Podsumowujemy najważniejsze projekty Fundacji w 2021 roku

Wydarzenia

Powołaliśmy do życia Okresową Koalicję - zrzeszenie organizacji i ekspertek zajmujących się tematem miesiączki. 8 marca ogłosiliśmy Manifest na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym. Razem łamiemy tabu, zwiększamy świadomość i działamy na rzecz pełnego dostępu do podpasek i tamponów dla wszystkich osób menstruujących.Okresowa Koalicja sprawiła, że temat ubóstwa menstruacyjnego po raz pierwszy pojawił się w polskim Sejmie.

28 maja uczyniliśmy symbolem menstruacji. W Dniu Higieny Menstruacyjnej, wspólnie z Okresową Koalicją, postacie na pomnikach w całej Polsce przewiązaliśmy czerwonymi opaskami. - Nie możemy rozwiązać problemu, jeśli pozostawimy go niewidzialnym. Dlatego nawołujemy, żeby każdy z nas zdjął z oczu czerwoną opaskę. Zobaczenie problemu to pierwszy krok, by zmienić rzeczywistość, w której żyjemy - mówiła Dominika Kulczyk.

Otworzyliśmy wystawę „Otwórz oczy i zobacz…”, której motywem przewodnim jest ubóstwo menstruacyjne i związane z nim doświadczenia kobiet z Ameryki Środkowej i Ugandy. Od tego czasu zdjęcia Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego gościły w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Szczecinie, Toruniu, Łodzi i Słupsku. Pokazaliśmy, że okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną.

Współtworzyliśmy 8. serię Efektu Domina, serialu dokumentalnego realizowanego razem z telewizją TVN. Po raz pierwszy Efekt Domina w całości poświęcony był kobietom i trudnościami, z którymi się mierzą. W ósmej edycji programu dotarliśmy do Europy, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Oddaliśmy głos tym, których na co dzień nikt nie słyszy - imigrantkom zmuszanym do prostytucji, ofiarom rytualnego okaleczania żeńskich narządów płciowych czy dziewczętom cierpiącym z powodu ubóstwa menstruacyjnego.

Zrealizowaliśmy szereg projektów pomocowych związanych z Efektem Domina. W Kostaryce wsparliśmy działania na rzecz migrantek i uchodźczyń z Nikaragui. Walczyliśmy z ubóstwem menstruacyjnym i brakiem wiedzy na temat zdrowia reprodukcyjnego w Ugandzie. Stworzyliśmy bezpieczną przestrzeń dla kobiet i dziewczynek w Gwatemali. Celem Efektu Domina jest uruchamianie działań prowadzących do trwałej zmiany społecznej. Jest on fundamentem wszystkich projektów naszej Fundacji.

Wystartowaliśmy z 6-tą edycją programu Żółty Talerz - największego prywatnego systemu wsparcia żywienia dzieci w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Program realizujemy przy współudziale największych polskich organizacji pozarządowych. Obecnie uczestniczy w nim ponad 15 273 dzieci w 373 miejscach w całej Polsce. Żółty Talerz to także warsztaty i szkolenia dotyczące odżywiania. Program zaczęliśmy rozwijać w kierunku równouprawnienia.

Opublikowaliśmy blisko 250 reportaży, wywiadów, felietonów i listów z odpowiedziami ekspertek w ramach akcji społecznej #CzułośćiWolność. Prowadzimy ją razem z Wysokimi Obcasami i Fundacją Gazety Wyborczej. Z uwagą i czułością przyglądaliśmy się naszym relacjom. Rozmawialiśmy o naszych potrzebach, lękach i pomysłach na to, jak przygotować siebie i najbliższych na świat po pandemii. Poruszaliśmy temat wolności kobiet w każdej ze sfer - świadomości, cielesności i bytu.

Razem z marką Rossmann wysłaliśmy prawie 1,5 miliona podpasek do blisko 100 szkół w całej Polsce. Uczennice otrzymały w ten sposób darmowy dostęp do środków menstruacyjnych przez cały rok szkolny 2021/2022. W dystrybucji podpasek bierze udział niemal 300 wolontariuszek. W ramach programu „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” uczennice otrzymały od nas także dostęp do materiałów dotyczących zdrowia i higieny menstruacyjnej.

2022 rok to nowe marzenia i nowe cele, które chcielibyśmy osiągać z Wami. Śledźcie projekty Kulczyk Foundation w mediach społecznościowych, żeby wesprzeć nasze działania. Tylko razem możemy zmienić świat.

Aktualności

Trzecia edycja konkursu Równowaga już niebawem

Celem konkursu Równowaga jest wyłonienie firm, które są liderami na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn w pracy. Tytuł Prokobiecej Firmy Roku zostanie przyznany w kategoriach: firmy zatrudniające do 100 osób; firmy zatrudniające powyżej 100 osób; instytucje publiczne; NGO.

Oprócz kategorii głównych kapituła przyznaje też wyróżnienia dla organizacji mogących poszczycić się funkcjonującymi rozwiązaniami w każdym z ocenianych w konkursie obszarów. Wyróżnienia uzyskają zatem firmy i instytucje, które w ramach zgłoszenia do konkursu zaprezentują wyjątkowe działania w zakresie: polityki równości, rozwoju i edukacji, równowagi praca-dom, płacach czy zdrowiu pracowniczek i pracowników.

W tym roku dodatkowo zostanie przyznana nagroda indywidualna dla Ambasadorki lub Ambasadora Równowagi, czyli osoby, która swoją postawą i zaangażowaniem ma wpływ na budowanie równości w swojej firmie.

Zgłoszenia startują 6 września 2025 na stronie www.równowaga.org.pl.

Dowiedz się więcej

„Okres bez tabu” – młodzieżowy manifest wybrzmiał w samym sercu Poznania!

Dziś w południe Plac Wolności wypełnił się dźwiękiem, emocjami i przekazem, którego nie da się zignorować. 

Uczniowie i uczennice poznańskiego Liceum Da Vinci – przy wsparciu Chóru Pogłosy, duetu ZUTA oraz zespołu Kulczyk Foundation – zaprezentowali publiczności wyjątkowy utwór: „Okres bez tabu. Zmiana zaczyna się od nas.”

Dowiedz się więcej

Wyniki I edycji Konkursu Grantowego „Żółty Talerz” na remont placówki!

Dziękujemy wszystkim organizacjom za zaangażowanie i licznie nadesłane zgłoszenia!

Dowiedz się więcej