3,5 miliona podpasek dla potrzebujących w 2 lata

Projekty w Polsce

Okresowa Koalicja współpracuje z Biedronką od 2021 roku. W pierwszym roku współpracy udało się przekazać potrzebującym około 1,4 miliona podpasek. W 2022 roku liczby te wzrosły i objęły dostawę prawie 2 milionów podpasek i tamponów. Co miesiąc z magazynów do organizacji skupionych w Okresowej Koalicji jest wysyłanych aż 200 000 środków higieny menstruacyjnej przekazywanych przez popularną sieć handlową.

– Okresowa Koalicja się poszerza i z roku na rok jest coraz silniejsza w swoich działaniach. Dostarczanie setek tysięcy podpasek do potrzebujących to najlepszy dowód naszej sprawczości. Najważniejsze to być tam, gdzie kobiety potrzebują naszego wsparcia. Działaczki Okresowej Koalicji robią to codziennie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Podpaski i tampony trafiają tam, gdzie potrzeby są największe: do szkół, szpitali, domów dziecka, świetlic środowiskowych, ośrodków pomocy oraz ośrodków dla osób w kryzysie bezdomności. W ramach tegorocznej współpracy środki menstruacyjne są także wykorzystywane na dworcach, w punktach recepcyjnych i miejscach noclegowych, w których przebywają uchodźczynie i uchodźcy zza wschodniej granicy. 

– W tym roku środkami higieny menstruacyjnej od sieci Biedronka dzielimy się też z uchodźczyniami z Ukrainy, które w naszym kraju szukają bezpiecznego miejsca. Wiele z nich, chroniąc swoją rodzinę, zapomina o swoich potrzebach. Dlatego, choć tak przyziemnym gestem, jakim są podpaski, staramy się im pomóc – dodaje Urszula Okoń, starsza specjalistka ds. promocji i pozyskiwania dochodów z Polskiego Czerwonego Krzyża.

Okresowa Koalicja to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Niedawno Koalicję zasiliły Dolnośląska Fundacja Onkologiczna i Instytut Równości. Organizacje tworzące Okresową Koalicję walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz budują świadomość na temat zdrowia menstruacyjnego. Dzięki współpracy z Biedronką jest to możliwe w dziesiątkach miejsc w całej Polsce. 

– Wiemy, że problem ubóstwa menstruacyjnego nie zniknął, a wręcz pogłębił się w wyniku wojny w Ukrainie i fali uchodźczyń w naszym kraju. Jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w tym roku jeszcze mocniej angażowaliśmy się w dalszą pomoc – mówi Karolina Błońska, starsza menedżerka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka. 

Parlament Europejski wskazuje, że ubóstwo menstruacyjne dotyka jedną na dziesięć kobiet w Europie. Problem występuje w większości krajów na świecie, także w Polsce. Jak wynika z raportu Kulczyk Foundation, co piątej Polce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich podpasek, a aż 39% kobiet z ubogich domów musiało przynajmniej raz w życiu zrezygnować z ich zakupu na rzecz innych wydatków domowych.

Aktualności

2022 w Kulczyk Foundation

Walka z ubóstwem menstruacyjnym i edukacja na temat miesiączki, wsparcie Ukrainy, przed wszystkim Uchodźczyń, które trafiły do Polski, kolejna edycja programu Żółty Talerz. To był pracowity rok! Zobaczcie, nad czym pracowaliśmy w 2022r. w Kulczyk Foundation.

Dowiedz się więcej

Powstanie pierwszy obywatelski projekt ustawy o darmowych podpaskach w polskich szkołach

Ogłoszenie inicjatywy zbiórki 100 000 podpisów, w imieniu Okresowej Koalicji, zapowiedziała podczas Kongresu Kobiet Dominika Kulczyk. Pierwszy polski projekt ustawy dotyczący menstruacji ma zostać złożony w polskim parlamencie w formie obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Okresowa Koalicja zaapelowała też do środowisk kobiecych o wsparcie.

Dowiedz się więcej

9 milionów posiłków dla dzieci. Ruszyła 7. edycja programu Żółty Talerz

Już ponad 9 milionów posiłków wydano dzieciom w ramach programu Żółty Talerz, finansowanego przez Kulczyk Foundation. To największy pozarządowy program wsparcia żywienia dzieci w Polsce. Codziennie z Żółtego Talerza korzysta ponad 10 000 dzieci z 300 placówek w całym kraju, w tym ponad 600 dzieci z Ukrainy. Właśnie ruszyła 7. edycja programu.

Dowiedz się więcej