Żarty są jak gimnastyka dla mózgu. Dzięki nim łapiemy dystans i poprawiamy samopoczucie

Jak żartować z dzieckiem? (Tatiana Jachyra/Kulczyk Foundation)

Co was śmieszy?

Kiedy ostatnio opowiadaliście sobie dowcipy w domu? Wspólny śmiech nie tylko łączy – zmniejsza też poziom hormonów stresu, uruchamia produkcję endorfin, czyli hormonu szczęścia, rozluźnia mięśnie. Innymi słowy – poprawia nam samopoczucie i psychiczne, i fizyczne. Jeśli więc macie jakieś ulubione zabawne historyjki, zdjęcia czy memy, odnajdźcie je i obejrzyjcie jeszcze raz z całą rodziną. Może macie też jakieś zabawne wspólne wspomnienia? Możecie zrobić ranking własnych najśmieszniejszych historii czy zdjęć.

Zorganizujcie okazję do śmiechu

Dobrym pomysłem do stworzenia okazji na wspólną zabawę i śmiech może być np. zorganizowanie tańca radości – na pobudzenie ducha i ciała jednocześnie. Włączcie skoczną wesołą muzykę o szybszym tempie i zaproście dzieci do zabawy. Pokazujcie całym ciałem, jak się zachowuje człowiek, który jest radosny. Jak się cieszy wasza głowa? A jak się cieszą wasze plecy? Ręce. Nogi. Same kolana. Palce prawej ręki. A teraz lewa stopa. Podczas wykonywania kolejnych etapów tańca zwróćcie uwagę, żeby okazywać ekspresję za pomocą wymienionych części ciała.

Podsumowanie artykułu

Zobaczyć coś, czego nie widzą inni

A jeśli chcecie poruszyć z dziećmi temat płatania figli, możecie skorzystać z bajki "Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły", w której duszek zrobił dowcip bohaterkom, aby zobaczyły coś, czego na co dzień nie dostrzegały. Do czytanej przez Annę Starmach bajki dołączony jest także tekst oraz kilka zadań dla dzieci – możecie więc razem z dzieckiem poznać inne figle duszka oraz odkodować ukrytą wiadomość. A może i wy zakodujecie dla siebie jakieś informacje niespodzianki dla domowników?

 

Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.

Artykuł ukazał się 1 kwietnia 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Dorota Kuszyńska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)