Kto wyniesie śmieci, a kto umyje sedes? Gra „Bank rodzinny” pomoże podzielić obowiązki domowe. Nikt nie przegra

Obowiązki domowe są monotonne i męczące, dlatego tak trudno znaleźć chętnych. Dodatkowo wielu nie widać na pierwszy rzut oka, więc trudno ocenić, czy obowiązujący w waszym domu podział jest tak sprawiedliwy, jak się wam wydaje. Przykładowo – zrobienie tygodniowych zakupów to nie tylko pójście do sklepu, ale również przygotowanie listy, dojazd, powrót, zapakowanie produktów do toreb, rozpakowanie ich w domu itd. Trudno postawić znak równości między tym a chociażby wyniesieniem śmieci, choć śmiało można powiedzieć, że „ja zrobiłam to, a ty to”.
Gra „Bank rodzinny” nie tylko pokaże wam rzeczywiste obciążenie domowymi pracami poszczególnych członków rodziny, ale również je usystematyzuje i pozwoli efektywnie dzielić się zadaniami w przyszłości. Zbierajcie wspólnie punkty i cieszcie się nagrodami. Oto reguły gry.
Pamiętajcie, że „Bank rodzinny” to gra zespołowa. Jej zasady ustalacie wspólnie, aby wypracować podział obowiązków najlepiej dostosowany do waszego trybu i stylu życia.
5, 10, 15 i joker
Całą rodziną lub grupą dokonajcie podziału obowiązków domowych, dzieląc je na trzy grupy: CODZIENNE, DUŻE, BARDZO DUŻE.
Do grupy CODZIENNE wpiszcie 15 zwyczajowych czynności, takich jak pościelenie łóżka, nakrycie do stołu, wyjęcie naczyń ze zmywarki itd. Mają to być obowiązki najprostsze, mało absorbujące i wykonywane w waszym domu regularnie. Nie twórzcie listy na siłę. Jeżeli w pewnym momencie skończą się wam pomysły, dopiszecie je w trakcie gry. Każde zadanie znajdujące się na liście CODZIENNE warte jest 1 punkt.
Do grupy DUŻE wypiszcie 10 obowiązków, które są wykonywane często, ale nie codziennie i wymagają większego zaangażowania. Może to być podlanie kwiatów (o ile macie ich dużo), umycie wanny, zmiana pościeli, odkurzenie mieszkania czy wstawienie prania. Zadania z tej listy warte są po 2 punkty.
W grupie BARDZO DUŻE umieśćcie pięć obowiązków, które wykonywane są kilka razy w miesiącu i wymagają dużego zaangażowania. Na liście może znaleźć się np. posprzątanie pokoju/łazienki, kuchni itd., zrobienie tygodniowych zakupów dla całej rodziny, umycie samochodu itp. Czynności z tej listy warte są 3 punkty.
JOKER – stosujemy go wtedy, gdy wykonaliśmy bardzo rzadkie zadanie lub takie, którego nie ma na liście. Może to być sezonowa wymiana opon w samochodzie lub wizyta u weterynarza. O tym, ile punktów jest warte zadanie, decydują wspólnie uczestnicy gry. Można przyznać 1, 2 lub 3 punkty.
UWAGA: Przydzielając punkty do konkretnych obowiązków, kierujcie się tym, jaką rangę mają w waszym domu. Jeżeli trudno znaleźć wam chętnego np. do rozładowania zmywarki, to choć z pozoru jest to drobna czynność, wpiszcie ją do kategorii DUŻE.
Ustalcie również, czy wszyscy rozumiecie tak samo obowiązki, które znalazły się na liście. Może się okazać, że dla jednych sprzątnięcie łazienki to umycie wanny i przetarcie lustra, a dla innych wyczyszczenie wszystkiego łącznie z fugami w podłodze.
Zapisywanie i liczenie punktów
Punkty zbierane są wspólnie i nie ma nagród indywidualnych, jednak powinny być zapisywane w taki sposób, żeby było wiadomo, kto na nie zapracował. Można w tym celu stworzyć indywidualne tabelki podpisane imieniem lub przydzielić każdemu z domowników inny kolor.
Zdobyte przez wszystkich graczy punkty podliczane są tygodniowo (każdy tydzień to nowa pula), a następnie sumowane pod koniec miesiąca.
UWAGA: Indywidualny zapis, choć bez wpływu na przebieg gry, pokazuje podział obowiązków i stopień obciążenia nimi pojedynczych graczy. Teraz, kiedy wiecie, jak to u was dokładnie wygląda, możecie w gronie rodziny omówić, czy taki podział wam odpowiada i jest sprawiedliwy, a jeżeli nie, to co i jak możecie zmienić. Przypisywanie domownikom konkretnych obowiązków najlepiej wprowadzać stopniowo, z tygodnia na tydzień.
Jak w całej grze, tak i w tym punkcie obowiązuje zasada, że podział obowiązków, do którego dążycie, ma być dostosowany do indywidualnych potrzeb waszej rodziny. To wy macie się czuć z nim dobrze i wy ustalacie, jaki finalnie chcecie osiągnąć efekt. Gracie tak długo, aż wypracujecie najlepsze dla siebie rozwiązanie.
Nagrody
Celem gry jest nie tylko uświadomienie sobie, jak w rzeczywistości rozkłada się obciążenie obowiązkami domowymi w waszej rodzinie, ale również wspólne spędzanie czasu. Jeżeli wszyscy przyłożą się do swoich zadań i zadbają o ich sprawiedliwy podział, znalezienie wolnego wieczoru nawet w środku tygodnia nie będzie graniczyło z cudem.
Nagrody dzielimy na dwie kategorie: TYGODNIOWE i MIESIĘCZNE.
TYGODNIOWA: odbiór po zdobyciu od 50 do 100 punktów (wszystko zależy od liczby graczy, im więcej osób bierze udział, tym wyżej ustalacie poprzeczkę). Nagroda powinna być drobna, jednak zauważalna i realna w wykonaniu. Może to być wieczór z pizzą, wypożyczenie nowości filmowej czy rodzinna wycieczka rowerowa (kwarantanna nie będzie trwała wiecznie). Wybierzcie coś, co wszystkim sprawi radość, będzie proste w realizacji i warte tego, żeby na to czekać.
MIESIĘCZNA: odbiór po zdobyciu od 200 do 400 punktów. Nagrodą, na którą kilka osób pracowało cały miesiąc, może być np. zakup gry planszowej, wycieczka za miasto lub wspólne wyjście do restauracji. Jak w całej grze: wybierzcie to, co sprawi wam największą przyjemność.
Kiedy zdecydować, co będzie nagrodą? Zróbcie tak, jak wam wygodniej. Możecie na początku ustalić nagrodę na pierwszy tydzień i nagrodę miesiąca, a potem z każdym kolejnym tygodniem wybierać nowe trofea w zależności od waszych potrzeb i możliwości. Możecie też na początku miesiąca stworzyć pełną listę.
UWAGA: Nie przekładajcie odbioru nagród w czasie. Lepiej ją zmienić, niż zawiesić jej wykonanie. I najważniejsze: nagroda ma być związana z rodzinną aktywnością. Nie mogą nią być np. zabawki dla dzieci, ale już książka z bajkami, którą przeczytacie wspólnie – tak.
Autorka: Marta Piątkowska
Artykuł ukazał się w „Magazynie Świątecznym” „Gazety Wyborczej” z 25-26 kwietnia 2020 r.
-
Grę „Bank rodzinny” możesz otworzyć w pdf i wydrukować - kliknij TUTAJ