Podsumowujemy 2022 rok w Kulczyk Foundation

Projekty w Polsce

Przestawiamy podsumowanie działań Kulczyk Foundation. Co zrobiliśmy w zeszłym roku?

W zakresie walki z ubóstwem menstruacyjnym i działań świadomościowych dotyczących menstruacji:

W ramach Okresowej Koalicji wsparliśmy m.in. domy dziecka, domy samotnej matki, szpitale, centra kryzysowe, centra relokacyjne, centra pomocy, ośrodki szkolno-wychowawcze, łaźnie dla bezdomnych, młodzieżowe domy kultury. Część środków została przekazana do Ukrainy.

Nie byłoby to możliwe, bez naszych Partnerów, od których otrzymaliśmy:

  • od Biedronki - prawie 2 mln sztuk środków menstruacyjnych
  • od firmy Pelion (właściciela takich marek, jak drogerie Natura czy DOZ S.A.) - ponad 6 mln sztuk tamponów i serwet do higieny intymnej
  • od Your KAYA - prawie 20 tys. sztuk środków higieny menstruacyjnej (wsparcie otrzymało ok. 1 000 dziewczynek z Domów Dziecka)
  • od ModiBodi - ponad 3,5 tys. sztuk bielizny menstruacyjnej (otrzymało je ponad 1 800 kobiet)

A dzięki wsparciu Fundacji DHL, pozyskane środki dystrybuujemy bezpłatnie.

W ramach programu „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny”, który prowadzimy z Rossmann:

  • 320 szkół z całej Polski, podczas dwóch edycji programu otrzymało ponad 3 mln podpasek
  • ponad 600 uczennic i uczniów zaangażowaliśmy w wolontariat w swoich szkołach
  • ponad 320 nauczycieli - koordynatorów programu - przeszkoliliśmy w zakresie zdrowia menstruacyjnego
  • opracowaliśmy materiały dydaktyczne o menstruacji, zawierających scenariusze lekcji o menstruacji

W ramach programu Cykl Kariery:

  • w programie zrzeszamy już blisko 50 firm: https://cyklkariery.pl
  • prawie 6 000 kobiet zyskało dostęp do środków menstruacyjnych w miejscu pracy
  • wśród 10 000 pracowników i pracowniczek prowadziliśmy działania świadomościowe
  • o zdrowiu menstruacyjnym w miejscu pracy edukowaliśmy podczas różnych wydarzeń: m.in. EFNI, Local Trends czy Dni Różnorodności

W ramach akcji wsparcia Ukrainy „Cześć Dziewczyny!”:

  • Utworzyliśmy specjalny Fundusz Wsparcia dla Kobiet i Dziewczynek z Ukrainy, na którym zebraliśmy prawie 2 mln złotych.
  • Powołaliśmy Siostrzeństwo Polsko-Ukraińskie, koalicję kobiet z Polski i Ukrainy, w której skład weszły m.in. Dominika Kulczyk, Iryna Deszczyca, Agnieszka Holland, Janina Ochojska, Oksana Zabużko czy Olga Tokarczuk.
  • Środki z Funduszu wsparły dwie edycje Programu Grantowego: w I Edycji Siostrzeństwo wyłoniło 11 zwycięskich projektów dla ponad 1000 beneficjentów, w II Edycji otrzymaliśmy ponad 300 wniosków. Wybór najlepszych wniosków trwa.
  • Otworzyliśmy Centrum Pomocy Kobietom z Ukrainy, gdzie prowadzimy szereg bezpłatnych warsztatów i zajęć m.in. lektoraty języka polskiego, spotkania z psychologiem dla kobiet i dzieci, zajęcia artystyczne. W zajęciach od kwietnia do grudnia 2022 wzięło udział blisko 1300 kobiet i dzieci z Ukrainy.
  • Zbiórkę na Fundusz wciąż prowadzimy, także przez serwis Patronite: https://patronite.pl/czescdziewczyny
  • Zebraliśmy przydatne linki dla przybywających do naszego kraju: https://czescdziewczyny.pl/pl

W czerwcu ogłosiliśmy wspaniałą wiadomość: Dominika Kulczyk zdecydowała się kupić podparyski dom Marii Skłodowskiej-Curie.

