3,5 miliona podpasek dla potrzebujących w 2 lata

Projekty w Polsce

Okresowa Koalicja współpracuje z Biedronką od 2021 roku. W pierwszym roku współpracy udało się przekazać potrzebującym około 1,4 miliona podpasek. W 2022 roku liczby te wzrosły i objęły dostawę prawie 2 milionów podpasek i tamponów. Co miesiąc z magazynów do organizacji skupionych w Okresowej Koalicji jest wysyłanych aż 200 000 środków higieny menstruacyjnej przekazywanych przez popularną sieć handlową.

– Okresowa Koalicja się poszerza i z roku na rok jest coraz silniejsza w swoich działaniach. Dostarczanie setek tysięcy podpasek do potrzebujących to najlepszy dowód naszej sprawczości. Najważniejsze to być tam, gdzie kobiety potrzebują naszego wsparcia. Działaczki Okresowej Koalicji robią to codziennie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Podpaski i tampony trafiają tam, gdzie potrzeby są największe: do szkół, szpitali, domów dziecka, świetlic środowiskowych, ośrodków pomocy oraz ośrodków dla osób w kryzysie bezdomności. W ramach tegorocznej współpracy środki menstruacyjne są także wykorzystywane na dworcach, w punktach recepcyjnych i miejscach noclegowych, w których przebywają uchodźczynie i uchodźcy zza wschodniej granicy. 

– W tym roku środkami higieny menstruacyjnej od sieci Biedronka dzielimy się też z uchodźczyniami z Ukrainy, które w naszym kraju szukają bezpiecznego miejsca. Wiele z nich, chroniąc swoją rodzinę, zapomina o swoich potrzebach. Dlatego, choć tak przyziemnym gestem, jakim są podpaski, staramy się im pomóc – dodaje Urszula Okoń, starsza specjalistka ds. promocji i pozyskiwania dochodów z Polskiego Czerwonego Krzyża.

Okresowa Koalicja to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Niedawno Koalicję zasiliły Dolnośląska Fundacja Onkologiczna i Instytut Równości. Organizacje tworzące Okresową Koalicję walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz budują świadomość na temat zdrowia menstruacyjnego. Dzięki współpracy z Biedronką jest to możliwe w dziesiątkach miejsc w całej Polsce. 

– Wiemy, że problem ubóstwa menstruacyjnego nie zniknął, a wręcz pogłębił się w wyniku wojny w Ukrainie i fali uchodźczyń w naszym kraju. Jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w tym roku jeszcze mocniej angażowaliśmy się w dalszą pomoc – mówi Karolina Błońska, starsza menedżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka. 

Parlament Europejski wskazuje, że ubóstwo menstruacyjne dotyka jedną na dziesięć kobiet w Europie. Problem występuje w większości krajów na świecie, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek, a aż 39% kobiet z ubogich domów musiało przynajmniej raz w życiu zrezygnować z ich zakupu na rzecz innych wydatków domowych.

Aktualności

18.10. Światowy Dzień Menopauzy i Andropauzy – kampania #okresrównoważny w ramach programu Cykl Kariery

Kulczyk Foundation prowadzi program Cykl Kariery, w ramach którego prowadzona jest kampania #okresrównoważny. Kampania ta zwraca uwagę na rolę cykliczności kobiet oraz wpływ hormonów na życie zawodowe.

Dowiedz się więcej

„Wolę wiedzieć. Menopauza bez tabu”

Kulczyk Foundation prowadzi bezpłatne spotkania wokół menopauzy dla mieszkanek warszawskiej Dzielnicy Wola.

Dowiedz się więcej

Położne wspierają kobiety także w menopauzie – kolejne działania w ramach kursu edukacyjnego

W ramach kolejnego etapu zaliczenia kursu „Poradnictwo w okresie transformacji menopauzalnej” położne organizują cykl spotkań edukacyjnych w swoich regionach.

To szansa, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem — nie tylko z innymi położnymi, ale przede wszystkim z kobietami, które szukają rzetelnych informacji i wsparcia w czasie okołomenopauzalnym.

Dowiedz się więcej