Jeśli staniemy naprzeciwko siebie i zapiszemy między nami cyfrę 9, jedna osoba zobaczy 9, a druga 6. Miejsce, w którym się znajdujemy, daje nam konkretną perspektywę, a co za tym idzie, wyznacza, co widzimy. Warto zdać sobie sprawę z tego, że nie każdy widzi – dosłownie i w przenośni – świat tak jak my.
Z lotu ptaka
Posłuchajcie razem bajki „Jak rajski ptak Mekere nauczył szacunku kamienie”, którą czyta Magdalena Cielecka. Jeden z kamieni dzięki Mekere miał szansę zobaczyć świat z góry. Wtedy ujrzał, jaki jest inny i piękny. Wasze dzieci już mają doświadczenia patrzenia na coś z góry: wspinały się na drabinki na placu zabaw lub patrzyły przez okno z wysokiego piętra. Zaproście dzieci do zabawy. Wyobraźcie sobie, jak może wyglądać wasz dom z dużej wysokości. A jak by wyglądał, gdybyśmy zajrzeli do niego przez okno z zewnątrz? Albo przez dziurkę od klucza czy uchylone drzwi? Możecie wybrać teraz jedną z tych perspektyw i ją narysować. Co mógłby pomyśleć o was, waszej rodzinie taki obserwator? Czym się zajmujecie? Ilu jest członków waszej rodziny?
Możesz też samodzielnie przeczytać bajkę i skorzystać z dodatkowych aktywności dla dziecka, które znajdziesz tutaj.
Spójrz oczami dziecka
Już sam wzrost warunkuje to, co jesteśmy w stanie dostrzec. Jeśli ruszymy do lasu albo w góry, to krzew lub większy kamień mogą przesłonić widok niższej osobie. To, co widzicie wy, może być więc zupełnie niewidoczne dla waszego dziecka.
Również to, czego wy nie dostrzegacie, może się okazać niezwykle interesujące, jeśli tylko zejdziecie na poziom wzroku dziecka. Kiedy wyjdziecie na spacer, spróbujcie patrzeć na świat oczami swojego dziecka. Pamiętajcie o tym i kiedy dziecko chce wam coś pokazać, kucnijcie i spróbujcie na to spojrzeć z jego perspektywy.
Pamiętajcie też, że „tylko” cień może być „aż” cieniem dla waszego dziecka. Nie bagatelizujcie sprawy, mówiąc, że nie ma się czego bać. Zamiast tego porozmawiajcie o tym, jak oswoić ten lęk.
Spójrzmy z drugiej strony
Innym sposobem na odświeżające przyjrzenie się temu, co nas otacza, co robimy i co myślimy, może być zabawa „Spójrzmy z drugiej strony”. Spróbujcie spojrzeć na te same rzeczy z różnej perspektywy i zastanówcie się wspólnie:
- Co może być dobrego w tym, że się złościmy?
- Co może być złego w tym, że ktoś jest spokojny?
- Co może być trudnego w tym, że ktoś zawsze chce być przy nas?
- Co może być nieprzyjemnego w tym, że ktoś dostaje mnóstwo prezentów?
- Co może być trudnego w tym, że musimy zostać w domach?
- Co może być wartościowego w tym, że musimy zostać w domach?