Rozmowa z kilkulatkiem
Wstępem do rozmowy o potrzebach z kilkulatkiem może być wysłuchanie albo przeczytanie razem bajki "Mkukusu i pierwsza kropla wody". Zachęć dziecko do tego, byście razem przyjrzeli się temu, jak odczuwa i rozpoznaje się potrzeby. Zacznijcie od najprostszych – czuję głód. Chce mi się pić. Czuję zmęczenie. Źle się czuję (boli mnie coś). Jest mi smutno. Nudzi mi się.
Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jak się czujecie, co mówią wam wasze ciała – np. gdy jesteście głodni, burczy wam w brzuchu. To oznacza, że potrzebujecie coś zjeść. A co czujcie, kiedy jesteście zmęczeni?
Co jest mi potrzebne do życia?
Bardzo ważne jest umiejętne reagowanie na potrzeby własne i innych ludzi. Stwórzcie wspólnie mapę waszych potrzeb. Możecie podzielić ją na kategorie: Co jest potrzebne, żeby żyć, co jest potrzebne do nauki, pracy (szczególnie w takich warunkach, w jakich znaleźliśmy się teraz, kiedy większość z nas całymi rodzinami siedzi w domu i musi i pracować, i się uczyć). Co jest potrzebne do zabawy, rozrywki? Jak ta potrzeba może być zrealizowana w domu czy mieszkania, z użyciem prostych rekwizytów? Porozmawiajcie o tym, że istnieją potrzeby, bez których zaspokojenia nie można żyć i rozwijać się. Spróbujcie wymienić te potrzeby. Zastanówcie się, skąd możemy wiedzieć, że mamy daną potrzebę. Poszukajcie rozwiązań, które ją zaspokoją.