3,5 miliona podpasek dla potrzebujących w 2 lata

Projekty w Polsce

Okresowa Koalicja współpracuje z Biedronką od 2021 roku. W pierwszym roku współpracy udało się przekazać potrzebującym około 1,4 miliona podpasek. W 2022 roku liczby te wzrosły i objęły dostawę prawie 2 milionów podpasek i tamponów. Co miesiąc z magazynów do organizacji skupionych w Okresowej Koalicji jest wysyłanych aż 200 000 środków higieny menstruacyjnej przekazywanych przez popularną sieć handlową.

– Okresowa Koalicja się poszerza i z roku na rok jest coraz silniejsza w swoich działaniach. Dostarczanie setek tysięcy podpasek do potrzebujących to najlepszy dowód naszej sprawczości. Najważniejsze to być tam, gdzie kobiety potrzebują naszego wsparcia. Działaczki Okresowej Koalicji robią to codziennie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Podpaski i tampony trafiają tam, gdzie potrzeby są największe: do szkół, szpitali, domów dziecka, świetlic środowiskowych, ośrodków pomocy oraz ośrodków dla osób w kryzysie bezdomności. W ramach tegorocznej współpracy środki menstruacyjne są także wykorzystywane na dworcach, w punktach recepcyjnych i miejscach noclegowych, w których przebywają uchodźczynie i uchodźcy zza wschodniej granicy. 

– W tym roku środkami higieny menstruacyjnej od sieci Biedronka dzielimy się też z uchodźczyniami z Ukrainy, które w naszym kraju szukają bezpiecznego miejsca. Wiele z nich, chroniąc swoją rodzinę, zapomina o swoich potrzebach. Dlatego, choć tak przyziemnym gestem, jakim są podpaski, staramy się im pomóc – dodaje Urszula Okoń, starsza specjalistka ds. promocji i pozyskiwania dochodów z Polskiego Czerwonego Krzyża.

Okresowa Koalicja to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Niedawno Koalicję zasiliły Dolnośląska Fundacja Onkologiczna i Instytut Równości. Organizacje tworzące Okresową Koalicję walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz budują świadomość na temat zdrowia menstruacyjnego. Dzięki współpracy z Biedronką jest to możliwe w dziesiątkach miejsc w całej Polsce. 

– Wiemy, że problem ubóstwa menstruacyjnego nie zniknął, a wręcz pogłębił się w wyniku wojny w Ukrainie i fali uchodźczyń w naszym kraju. Jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w tym roku jeszcze mocniej angażowaliśmy się w dalszą pomoc – mówi Karolina Błońska, starsza menedżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka. 

Parlament Europejski wskazuje, że ubóstwo menstruacyjne dotyka jedną na dziesięć kobiet w Europie. Problem występuje w większości krajów na świecie, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek, a aż 39% kobiet z ubogich domów musiało przynajmniej raz w życiu zrezygnować z ich zakupu na rzecz innych wydatków domowych.

Aktualności

RównoWaga w firmach coraz ważniejsza!

Aż 105 organizacji zgłosiło się do konkursu Równowaga. Prokobieca Firma Roku. Właśnie zakończył się nabór do drugiej edycji projektu. To inicjatywa, która zachęca do tworzenia środowiska pracy równego dla wszystkich, bez względu na płeć.

Dowiedz się więcej

Wydłużony termin zgłoszeń do konkursu RównoWaga

Trwa konkurs na Prokobiecą Firmę Roku. RównoWaga, w którym nagradzane są postawy wyrównujące szanse kobiet i mężczyzn w karierze. Do projektu wciąż mogą zgłaszać się małe, średnie i duże przedsiębiorstwa, samorządy i NGOsy. Nawet jeśli instytucja jest na początku drogi do równowagi, warto by wzięła udział. Każda organizacja dostaje wsparcie merytoryczne i dyplom. Z uwagi na liczne prośby termin składania zgłoszeń został wydłużony do 26 lipca.

Dowiedz się więcej

Na drodze do Równowagi - pobierz bezpłatny poradnik

Jak wdrożyć mechanizmy równości w swojej firmie? Jak proceduralnie wspierać młodych ojców w swojej firmie? W jaki sposób monitorować lukę płacową? Dzięki Poradnikowi "Na drodze do Równowagi" możesz skorzystać z gotowych i sprawdzonych rozwiązań. 

Dowiedz się więcej