Kulczyk Foundation zwołuje okrągły stół w sprawie menopauzy

Projekty w Polsce
Dominika Kulczyk debatuje przy okrągłym stole w sprawie menopauzy

Raport „Menopauza bez tabu” przygotowany we współpracy z ośrodkiem badawczo-rozwojowym „Ciekawość” pokazał ogromne braki wiedzy wśród kobiet, jak i całego społeczeństwa, co w konsekwencji sprawia, że w świadomości funkcjonują krzywdzące stereotypy, a kobiety czują się osamotnione i niezrozumiane, doświadczając objawów perimenopauzy. Badanie wskazuje, że ponad 70% Polek przed menopauzą określa swój stan wiedzy o niej jako zły, a 93% kobiet nie potrafi jej prawidłowo definiować. - Menopauza to kolejny temat tabu, który był „niezaopiekowany”, dlatego postanowiliśmy kompleksowo się nim zająć. To dla nas dosłownie „naturalna” kontynuacja po działaniach w obszarze menstruacji i kampanii z nią związanej. Aby stawić czoła wyzwaniom i wykorzystać szanse, kobiety muszą mieć wiedzę o tym, przez co przechodzą i co może im pomóc. Podstawą do zmiany aktualnego stanu jest edukacja i rozwój świadomości w tym zakresie - podkreśliła Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Podczas zorganizowanej dyskusji wysłuchano głosów ekspertek i ekspertów różnych branż m.in.: administracji publicznej i samorządów, środowiska akademickiego, medycznego, pracodawców, a także parlamentarzystek_ów, organizacji pozarządowych oraz mediów. - Transformacja menopauzalna jest złożonym, często długotrwałym procesem, więc wymaga szerszego spojrzenia z wielu perspektyw. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy interdyscyplinarne grono ekspertek i ekspertów, które pozwoli nam holistycznie spojrzeć na kobietę w tym okresie. Takie podejście daje największe szanse na efektywne rozwiązania, które pomogą kobietom w wieku okołomenopauzalnym w lepszym funkcjonowaniu. - wskazała Anna Samsel, ekspertka w dziale projektów Kulczyk Foundation.

Uczestnicy spotkania nie kryli zadowolenia, podkreślając znaczenie tej nieszablonowej formuły spotkań. - Zespoły interdyscyplinarne są ważne w dostrzeżeniu szerokiej perspektywy dotyczącej poszczególnych okresów życia kobiety, a poznanie zakresu opieki specjalistów nad kobietami i ich opinii jest pomocne w opracowywaniu dobrych standardów i wytycznych dla kobiet – powiedziała Magdalena Krauze, asystentka dydaktyczna Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, położna.

Edukacja drogą do zmian

Ekspertki i eksperci uczestniczący w spotkaniu jednogłośnie wskazali, że podstawą zmian w walce ze stygmatyzującym postrzeganiem menopauzy i w procesie kształtowania świadomości jest edukacja. W trosce o jej szerzenie Kulczyk Foundation uruchomił dedykowany portal menopauzabeztabu.org.pl, który stanie się kompleksowym źródłem jakościowej wiedzy z tego obszaru. Oprócz dostępnego na stronie raportu, już dziś można pobrać bogate w merytoryczne treści kompendium, w którym można znaleźć odpowiedzi na najważniejsze i najtrudniejsze pytania związane z menopauzą. - Najważniejsze jest to, by kobiety miały świadomość, czym jest okres transformacji menopauzalnej. Żeby się nie bały tego czasu, który ich czeka, bo to wcale nie jest takie trudne. Aby jednak kobiety miały tę świadomość, musimy je edukować. Zatem ta edukacja jest bardzo ważnym punktem – wskazała dr n. med. Katarzyna Skórzewska, lekarka, ginekolog-endokrynolog, współprowadząca profil @dr_menopauza na Instagramie.

Kierunki dalszych działań

- Menopauza to temat rzeka, z licznymi płyciznami, również myślowymi, lecz musimy ją oswoić i zmienić jej społeczne postrzeganie. Dzisiejsze spotkanie pozwoliło nawzajem się nam usłyszeć i wskazać kierunki dalszych działań! – powiedziała na zakończenie filantropka i przedsiębiorczyni. W efekcie obrad wyłoniły się główne postulaty. Za najważniejsze uznano: potrzebę przeprowadzenia społecznej kampanii edukacyjnej, poszerzenie pakietu opieki zdrowotnej dla kobiet w okresie okołomenopauzalnym, konieczność zmiany społecznego odbioru menopauzy ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kobiet w środowisku pracy i oraz wsparcie mediów w budowaniu świadomości i normalizowania tematu.

Prezeska Kulczyk Foundation zapowiedziała prowadzenie dalszych prac w grupach roboczych m.in. edukacji, zdrowia i pracy. Celem ich działań będzie wypracowanie konkretnych rozwiązań w zdefiniowanych obszarach, wskazanie tych już dostępnych i opracowanie planu działania dla poszczególnych dziedzin.

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną transmisją z konferencji prasowej oraz obrad okrągłego stołu dostępnej w odnośniku poniżej:

Transmisja na Facebooku Kulczyk Foundation

Raport „Menopauza bez tabu” oraz kompendium wiedzy o menopauzie do pobrania na stronie internetowej MenopauzaBezTabu.org.pl

Aktualności

Dołącz do naszej kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej

Przełamać tabu miesiączki w miejscu pracy to cel obchodzonego na całym świecie Dnia Higieny Menstruacyjnej. Włącz się z nami w to święto pod hasłem  #OkresRównoWażny. Dzień Higieny Menstruacyjnej to międzynarodowe święto, które zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego i podnosi świadomość na temat higieny menstruacyjnej. Data 28 maja nie jest przypadkowa. Średnia długość cyklu menstruacyjnego to 28 dni, z czego 5 dni to czas krwawienia. Tego dnia organizacje społeczne na całym świecie podejmują działania w obszarze zdrowia i higieny menstruacyjnej realizując kampanie społeczne. 

 

Dowiedz się więcej

Ruszyła III edycja konkursu "Zdrowo nakręceni"!

Najbardziej kreatywni reżyserzy, czyli... dzieci po raz trzeci przygotowują filmy konkursowe opowiadające o gotowaniu, zasadach zdrowego odżywiania i równości w kuchni. Jest o co się starać, bo w tegorocznej edycji konkursu skierowanego do placówek objętych programem Kulczyk Foundation „Żółty Talerz” łączna pula nagród wynosi 45 000 zł. Nagrodzone placówki będą mogły przeznaczyć pozyskane środki na remont lub zakup niezbędnego do prowadzenia zajęć wyposażenia.

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk nabyła prawa do Festiwalu Malta

Flagowy projekt kulturalny Poznania, przyciągający wybitnych twórców z całego świata zyska nowe, kobiece oblicze! Po lipcowej zapowiedzi Dominiki Kulczyk pomyślnie sfinalizowano zakup praw do marki Malta Festival Poznań. Transakcja zagwarantowała kontynuację idei trwającego od ponad 30 lat przedsięwzięcia uhonorowanego prestiżową nagrodą EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

Dowiedz się więcej