12 miast w 12 miesięcy. Wystawa Kulczyk Foundation w Gdyni

Wydarzenia

Gdynia to ostatnie miasto na trasie wystawy „Otwórz oczy i zobacz…”. Ekspozycja odwiedziła 12 dużych polskich miast w ciągu 12 miesięcy. Prace wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego zostały w tym czasie obejrzane przez dziesiątki tysięcy osób. 

Fotografie powstały w czasie dokumentacji 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”. Przedstawione na nich kobiety i dziewczynki pochodzą z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Za pośrednictwem zdjęć opowiadają nam o swoich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.

Lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się dzielić z kobietami wiedzą na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego. Przekazują im też niezbędne środki higieniczne.

– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” to część kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

Aktualności

Znamy wyniki konkursu „Zdrowo Nakręceni”

Do tegorocznej edycji „Zdrowo Nakręceni” zgłosiło się kilkadziesiąt placówek. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu wideo, w którym dzieci prezentują idee Żółtego Talerza, a więc zdrową, zbilansowaną dietę i równość w kuchni. Wszystkie nadesłane prace wymagały od ekipy filmowej dużego zaangażowania i kreatywności. Powstało wiele ciekawych scenariuszy i dynamicznych ujęć, a niektóre role były oscarowe.

Dowiedz się więcej

Pozdrowienia dla wspaniałych kobiet!

W Dniu Kobiet składamy najserdeczniejsze życzenia wszystkim niezwykłym kobietom, z którymi współpracujemy.

Dowiedz się więcej

Malta Festival Poznań nagrodzona GUSTAWEM

Malta Festival została laureatem najwyższej rangą Nagrody Związku Artystów Scen Polskich (ZASP) – GUSTAW za rok 2023. Wyróżnienie jest szczególne nie tylko z powodu swojej rangi, ale także dlatego, że po raz pierwszy w historii Nagrody nie trafiła ona w ręce konkretnego artysty, lecz doceniono przedsięwzięcie kulturalne.

Dowiedz się więcej