news

Jak znaleźć dobry moment na rozmowę o uczuciach i emocjach z dziećmi? Posłuchajcie razem bajki

Jak rozmawiać z dzieckiem o uczuciach, emocjach czy wartościach, kiedy najczęściej podejmujemy temat, dopiero gdy coś się właśnie dzieje – kiedy mierzymy się z trudną emocją czy ktoś zrobił coś, co jest wbrew naszym wartościom i czujemy potrzebę reakcji? Rozmowa w takim momencie zwykle nie przynosi wymarzonych efektów. Warto więc znaleźć, a nawet zaplanować czas na spokojne podjęcie tematu uczuć i emocji i tego, jak możemy je wyrażać. Szczególnie teraz, kiedy jesteśmy razem w domu i dużo się dzieje nie tylko wokół nas, ale i w nas.

Zobacz więcej
Bo najważniejszy jest człowiek
Dominika Kulczyk

Jak odpowiednie nastawienie do wyzwań pomaga nam osiągnąć sukces

Kiedy w grze komputerowej trzeba przechodzić kolejne poziomy, zdobywać punkty, uczniowie nierzadko gotowi są poświęcić całe godziny, żeby nawet dużym wysiłkiem rozwinąć potrzebne umiejętności, znaleźć najskuteczniejsze sposoby na mierzenie się z wyzwaniami, a nawet wymieniać się ze znajomymi wiedzą o najefektywniejszych strategiach. Towarzyszy im przekonanie, że sukces jest w ich zasięgu, więc musi się jakoś dać do niego dojść. Gdyby takie samo podejście towarzyszyło im na co dzień w życiu, a szczególnie w nauce, mogliby uczyć się dużo skuteczniej i budować mocniejsze poczucie własnej wartości.

Zobacz więcej

Co to jest uważność (mindfulness) i jak ją rozwijać u dziecka?

Uważność, inaczej mindfulness, to słowo, które coraz częściej możemy spotkać w tekstach psychologicznych czy poradnikach udanego życia. Oznacza umiejętność skierowania uwagi na to, co dzieje się w danej chwili, zarówno wokół nas, jak i w naszym ciele oraz umyśle. Tej umiejętności można i warto się nauczyć, gdyż niesie ze sobą wiele korzyści.

Zobacz więcej

Nauczyciel godny zaufania

Może zwrócił Waszą uwagę spokojny do tej pory chłopak, który nagle stał się klasowym rozrabiaką? Czy przykuła Waszą uwagę dziewczyna, która mimo upalnych dni nosi spodnie i bluzki z długim rękawem? Albo ta, która zamiast uważać na lekcji, patrzy zamyślonym wzrokiem w okno? Czy zastanawialiście się z czym mierzą się Wasi uczniowie? Czy reagujecie na to? A jeśli tak, to w jaki sposób?

Zobacz więcej

„Grzeczna dziewczynka” czy „łobuziak”? Unikajmy etykietek, bo przyklejają się na długo!

Etykietki przyklejają się na długo, a potencjał dziecka i jego zainteresowania mogą się zmieniać. Próbowanie nowych rzeczy, testowanie, eksperymentowanie to aktywności, które pomagają znaleźć swoją drogę. Nauczyciel jest naturalnym i ważnym przewodnikiem. Ważne, by zachęcał do chodzenia własnymi ścieżkami, a nie utartym traktem.

Zobacz więcej
Następna strona
1/8