Jak nauczyć dziecko nazywać i realizować potrzeby? Zacznij od siebie i opowiedz, jak się czujesz, gdy jesteś zmęczony

Jak uczyć dziecko poznawać i zaspokajać jego potrzeby (Magdalena Smolnicka/unsplash.com)

Rozmowa z kilkulatkiem

Wstępem do rozmowy o potrzebach z kilkulatkiem może być wysłuchanie albo przeczytanie razem bajki "Mkukusu i pierwsza kropla wody". Zachęć dziecko do tego, byście razem przyjrzeli się temu, jak odczuwa i rozpoznaje się potrzeby. Zacznijcie od najprostszych – czuję głód. Chce mi się pić. Czuję zmęczenie. Źle się czuję (boli mnie coś). Jest mi smutno. Nudzi mi się.

Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jak się czujecie, co mówią wam wasze ciała – np. gdy jesteście głodni, burczy wam w brzuchu. To oznacza, że potrzebujecie coś zjeść. A co czujcie, kiedy jesteście zmęczeni?

Co jest mi potrzebne do życia?

Bardzo ważne jest umiejętne reagowanie na potrzeby własne i innych ludzi. Stwórzcie wspólnie mapę waszych potrzeb. Możecie podzielić ją na kategorie: Co jest potrzebne, żeby żyć, co jest potrzebne do nauki, pracy (szczególnie w takich warunkach, w jakich znaleźliśmy się teraz, kiedy większość z nas całymi rodzinami siedzi w domu i musi i pracować, i się uczyć). Co jest potrzebne do zabawy, rozrywki? Jak ta potrzeba może być zrealizowana w domu czy mieszkania, z użyciem prostych rekwizytów? Porozmawiajcie o tym, że istnieją potrzeby, bez których zaspokojenia nie można żyć i rozwijać się. Spróbujcie wymienić te potrzeby. Zastanówcie się, skąd możemy wiedzieć, że mamy daną potrzebę. Poszukajcie rozwiązań, które ją zaspokoją.

  • Strona główna
  • Baza wiedzy
  • Jak nauczyć dziecko nazywać i realizować potrzeby? Zacznij od siebie i opowiedz, jak się czujesz, gdy jesteś zmęczony

Podsumowanie artykułu

Starsze dzieci

W rozmowie ze starszymi dziećmi możecie już spróbować razem określić nie tylko przejawy tych podstawowych potrzeb, ale również przede wszystkim te trudniejsze do uchwycenia – jak np. bezpieczeństwa, dotyku, kreatywności, spokoju, przestrzeni czy piękna. Możecie skorzystać z listy kilku podstawowych potrzeb, które mają wszyscy ludzie, opracowanej przez Marshalla Rosenberga, twórcę Porozumienia bez przemocy.

Warto podjąć ten temat z nastolatkami, ponieważ właśnie teraz intensywnie rozwijają umiejętności rozpoznawania swoich potrzeb, nazywania ich oraz testują różne strategie ich zaspokajania. Może spróbujecie razem określić, jak się przejawiają inne wasze potrzeby, i jak – będąc razem w domu – możecie na nie odpowiedzieć.
Pamiętajcie, że nie każdy zaspokaja daną potrzebę w ten sam sposób. Poszukajcie razem sposobów, które będą dla was teraz dostępne i pomogą zaspokoić potrzeby wszystkich członków rodziny.

 

Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.

Artykuł ukazał się 28 marca 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Dorota Kuszyńska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)