KRAJ / PROBLEM
Senegal, była kolonia francuska, uzyskał niepodległość w 1960 roku i jest obecnie jednym z bardziej stabilnych demokracji w Afryce. Liczba mieszkańców Senegalu wynosi ponad 15 milionów, z czego ponad 60% obywateli jest poniżej 25 roku życia.
Ponad 95% obywateli Senegalu to muzułmanie, których religia nakazuje naukę Koranu. Powszechną praktyką w tym kraju jest wysyłanie dzieci do szkół koranicznych, gdzie uczniowie (ar. talibe) zdobędą wymaganą wiedzę religijną.
Około 100 tysięcy chłopców uczęszczających do szkół koranicznych w Senegalu skazanych jest codziennie na koszmarne warunki życia. Są zmuszani do żebrania na ulicach o posiłki dla siebie oraz bardzo często również o pieniądze dla swoich nauczycieli Koranu. Zgodnie z Międzynarodową Organizacją Pracy, takie uliczne żebranie stanowi jedną z najgorszych form pracy dzieci.
ORGANIZACJA
Maison de la Gare to założona w 2007 roku organizacja pozarządowa działająca na terenie senegalskiego miasta Saint-Louis. Działa na rzecz talibów, zarówno tych, którzy codziennie pomiędzy lekcjami Koranu wychodzą na ulice żebrać o jedzenie i/lub pieniądze, jak i tych, którzy uciekli ze swoich szkół i żyją na ulicy. Misją organizacji jest pomaganie dzieciom zmuszanym do żebrania i wykorzystywanym przez swoich nauczycieli (marabutów) z nielegalnych szkół koranicznych.
Podopieczni organizacji mają tu również dostęp do treningu zawodowego (m.in. z krawiectwa) oraz do aktywności sportowych i artystycznych (m.in. piłka nożna, karate); część oferty edukacyjnej zmienia się w zależności od obecnych na miejscu wolontariuszy. Dzieci otrzymują tu również, w miarę możliwości, wsparcie materialne: ubrania, buty i wyżywienie, a także konieczną pomoc medyczną czy psychologiczną.
PROJEKTY
Kulczyk Foundation wspiera organizację Maison de la Gare poprzez pomoc w budowie szkoły z internatem dla dziewczynek i chłopców. Docelowo, miejsce to ma również stanowić azyl dla dzieci uratowanych przez pracowników organizacji podczas nocnych patroli z ulic Saint-Louis.
Ma to być miejsce, w którym zdobywałyby zarówno wiedzę ogólną, odbywałyby się tam lekcje koranu, a także – dla starszych wychowanków – prowadzone byłyby zajęcia zawodowe, dzieci czemu wychowankowie zdobywaliby umiejętności gwarantujące pracę w dorosłym życiu.