Największe organizacje walczące z wykluczeniem menstruacyjnym jednoczą siły

Wydarzenia

W Polsce wokół miesiączki funkcjonuje wiele mitów i stereotypów. Miesiączka to ciągle temat wywołujący wstyd, zażenowanie, niezręczność. To powód do kpin i niewybrednych żartów. Problemem jest też dostęp do środków higienicznych. Według badań Kulczyk Foundation nawet co piątej Polce zdarza się nie mieć środków na zakup preferowanych, zapewniających komfort środków higieny! Okresowa Koalicja powstała, by położyć kres ignorowaniu kwestii menstruacji i zwrócić uwagę na palące problemy związane z brakiem świadomości, edukacji o miesiączce oraz ubóstwem menstruacyjnym.

W ciągu całego życia osoba menstruująca może mieć okres nawet 500 razy, co w sumie daje 9 lat. Mimo to i mimo, że żyjemy w XXI wieku, co trzecia kobieta deklaruje, że nie akceptuje swojej miesiączki, prawie 30 proc. uważa, że podczas miesiączki nie zajdzie w ciążę, a co piąta ankietowana jest przekonana, że przez miesiączkę nie uda jej się upiec ciasta czy zakisić ogórków. Osoby menstruujące (tak, ponieważ menstruują nie tylko kobiety) często nie mają wystarczającej wiedzy na temat funkcjonowania swojego organizmu i umiejętności dbania o ciało podczas miesiączki.

Negatywne skutki ubóstwa menstruacyjnego zaczęły dostrzegać kolejne rządy na świecie. Darmowe podpaski pojawiły się w szkołach i na uczelniach w Szkocji, Francji, Nowej Zelandii czy Wielkiej Brytanii. Organizacje walczące z problemem wykluczenia menstruacyjnego w Polsce są zdania, że nadszedł czas, aby wprowadzić takie zmiany również w Polsce!

W związku z tym w Roku Menstruacji Okresowa Koalicja zamierza podjąć następujące inicjatywy:

  • umożliwienie dostępu do środków higieny menstruacyjnej osobom menstruującym przebywającym w miejscach takich jak między innymi szkoły, domy dziecka, domy samotnej matki, ośrodki dla osób w kryzysie bezdomności, więzienia;
  • szerzenie wiedzy nt. miesiączki poprzez dystrybuowanie materiałów edukacyjnych dla rodziców mających na celu wsparcie ich w rozmowach z dziećmi na tematy związane z miesiączką;
  • przełamywanie tabu menstruacyjnego w ramach akcji uświadamiających, spotkań, debat;
  • szerzenie wiedzy o ekologicznym aspekcie środków higienicznych poprzez publikacje oraz rozmowy z producentami na rzecz wprowadzania na rynek przyjaznych zdrowiu kobiet, jak również bezpiecznych dla środowiska artykułów higieny menstruacyjnej;
  • nagłośnienie problemu ograniczonego dostępu do opieki ginekologicznej nastolatek_ków oraz lobbing na rzecz zmian w tym zakresie.

Badania wykonane na zlecenie Kulczyk Foundation wskazuje, iż tylko 68% kobiet deklaruje, że akceptuje fakt, że ma miesiączkę, a prawie 25% uważa, że kobiety nie powinny rozmawiać o miesiączce w obecności mężczyzn. Tyle samo kobiet jest zdania, że okres jest brudny. Co piąta ankietowana wyraża opinię, że menstruacje należy pozostawić sekretem kobiet i prawie tyle samo, że ważne jest, żeby nikt się nie dowiedział, że mają okres.

Bagatelizowanie tematu miesiączki w prostej drodze prowadzi do problemów zdrowia fizycznego. Brak profilaktyki i odpowiedniej opieki może prowadzić do rozwoju infekcji i niebezpiecznych chorób jak endometrioza czy nowotwory. Ale skutkiem są też problemy zdrowia psychicznego: lęk i wstyd związane z próbą ukrycia okresu, utrudnienie lub brak możliwości wykonywania codziennych obowiązków lub uczestnictwa w życiu społecznym. A wszystko razem może wpływać na naukę i pracę, a w konsekwencji na poziom wykształcenia i możliwość znalezienia dobrego zatrudnienia. Aż 1 na 6 uczennic opuszcza zajęcia szkolne, ponieważ nie może sobie pozwolić na zakup artykułów higieny menstruacyjnej.

Jak piszą w manifeście „8 marca 2022 roku publicznie podsumujemy efekty działań podjętych przez nas podczas całego ROKU MENSTRUACJI. Wierzymy, że ten rok będzie początkiem kompleksowych zmian w życiu publicznym i społecznym w Polsce w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym, a kolejne lata przyniosą długofalowe efekty naszych działań”.

Pod manifestem powołującym Koalicję podpisały się:

  1. Akcja Menstruacja
  2. dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu / Fundacja Ja, Nauczyciel
  3. dr n.hum Alicja Długołęcka, terapeutka, edukatorka seksualna
  4. Fundacja One Day
  5. Fundacja Pokonać Endometriozę
  6. Grupa Ponton
  7. Kulczyk Foundation
  8. Natalia Miłuńska, miesiaczka.com
  9. moonka
  10. Pani Miesiączka
  11. Polski Czerwony Krzyż
  12. Różowa Skrzyneczka
  13. Stowarzyszenie „Pogotowie Społeczne”
  14. Szajn

Aktualności

Otwórz oczy i zobacz… - wystawa poświęcona menstruacji

Ubóstwo menstruacyjne i doświadczenia kobiecości to motyw przewodni wystawy fotografii otwartej 28 maja w międzynarodowy Dzień Zdrowia i Higieny Menstruacyjnej. Autorami fotografii są: Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy towarzyszyli Kulczyk Foundation podczas realizacji ostatniego sezonu serialu dokumentalnego Efektu Domina. Wystawa jest dostępna na terenie Elektrowni Powiśle w Warszawie do 18 czerwca.

Dowiedz się więcej

Otwórzmy wreszcie oczy! W Polsce jest problem ubóstwa menstruacyjnego a nikt go nie widzi!

26 maja organizacje zrzeszone w ramach Okresowej Koalicji rozpoczną akcję społeczną „Otwórz oczy”. Symbolem akcji jest czerwona opaska na oczach, którą inicjatorki akcji zamierzają przewiązać oczy postaciom na pomnikach w całej Polsce. Chcą w ten symboliczny sposób zwrócić uwagę na nieobecność tematu miesiączki i problemu ubóstwa menstruacyjnego w naszym społeczeństwie. Akcja rozpoczyna się w Dzień Matki, bo jak tłumaczą jej pomysłodawczynie „bez menstruacji nie byłoby życia”, a zakończy się 28 maja, w międzynarodowy Dzień Higieny Menstruacyjnej. 

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk w CNN opowiada o skali niewolniczej pracy w indyjskim przemyśle jedwabnym

W sobotę bardzo ważny dzień dla Dominiki Kulczyk, reporterki, filantropki, szefowej Kulczyk Foundation. CNN International wyemituje nowy film dokumentalny "Silk Slaves", który stworzyła wspólnie ze stacją w ramach #MyFreedomDay (dnia szerzenia świadomości o współczesnym niewolnictwie). To już czwarty odcinek tej serii.

Dowiedz się więcej