Temat menstruacji wraca do Sejmu dzięki Okresowej Koalicji

Projekty w Polsce

Widzimy bardzo dużą potrzebę regulacji prawnych w dostępie do środków menstruacyjnych, szczególnie teraz w dobie kryzysu uchodźczego kiedy w ośrodkach recepcyjnych kobiety mają dostęp jedynie do łóżka i jednej toalety na kilkaset osób – mówiła Urszula Okoń z Polskiego Czerwonego Krzyża.

Jak przekonywały – szacuje się, że około 0,5 miliarda kobiet i dziewcząt (spośród niemal 2 miliardów, które obecnie miesiączkują) nie może w pełni zadbać o swoją higienę menstruacyjną.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z czerwca zeszłego roku wskazuje, że ubóstwo menstruacyjne (czyli ograniczony dostęp do artykułów sanitarnych) dotyka w przybliżeniu jedną na dziesięć kobiet w Europie.

Z raportu Kulczyk Foundation wynika z kolei, że aż co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich środków menstruacyjnych. 39% Polek z ubogich domów musiało zrezygnować z zakupu środków higienicznych na rzecz innych domowych wydatków.

W polskiej szkole w tej chwili dziewczynki i dzieci nie mają szansy się dowiedzieć czegokolwiek na temat miesiączki. Wiedza na temat miesiączki sprowadza się do jednego zdania przy omawianiu układu rozrodczego– podkreślała Ewa Pietruszczak z Moonki.

Coraz większa liczba krajów na świecie dostrzega jednak problem ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego oraz wdraża rozwiązania, które mają systemowo zapobiegać powstawaniu problemu oraz przeciwdziałać jego skutkom.

  • 15% dziewczynek w Wielkiej Brytanii ma trudności z zakupem produktów menstruacyjnych. Prawie połowa ankietowanych przyznała, że opuściła szkołę z powodu miesiączki. W styczniu 2020 roku Wielka Brytania wprowadziła darmowe produkty menstruacyjne we wszystkich szkołach i na uczelniach, aby umożliwić osobom menstruującym dostęp do edukacji oraz zmniejszyć stygmatyzację wokół miesiączki.
  • 1 na 3 studentki we Francji nie może pozwolić sobie na zakup artykułów menstruacyjnych. W lutym 2021 roku francuskie Ministerstwo Edukacji ogłosiło darmowy dostęp do produktów higieny menstruacyjnej dla wszystkich osób menstruujących, które studiują we Francji. Artykuły dostępne są w specjalnych dyspenserach od września 2021 roku.
  • 26% osób uczących się w Szkocji osób miało trudności z dostępem do środków higienicznych. W 2018 roku rząd Szkocji ogłosił darmowy dostęp do artykułów menstruacyjnych we wszystkich szkołach i na uniwersytetach, a w 2020 uchwalono ustawę o zapewnieniu bezpłatnego dostępu do produktów higieny menstruacyjnej dla wszystkich osób, które ich potrzebują.
  • Programy na rzecz walki z ubóstwem menstruacyjnym podjęły też m.in. USA, Kanada, Korea Południowa czy Nowa Zelandia, ale także kraje rozwijające się jak Kenia czy Botswana. W Polsce mamy do czynienia wyłącznie z inicjatywami oddolnymi, realizowanymi za sprawą samorządów, organizacji pozarządowych i ekspertów.

Jesteśmy tutaj po to, aby poprosić o pomoc nasze państwo, we wszystkim co do tej pory staramy się robić jako organizacje pozarządowe, własnymi siłami. Spróbujmy powalczyć o ustawę, która pomogłaby nam funkcjonować w naszej rzeczywistości – przekonywała Magdalena Schejbal z Różowej Skrzyneczki.

W związku z brakiem obecności na posiedzeniu podkomisji przedstawicieli strony rządowej, kolejna dyskusja na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej odbędzie się wkrótce w Senacie.

Aktualności

Dołącz do naszej kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej

Przełamać tabu miesiączki w miejscu pracy to cel obchodzonego na całym świecie Dnia Higieny Menstruacyjnej. Włącz się z nami w to święto pod hasłem  #OkresRównoWażny. Dzień Higieny Menstruacyjnej to międzynarodowe święto, które zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego i podnosi świadomość na temat higieny menstruacyjnej. Data 28 maja nie jest przypadkowa. Średnia długość cyklu menstruacyjnego to 28 dni, z czego 5 dni to czas krwawienia. Tego dnia organizacje społeczne na całym świecie podejmują działania w obszarze zdrowia i higieny menstruacyjnej realizując kampanie społeczne. 

 

Dowiedz się więcej

Ruszyła III edycja konkursu "Zdrowo nakręceni"!

Najbardziej kreatywni reżyserzy, czyli... dzieci po raz trzeci przygotowują filmy konkursowe opowiadające o gotowaniu, zasadach zdrowego odżywiania i równości w kuchni. Jest o co się starać, bo w tegorocznej edycji konkursu skierowanego do placówek objętych programem Kulczyk Foundation „Żółty Talerz” łączna pula nagród wynosi 45 000 zł. Nagrodzone placówki będą mogły przeznaczyć pozyskane środki na remont lub zakup niezbędnego do prowadzenia zajęć wyposażenia.

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk nabyła prawa do Festiwalu Malta

Flagowy projekt kulturalny Poznania, przyciągający wybitnych twórców z całego świata zyska nowe, kobiece oblicze! Po lipcowej zapowiedzi Dominiki Kulczyk pomyślnie sfinalizowano zakup praw do marki Malta Festival Poznań. Transakcja zagwarantowała kontynuację idei trwającego od ponad 30 lat przedsięwzięcia uhonorowanego prestiżową nagrodą EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

Dowiedz się więcej