news

Przypomnij sobie swoje dzieciństwo… Jakiej rozmowy potrzebowałaś/potrzebowałeś?

Przypomnij sobie swoje dzieciństwo, wszystkie odbyte i nieodbyte rozmowy. Jakie one były? Czego w nich zabrakło? O czym byś chciała/chciał porozmawiać, gdybyś teraz była/był dzieckiem? Poprosiłam studentki i studentów pedagogiki, żeby przywołali swoje wspomnienia z dzieciństwa, rozmowy, jakie wtedy prowadzili z dorosłymi.

Zobacz więcej
Bo najważniejszy jest człowiek
Dominika Kulczyk

Jak znaleźć dobry moment na rozmowę o uczuciach i emocjach z dziećmi? Posłuchajcie razem bajki

Jak rozmawiać z dzieckiem o uczuciach, emocjach czy wartościach, kiedy najczęściej podejmujemy temat, dopiero gdy coś się właśnie dzieje – kiedy mierzymy się z trudną emocją czy ktoś zrobił coś, co jest wbrew naszym wartościom i czujemy potrzebę reakcji? Rozmowa w takim momencie zwykle nie przynosi wymarzonych efektów. Warto więc znaleźć, a nawet zaplanować czas na spokojne podjęcie tematu uczuć i emocji i tego, jak możemy je wyrażać. Szczególnie teraz, kiedy jesteśmy razem w domu i dużo się dzieje nie tylko wokół nas, ale i w nas.

Zobacz więcej

Co to jest uważność (mindfulness) i jak ją rozwijać u dziecka?

Uważność, inaczej mindfulness, to słowo, które coraz częściej możemy spotkać w tekstach psychologicznych czy poradnikach udanego życia. Oznacza umiejętność skierowania uwagi na to, co dzieje się w danej chwili, zarówno wokół nas, jak i w naszym ciele oraz umyśle. Tej umiejętności można i warto się nauczyć, gdyż niesie ze sobą wiele korzyści.

Zobacz więcej

„Grzeczna dziewczynka” czy „łobuziak”? Unikajmy etykietek, bo przyklejają się na długo!

Etykietki przyklejają się na długo, a potencjał dziecka i jego zainteresowania mogą się zmieniać. Próbowanie nowych rzeczy, testowanie, eksperymentowanie to aktywności, które pomagają znaleźć swoją drogę. Nauczyciel jest naturalnym i ważnym przewodnikiem. Ważne, by zachęcał do chodzenia własnymi ścieżkami, a nie utartym traktem.

Zobacz więcej

Jak wyzwalać w uczniach chęć do działania? Nauczycielskie drogowskazy

Jak wzmacniać w uczniach poczucie sprawczości oraz rozwijać ich zaangażowanie? Jak ich pozytywnie motywować? Co zrobić, aby im się chciało? Albo: aby mi się chciało? Często zadajemy sobie te pytania na różnych etapach naszej nauczycielskiej drogi

Zobacz więcej
Następna strona
1/9