampanię „Otwórz oczy”. Chce zwrócić uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego.

Projekty w Polsce

Wydarzenie było zwieńczeniem zapoczątkowanej w Dzień Matki akcji Otwórz Oczy, w ramach której aktywistki zawiązywały czerwone opaski na postaciach pomników w całej Polsce. Opaski znalazły się na pomnikach m.in. w: Grudziądzu, Konstancinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Zgorzelcu, Zielonej Górze, Zakopanem i w Żyrardowie. Celem akcji było zwrócenie uwagi opinii publicznej na niewidoczność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie.

– Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Czas przełamać tabu i zacząć normalnie rozmawiać o problemach związanych z menstruacją. Dlatego nawołujemy, żeby każdy zdjął czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy! – powiedziała Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation, która weszła w skład Okresowej Koalicji.

Jednym z elementów kampanii była akcja w mediach społecznościowych. Za każde zdjęcie z czerwoną opaską na oczach z hasztagiem #podpaskizaopaski Okresowa Koalicja przekaże paczkę podpasek kobietom i dziewczynkom, które ich potrzebują.

Brak rozmowy z najbliższymi oraz niewystarczająca wiedza nt. własnego ciała powodują, że menstruacja jest kwestią, która niemal nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej, a problemy, jakie jej towarzyszą, są ignorowane. Miesiączka to wciąż temat tabu, o którym się nie rozmawia.

Warto zauważyć, że posty w social mediach informujące o akcji wzbudziły duże kontrowersje. Oburzenie części internautów potwierdza brak społecznej świadomości tematu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tym większą potrzebę edukacji o jego przyczynach i konsekwencjach.

– Choć trudno w to uwierzyć, miesiączka to w Polsce nadal ogromne tabu. W badaniu z 2020 roku 42% kobiet przyznało, że w domu rodzinnym nie mówiło się o niej wcale. Potrzebujemy dać miesiączce głos, otwarcie o niej mówić i edukować. I zamierzamy to robić! – powiedziała Magda Korczyńska z Jak Wychować Dziewczynki.

Dzisiaj, w dzień Higieny Menstruacyjnej ma również miejsce inauguracja wystawy fotografii „Otwórz oczy i zobacz”, pokazująca różne doświadczenia menstruacji i kobiecości na świecie. Fotografie wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego można zobaczyć na terenie Elektrowni Powiśle w Warszawie do 18 czerwca.

„Otwórz oczy” to kolejna po ogłoszeniu manifestu i kampanii „Krew nas zalewa” inicjatywa, której celem jest nagłośnienie problemu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz tabu jakie towarzyszy tematowi miesiączki.

Inicjatorem akcji jest Okresowa Koalicja, zrzeszenie organizacji oraz aktywistek_tów i ekspertek_tów działających na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Koalicja powstała 8 marca ogłaszając następne 12 miesięcy (do 8 marca 2022 r.) Rokiem Menstruacji.

Do Okresowej Koalicja należą: Akcja Menstruacja; Czasopismo Szajn; Fundacja One Day; Fundacja Ja, Nauczyciel; Fundacja Pokonać Endometriozę; Grupa Ponton; Jak Wychowywać Dziewczynki; Kulczyk Foundation; Moonka; Natalia Miłuńska miesiączka.com; Pani Miesiączka; Polski Czerwony Krzyż; Różowa Skrzyneczka; Stowarzyszenie „Pogotowie Społeczne”. Partnerem Okresowej Koalicji jest sieć sklepów Biedronka.

Aktualności

Przyjmę Przyjaciół z Ukrainy

„Przyjmę Przyjaciół z Ukrainy” to grupa na Facebooku założona przez Kulczyk Foundation i Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą.

«Прийму Друзів з України» - це група у мережі Facebook, яку створили Kulczyk Foundation і Польсько-українська господарча палата.

Dowiedz się więcej

Wyłoniliśmy laureatów Programu Stypendialnego im. dr. Jana Kulczyka dla obywateli Ukrainy

Kapituła Stypendiów im. dr. Jana Kulczyka wyłoniła 11 stypendystów tegorocznej edycji programu. Są nimi pochodzący z Ukrainy studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dowiedz się więcej

Biznes, równość, menstruacja - rusza Cykl Kariery

Aż 71% kobiet w naszym kraju uważa, że nie ma równych szans w życiu zawodowym. 69% sądzi, że płeć ma wpływ na wysokość wynagrodzenia. Nierówność na polskim rynku pracy to wciąż ogromne wyzwanie. Zmiana naszej rzeczywistości w tym zakresie to cel koalicji organizacji, które uruchamiają kampanię społeczną Cykl Kariery.

Dowiedz się więcej