- Widziałam takie lekcje, gdzie zeszyt dzielono na części, by każde dziecko miało kawałek do pisania. Nigdy nie zapomnę zapłakanej buzi 8-letniej Santy z Bangladeszu, która marzy żeby zostać nauczycielką, ale pracuje w fabryce, bo nie ma co jeść. Prawa dzieci, to także prawa tych maluchów w najdalszych zakątkach świata! – podkreśla Dominika Kulczyk, Prezes Kulczyk Foundation. W piątek, 20 listopada w podwrocławskiej Świdnicy, na zaproszenie Ministra Marka Michalaka, Rzecznika Praw Dziecka, wzięła udział w obchodach Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Zaprezentowała tam projekt scenariuszy Edukacja Globalna Efekt Domina, który został przez Fundację wysłany do każdej polskiej szkoły podstawowej i gimnazjum.
- Im więcej osób się dowie, jak naprawdę żyją dzieci na świecie, im więcej ludzi będzie o tym mówić, tym większe prawdopodobieństwo, że wielu z nich powie: chcę to zmienić, chcą coś zrobić! Możemy uruchomić ten efekt domina! – mówi Dominika Kulczyk. Wraz z ministrem Michalakiem wzięła udział w konferencji dla mediów, w spotkaniu w siedzibie świdnickiej Fundacji Serce, odwiedziła także miejscowy szpital z prezentami dla matek i dzieci, przysłuchiwała się również w szkole lekcji przeprowadzonej właśnie według scenariusza projektu Edukacja Globalna Efekt Domina. – To jest dowód, że mamy wspaniałych nauczycieli i wspaniałe, mądre dzieci. Właśnie tak, jak przekonywał Janusz Korczak – szanujmy je i traktujmy je jak partnerów, z którymi można rozmawiać także o rzeczach trudnych. Bo one mają w sobie więcej wrażliwości, niż nam dorosłym się wydaje – zaznacza Dominika Kulczyk.
Edukacja Globalna Efekt Domina to bardzo ważny projekt Kulczyk Foundation. Jego głównym celem, jest wyrobienie w dzieciach odruchu pomagania innym. – Stanie się tak tylko wtedy, gdy pozwolimy dzieciom samemu dojść do prawdy, do informacji, gdy, zaczniemy z nimi rozmawiać a nie tylko „nauczać”. Problemy poruszane w scenariuszach to kluczowe wyzwania dla naszego świata: ciężka praca dzieci, brak dostępu do szkoły, brak opieki medycznej, głód. Chcemy by polskie dzieci poczuły, że choć ich rówieśnicy z drugiego końca świata różnią się od nich kulturą, obyczajami, to nie różnią się potrzebą radości, bezpieczeństwa, normalnego życia. Od poczucia jest już bardzo blisko do współczucia, a od współczucia równie blisko do chęci pomocy – tłumaczą autorzy projektu Kulczyk Foundation.