3,5 miliona podpasek dla potrzebujących w 2 lata

Projekty w Polsce

Okresowa Koalicja współpracuje z Biedronką od 2021 roku. W pierwszym roku współpracy udało się przekazać potrzebującym około 1,4 miliona podpasek. W 2022 roku liczby te wzrosły i objęły dostawę prawie 2 milionów podpasek i tamponów. Co miesiąc z magazynów do organizacji skupionych w Okresowej Koalicji jest wysyłanych aż 200 000 środków higieny menstruacyjnej przekazywanych przez popularną sieć handlową.

– Okresowa Koalicja się poszerza i z roku na rok jest coraz silniejsza w swoich działaniach. Dostarczanie setek tysięcy podpasek do potrzebujących to najlepszy dowód naszej sprawczości. Najważniejsze to być tam, gdzie kobiety potrzebują naszego wsparcia. Działaczki Okresowej Koalicji robią to codziennie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Podpaski i tampony trafiają tam, gdzie potrzeby są największe: do szkół, szpitali, domów dziecka, świetlic środowiskowych, ośrodków pomocy oraz ośrodków dla osób w kryzysie bezdomności. W ramach tegorocznej współpracy środki menstruacyjne są także wykorzystywane na dworcach, w punktach recepcyjnych i miejscach noclegowych, w których przebywają uchodźczynie i uchodźcy zza wschodniej granicy. 

– W tym roku środkami higieny menstruacyjnej od sieci Biedronka dzielimy się też z uchodźczyniami z Ukrainy, które w naszym kraju szukają bezpiecznego miejsca. Wiele z nich, chroniąc swoją rodzinę, zapomina o swoich potrzebach. Dlatego, choć tak przyziemnym gestem, jakim są podpaski, staramy się im pomóc – dodaje Urszula Okoń, starsza specjalistka ds. promocji i pozyskiwania dochodów z Polskiego Czerwonego Krzyża.

Okresowa Koalicja to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Niedawno Koalicję zasiliły Dolnośląska Fundacja Onkologiczna i Instytut Równości. Organizacje tworzące Okresową Koalicję walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz budują świadomość na temat zdrowia menstruacyjnego. Dzięki współpracy z Biedronką jest to możliwe w dziesiątkach miejsc w całej Polsce. 

– Wiemy, że problem ubóstwa menstruacyjnego nie zniknął, a wręcz pogłębił się w wyniku wojny w Ukrainie i fali uchodźczyń w naszym kraju. Jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w tym roku jeszcze mocniej angażowaliśmy się w dalszą pomoc – mówi Karolina Błońska, starsza menedżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka. 

Parlament Europejski wskazuje, że ubóstwo menstruacyjne dotyka jedną na dziesięć kobiet w Europie. Problem występuje w większości krajów na świecie, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek, a aż 39% kobiet z ubogich domów musiało przynajmniej raz w życiu zrezygnować z ich zakupu na rzecz innych wydatków domowych.

Aktualności

Dołącz do naszej kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej

Przełamać tabu miesiączki w miejscu pracy to cel obchodzonego na całym świecie Dnia Higieny Menstruacyjnej. Włącz się z nami w to święto pod hasłem  #OkresRównoWażny. Dzień Higieny Menstruacyjnej to międzynarodowe święto, które zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego i podnosi świadomość na temat higieny menstruacyjnej. Data 28 maja nie jest przypadkowa. Średnia długość cyklu menstruacyjnego to 28 dni, z czego 5 dni to czas krwawienia. Tego dnia organizacje społeczne na całym świecie podejmują działania w obszarze zdrowia i higieny menstruacyjnej realizując kampanie społeczne. 

 

Dowiedz się więcej

Ruszyła III edycja konkursu "Zdrowo nakręceni"!

Najbardziej kreatywni reżyserzy, czyli... dzieci po raz trzeci przygotowują filmy konkursowe opowiadające o gotowaniu, zasadach zdrowego odżywiania i równości w kuchni. Jest o co się starać, bo w tegorocznej edycji konkursu skierowanego do placówek objętych programem Kulczyk Foundation „Żółty Talerz” łączna pula nagród wynosi 45 000 zł. Nagrodzone placówki będą mogły przeznaczyć pozyskane środki na remont lub zakup niezbędnego do prowadzenia zajęć wyposażenia.

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk nabyła prawa do Festiwalu Malta

Flagowy projekt kulturalny Poznania, przyciągający wybitnych twórców z całego świata zyska nowe, kobiece oblicze! Po lipcowej zapowiedzi Dominiki Kulczyk pomyślnie sfinalizowano zakup praw do marki Malta Festival Poznań. Transakcja zagwarantowała kontynuację idei trwającego od ponad 30 lat przedsięwzięcia uhonorowanego prestiżową nagrodą EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

Dowiedz się więcej