Gdynia to ostatnie miasto na trasie wystawy „Otwórz oczy i zobacz…”. Ekspozycja odwiedziła 12 dużych polskich miast w ciągu 12 miesięcy. Prace wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego zostały w tym czasie obejrzane przez dziesiątki tysięcy osób.
Fotografie powstały w czasie dokumentacji 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”. Przedstawione na nich kobiety i dziewczynki pochodzą z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Za pośrednictwem zdjęć opowiadają nam o swoich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.
Lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się dzielić z kobietami wiedzą na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego. Przekazują im też niezbędne środki higieniczne.
– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.
Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” to część kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.