Chcesz poczuć się jak bohater? Zatroszcz się o innych

Bajka o ocelociku i tapirku
Troska ma ogromne znaczenie. Wspieramy organizacje troszczące się o to, co dla nas ważne, np. opiekujące się dziećmi, seniorami czy zajmujące się ekologią. Reagujemy, gdy komuś dzieje się krzywda, segregujemy śmieci i uczymy nasze dzieci dbania o zwierzęta domowe. Daje nam to nie tylko satysfakcję, ale także poczucie większego wpływu na to, by świat był bardziej zgodny z naszymi wartościami.
Posłuchajcie "Bajki o ocelociku Luisie", która staje się punktem wyjścia do rozmowy o trosce o innych ludzi i zwierzęta. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jak należy się zachować, gdy ktoś potrzebuje pomocy lub gdy komuś dzieje się krzywda. Możesz skorzystać z zaproponowanych tematów do rozmowy oraz zadań rysunkowych dla dziecka.
Czym jest troska?
Przypomnij sobie sytuację, gdy ty się o kogoś zatroszczyłaś(-eś), komuś pomogłaś(-eś). Opowiedz dziecku, jak się wtedy czułaś(-eś). Zapytaj je, czy pamięta taką sytuację, kiedy ono zostało otoczone odpowiednią troską i opieką. A może samo kimś się zaopiekowało? Przykłady takich sytuacji możecie narysować i stworzyć komiks. Porozmawiaj też z dzieckiem o tym, jak się czujemy, gdy ktoś otacza nas swoją troską i opieką. A także, jak się czujemy i co nam daje to, że zatroszczymy się o kogoś.
Jak możemy troszczyć się o innych?
Lista dobry rad. Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób troszczymy się o:
- małe dzieci,
- osoby starsze,
- zwierzęta.
Spróbujcie stworzyć listy dobrych rad, jak należy troszczyć się o konkretne osoby lub zwierzęta. Możecie też odegrać scenki, które to zobrazują. Nawiąż też do tekstu bajki i przypomnij dziecku, że w naszym życiu możemy spotkać osoby, które, podobnie jak tapirek Ciro, znalazły się w trudnej sytuacji, potrzebują pomocy. Może to być sąsiadka, która z powodu choroby nie jest w stanie sama zrobić zakupów. Może to być kolega, który nie uczestniczył w lekcjach i nie wie, co było zadane. Rozejrzyjcie się dookoła siebie. Może jest ktoś, kto was potrzebuje. Zastanówcie się, jak możecie go wesprzeć.
Ludzie, którzy pomagają zawodowo?
– Jesteś odważny, wrażliwy i opiekuńczy – powiedziała tapirzyca do Luisa. Potrafisz przynieść ulgę komuś, kto jest w potrzebie. Gdybyś był człowiekiem, mógłbyś zostać lekarzem. To fragment bajki o ocelociku Luisie i tapirku Ciro, których losy splotły się na zboczu pewnej góry. Porozmawiaj z dzieckiem o zawodach, których wykonywanie wiąże się z okazywaniem troski innym. Może macie w rodzinie lub wśród znajomych przedstawicieli takich zawodów? To są codzienni bohaterowie. Zachęć dziecko, by narysowało portrety takich ludzi. Możecie też zastanowić się wspólnie, co zrobić, by podziękować za ich pracę. Może to będzie laurka dla sąsiadki, która jest lekarzem, lub dla wujka, który jest ratownikiem medycznym.
Ze starszymi dziećmi możecie obejrzeć fragment odcinka Efektu Domina pt. "W trosce o zdrowie innych” i zobaczyć, jak pomagają Floating Doctors, organizacja pływających lekarzy.
- Porozmawiajcie, co decyduje o tym, jaki zawód wybiera człowiek?
- Dlaczego niektórzy chcą leczyć ludzi lub się nimi opiekować?
- Jakie znaczenie ma praca takich ludzi dla indywidualnych osób, a jakie dla całej społeczności?
W jaki sposób troszczymy się o samych siebie?
Oczywiście dbanie o innych jest bardzo ważne. Nie należy jednak zapominać o dbaniu o siebie. Tylko osoba, która sama jest w dobrej formie, może właściwie zatroszczyć się o innych.
Dbajmy więc o zdrowie, właściwe odżywanie, kondycję naszego ciała, i naszą wewnętrzną moc.
Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.
Artykuł ukazał się 12 maja 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Marta Tomaszewska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)