Telefon Zaufania w czasie pandemii

Wydarzenia

Od lipca do września 2020 r. konsultanci Telefonu Zaufania odebrali ok. 19,7 tys. połączeń i otrzymali 2570 wiadomości online. Prawie 20% tych kontaktów miało miejsce podczas nocnych dyżurów, sfinansowanych przez Kulczyk Foundation. Pracownicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podkreślają, że widoczna jest pewna zależność - rozmowy w godzinach wieczornych i nocnych są najdłuższe. Natomiast kanał pomocy online jest najpopularniejszy wśród dziewcząt - wysyłają one ponad 80% wiadomości trafiających do zespołu Telefonu Zaufania. W październiku 2020 r. konsultanci Telefonu Zaufania odebrali kolejne 5,1 tys. połączeń i odpisali na niemal 900 wiadomości.

Dlaczego dzieci kontaktują się z konsultantami? Te dzwoniące późno w nocy mają zazwyczaj najpoważniejsze problemy. Nawiązują kontakt z powodu myśli samobójczych, niepokoju, lęku, depresji, niskiego poczucia własnej wartości, samotności i stresu. W trakcie pandemii zjawiska te narastają. W wielu przypadkach dzieci mówią o lęku o siebie oraz bliskich, zagubieniu, izolacji, niepokoju związanym z powrotem do szkoły. Zwiększa się także zagrożenie przemocą domową. Z badań wykonanych przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, dotyczących wiosennego lockdownu wynika, że ok. 27 proc. dzieci doświadczyło jakiejś formy krzywdzenia, a co dziesiąte z nich stało się ofiarą przemocy fizycznej lub psychicznej. Tyle samo zostało wykorzystane seksualnie, a ponad 5 proc. badanych było świadkiem przemocy domowej pomiędzy rodzicami lub wobec rodzeństwa. Dla wielu z nich Telefon Zaufania jest jedyną szansą na uzyskanie pomocy.

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dla osób kontaktujących się z Telefonem 116 111, pracownicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podejmują interwencje, zawiadamiając odpowiednie służby. Od lipca do września podjęto ich aż 167. 74 interwencje miały miejsce podczas nocnych dyżurów Telefonu Zaufania. Natomiast w październiku podjęto kolejne 63 interwencje.

Pod koniec zeszłego roku Kulczyk Foundation przekazała Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę 1,65 mln zł. Dzięki tym środkom oraz funduszom pochodzącym ze zbiórki prowadzonej w internecie przez Szymona Hołownię, Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 może działać w trybie całodobowym, nawet pomimo braku rządowego dofinansowania. Kulczyk Foundation wspiera Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Zachęcamy do tego również wszystkich naszych przyjaciół i sympatyków. Wpłat na funkcjonowanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 można dokonywać na stronie internetowej www.wspierajtelefon.pl.

Aktualności

Wielkanocne życzenia od Kulczyk Foundation

Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy Wam chwili wytchnienia, prawdziwej radości oraz energii do działania – niezależnie od tego, jak i gdzie spędzacie ten czas.

Niech te święta będą okazją do zatrzymania się, spojrzenia z nadzieją w przyszłość i nabrania sił do realizacji wszystkiego, co ważne – dla siebie i dla innych.

W naszej codziennej pracy wspieramy tych, którzy najbardziej tego potrzebują – budując dostęp do edukacji, pomagając kobietom i dzieciom w kryzysie, czy działając tam, gdzie brakuje podstawowego wsparcia.

Dowiedz się więcej

Marta Bem prelegentką IC Mobile 2025 – o inkluzywnej komunikacji i zdrowiu kobiet w pracy

Już 24 kwietnia Marta Bem, nasza ekspertka będzie prelegentką podczas 8. edycji konferencji IC Mobile (Internal Communication) – Trendy w Komunikacji Wewnętrznej.

Dowiedz się więcej

Joanna Maliszewska-Mazek w Radio Afera: o menstruacji, dostępie do środków higieny i normalizowaniu rozmów

Dlaczego wciąż o miesiączce mówi się szeptem, żartem albo... wcale?
Czy wiesz, że aż 500 milionów kobiet na świecie doświadcza ubóstwa menstruacyjnego? A 42% Polek przyznaje, że w ich domach o menstruacji się nie mówiło?

Dowiedz się więcej