– Chcemy uhonorować dziedzictwo Marii Skłodowskiej-Curie. Dom polskiej noblistki to własność całej ludzkości i naturalne miejsce dla spotkań kobiet, które swoją działalnością przekraczają wszelkie znane nam bariery. Chciałabym, żeby to miejsce znów tętniło życiem, służąc europejskiej nauce i kulturze – mówiła nasza Prezeska.

W domu noblistki powstanie Dom Siostrzeństwa – miejsce spotkań i pracy wyjątkowych kobiet z całej Europy. Docelowo podparyski azyl noblistki ma się też stać miejscem, w którym przyznawane będą nagrody dla wybitnych kobiet, które poszły w ślady polskiej naukowczyni. Dom Siostrzeństwa planowany w domu noblistki to rozszerzenie Siostrzeństwa Polsko-Ukraińskiego, projektu jednoczącego kobiety z Polski i Ukrainy.

A w listopadzie mieliśmy niezwykłą przyjemność uczestniczyć w uroczystości 100. rocznicy przyznania honorowego doktoratu Marii Skłodowskiej-Curie na UAM w Poznaniu. To była okazja do niezwykłego spotkania z wnuczką noblistki, prof. Hélène Langevin-Joliot.

W ramach programu Żółty Talerz, który wspiera system żywienia dzieci:

  • w sierpniu zakończyliśmy VI edycję programu Żółty Talerz, w ramach realizacji której do programu przystąpiło 1 000 dzieci z Ukrainy
  • od początku realizacji programu (od września 2016r.) wydaliśmy ponad 9 mln posiłków
  • we wrześniu rozpoczęliśmy VII edycję programu, w której uczestniczy ponad 10 000 dzieci z 350 placówek
  • w ramach działań edukacyjnych opracowaliśmy kolejny temat zajęć dla dzieci uczestniczących w programie i dla koordynatorów. Do placówek Żółtego Talerza trafiły także edukacyjne plakaty

W 2022 roku przeprowadziliśmy:

  • 33 zajęcia stacjonarne dla dzieci, w których udział wzięło 1 050 dzieci
  • 7 zajęć online w których wzięło udział 1 012 dziec
  • 10 warsztatów online dla koordynatorów, w których wzięło udział 254 osoby
  • 2 warsztaty stacjonarne dla koordynatorów, w których wzięło udział 30 osób

Serdecznie dziękujemy naszym Partnerom. W Nowym Roku nie zatrzymujemy się, działamy dalej!

Aktualności

Dołącz do naszej kampanii z okazji Dnia Higieny Menstruacyjnej

Przełamać tabu miesiączki w miejscu pracy to cel obchodzonego na całym świecie Dnia Higieny Menstruacyjnej. Włącz się z nami w to święto pod hasłem  #OkresRównoWażny. Dzień Higieny Menstruacyjnej to międzynarodowe święto, które zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego i podnosi świadomość na temat higieny menstruacyjnej. Data 28 maja nie jest przypadkowa. Średnia długość cyklu menstruacyjnego to 28 dni, z czego 5 dni to czas krwawienia. Tego dnia organizacje społeczne na całym świecie podejmują działania w obszarze zdrowia i higieny menstruacyjnej realizując kampanie społeczne. 

 

Dowiedz się więcej

Ruszyła III edycja konkursu "Zdrowo nakręceni"!

Najbardziej kreatywni reżyserzy, czyli... dzieci po raz trzeci przygotowują filmy konkursowe opowiadające o gotowaniu, zasadach zdrowego odżywiania i równości w kuchni. Jest o co się starać, bo w tegorocznej edycji konkursu skierowanego do placówek objętych programem Kulczyk Foundation „Żółty Talerz” łączna pula nagród wynosi 45 000 zł. Nagrodzone placówki będą mogły przeznaczyć pozyskane środki na remont lub zakup niezbędnego do prowadzenia zajęć wyposażenia.

Dowiedz się więcej

Dominika Kulczyk nabyła prawa do Festiwalu Malta

Flagowy projekt kulturalny Poznania, przyciągający wybitnych twórców z całego świata zyska nowe, kobiece oblicze! Po lipcowej zapowiedzi Dominiki Kulczyk pomyślnie sfinalizowano zakup praw do marki Malta Festival Poznań. Transakcja zagwarantowała kontynuację idei trwającego od ponad 30 lat przedsięwzięcia uhonorowanego prestiżową nagrodą EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe).

Dowiedz się więcej