9 milionów posiłków dla dzieci. Ruszyła 7. edycja programu Żółty Talerz

Projekty w Polsce

Żółty Talerz jest od 2016 roku realizowany przez Kulczyk Foundation w szkołach i świetlicach środowiskowych na terenie całego kraju. W ramach programu wydano już 9 milionów 21 tysięcy posiłków, ale liczba ta rośnie każdego dnia. Właśnie wystartowała 7. edycja programu, która zakończy się w sierpniu 2023 roku. Program kompleksowo wspiera żywienie dzieci w placówkach uczestniczących w projekcie.

Codziennie żywimy ponad 10 000 dzieci z 300 placówek w całym kraju, także dzieci z Ukrainy. Dla wielu dzieciaków nasze wsparcie to jedyny ciepły posiłek w ciągu dnia. Dzięki nam podopieczni programu uczą się też o zdrowym odżywianiu i równości w kuchni. Niesiemy dobrą energię wszędzie tam, gdzie jest potrzebna – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Od startu Żółtego Talerza łącznie opieką objęto już ponad 75 500 dzieci. Od początku rosyjskiej agresji do placówek Żółtego Talerza przyjęto ponad 1000 dzieci z Ukrainy. Obecnie program wspiera ponad 600 z nich. Żółty Talerz skupia się jednak nie tylko na żywieniu dzieci. Równie ważna jest ich edukacja w zakresie zdrowego żywienia:

  •  Placówki biorące udział w programie mogą finansować warsztaty edukacyjne z udziałem dietetyków i chętnie z tego korzystają
  • Koordynatorów Żółtego Talerza ze wszystkich placówek uczestniczących w programie przeszkoliliśmy, jak przygotować potrawy dla dzieci nie tylko zdrowo, ale również rozbudzając ich zainteresowanie
  • Wydaliśmy scenariusze lekcji o zdrowym żywieniu dla nauczycieli i rodziców. Realizujemy je w położonej w Warszawie Pracowni Efektu Domina. Placówki Żółtego Talerza przyjeżdżają do pracowni na zajęcia
  • We współpracy z SGGW przygotowaliśmy materiały edukacyjne o zdrowym odżywianiu, które sukcesywnie przekazujemy do wszystkich chętnych placówek, nie tylko tych, które biorą udział w programie (link do materiałów: https://zoltytalerz.pl/scenariusze/)
  • Zorganizowaliśmy szereg konkursów, w celu upowszechniania wiedzy o zdrowym odżywianiu. Jeden z nich to konkurs filmowy #ZdrowoNakręceni dla uczestników programu. Laureaci pierwszego miejsca w konkursie otrzymali od nas 25 000 zł na remont swojej placówki

Żółty Talerz promuje także równości płci w kuchni:

  • Ten cel koordynatorzy programu realizują poprzez zajęcia lekcyjne na podstawie przygotowanych scenariuszy, które poruszają temat równości płci
  • W październiku w Pracowni Efektu Domina planujemy też przeprowadzić dedykowane temu tematowi warsztaty – „Równość od kuchni”
  • Przy wspólnym gotowaniu będziemy poruszać temat równego podziału obowiązków pomiędzy dziewczynkami i chłopcami. Omówimy też stereotypy i przekonania, które dotyczą obowiązków domowych.

Żółty Talerz od samego początku był czymś więcej niż tylko programem wsparcia żywienia dzieci. Chciałam, żeby dawał dzieciom świadomość, że są zaopiekowane i ciepło, na które zasługują. Tym programem pokazujemy, że każda z tysięcy małych istot, którym pomagamy, jest w życiu tak samo równa. I równie ważna – dodaje Dominika Kulczyk.

Dotarcie do tysięcy potrzebujących dzieci nie byłoby możliwe bez zaangażowania partnerów. Kulczyk Foundation realizuje Żółty Talerz przy współudziale kilku z największych organizacji charytatywnych w Polsce: Caritas Diecezjalnych, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, Polskiego Czerwonego Krzyża i SOS Wiosek Dziecięcych.

Partnerem merytorycznym Żółtego Talerza jest Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Opiekę nad programem pełnią ekspertki z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka.

Aktualności

Podpaski dla szkół w całej Polsce. Rusza rekrutacja szkół do programu pilotażowego MEN

Już 12 listopada o godz. 9 zostanie otwarta rekrutacja dla szkół chcących wyposażyć się w środki menstruacyjne. Aż pół tysiąca placówek zostanie objętych programem pilotażowym prowadzonym przez Kulczyk Foundation w ramach grantu przyznanego przez MEN. Zapisy na stronie rekrutacja.kulczykfoundation.org.pl potrwają do 14 listopada. 

Dowiedz się więcej

Znamy Prokobiece Firmy Roku 2024

Ponad 100 organizacji ubiegało się w tym roku o statuetkę Równowaga 2024 i tytuł Prokobiecej Firmy Roku. Nagrody w 4 głównych kategoriach jury przyznało Miastu st. Warszawie, fundacji Ashoka, CPL Jobs i MSD Polska. Finał konkursu odbył się tradycyjnie podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Dowiedz się więcej

RównoWaga w firmach coraz ważniejsza!

Aż 105 organizacji zgłosiło się do konkursu Równowaga. Prokobieca Firma Roku. Właśnie zakończył się nabór do drugiej edycji projektu. To inicjatywa, która zachęca do tworzenia środowiska pracy równego dla wszystkich, bez względu na płeć.

Dowiedz się więcej