Chcesz się dowiedzieć, co czuje twoje dziecko? Zapytaj je, o czym marzy

Warto słuchać o czym marzą dzieci? (Tatiana Jachyra/Kulczyk Foundation)

Rysujemy marzenia

Pytamy dzieci o to, czy są głodne, na którą godzinę mają lekcje, ale czy pytamy je o ich marzenia? Jeśli nie, to teraz czas zacząć. Znajdźcie spokojny moment, żeby porozmawiać o nich z dziećmi. Niech to będzie wasza chwila bliskości i otwartości. Młodszym dzieciom możecie zaproponować narysowanie tego, o czym marzą. Niech wezmą kartkę i kredki i pozwólcie na samodzielne działanie. W trakcie rysowania albo - jeśli tak będą wolały - gdy skończą, zapytajcie, czy chcą wam opowiedzieć o tym, co narysowały. Zainteresujcie się ich pracą, zapytajcie o szczegóły. Nie wyśmiewajcie, nie oceniajcie. Doceńcie to, że dziecko chce wam o nich opowiedzieć. Te bardziej odlotowe, jak np. marzenia o posiadaniu supermocy, charakterystyczne dla młodszych dzieci, świadczą o większej wyobraźni. A te bardziej realne mocniej ujawniają potrzeby waszego dziecka - bycia ważnym, szczęśliwym, spełnionym czy – jak pewnie często ostatnio – zdrowym, bezpiecznym i w kontakcie z przyjaciółmi.

Marzenia do spełnienia

To marzenia wyznaczają nam często cele w życiu i motywują do ich realizacji. Spotkajcie się wszyscy razem i porozmawiajcie z innymi domownikami o waszych indywidualnych marzeniach. Może macie jakieś wspólne marzenia? Zastanówcie się nad ich realizacją, inspirując się zadaniem ze scenariusza „Wolność do realizacji marzeń i celów” i zacznijcie od zadania sobie kilku pytań:

Jakie marzenie chcecie zrealizować? Do czego dążycie?

Jakie cele pośrednie musicie przed sobą postawić, aby zrealizować to marzenie?

Co może wam pomóc osiągnąć te cele?

Co może wam przeszkadzać w ich osiąganiu?

W jaki sposób możecie pokonać przeszkody na drodze do realizacji marzenia?

Wspierajcie się wzajemnie w opracowaniu planu, rozpiszcie go lub rozrysujcie. Gdy będzie zwizualizowany i umieszczony w widocznym miejscu, będzie to motywowało do działania. Wspólnie celebrujcie jego realizację.

Podsumowanie artykułu

Marzenia (i rodzice) dodają skrzydeł

Możemy używać wielu sposobów – przekonywać, tłumaczyć, a nawet zmuszać dzieci, aby robiły to, co według nas będzie dla nich dobre, ale to ich, a nie nasze marzenia często stanowią siłę napędową do realizacji celów. Czy my, dorośli, potrafimy wspierać dzieci w realizacji ich marzeń? Czy wiemy, jak bardzo jest to ważne w budowaniu ich samooceny, poczucia pewności siebie i sprawczości? Przypomnijcie sobie jakieś swoje marzenie, które udało wam się zrealizować. Co było w tym pomocne, a co utrudniało wam osiągnięcie celu? Opowiedzcie swoim dzieciom o tym doświadczeniu i wspólnie zastanówcie się, czy jest coś, co możecie zrobić, żeby wesprzeć swoje dziecko na drodze do realizacji jego marzeń. Porozmawiajcie z nim o tym. Być może ma na to własne pomysły.

O tym, jak ważne są marzenia i dlaczego warto o nich rozmawiać, dowiecie się z tekstu przygotowanego przez psychoterapeutkę Kamilę Becker – znajdziecie w nim też propozycje innych wspólnych aktywności!

 

Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.

Artykuł ukazał się 27 kwietnia 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Marta Tomaszewska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)