12 miast w 12 miesięcy. Wystawa Kulczyk Foundation w Gdyni

Wydarzenia

Gdynia to ostatnie miasto na trasie wystawy „Otwórz oczy i zobacz…”. Ekspozycja odwiedziła 12 dużych polskich miast w ciągu 12 miesięcy. Prace wykonane przez Łukasza Bąka, Tomasza Lazara i Marka Straszewskiego zostały w tym czasie obejrzane przez dziesiątki tysięcy osób. 

Fotografie powstały w czasie dokumentacji 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”. Przedstawione na nich kobiety i dziewczynki pochodzą z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Za pośrednictwem zdjęć opowiadają nam o swoich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.

Lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się dzielić z kobietami wiedzą na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego. Przekazują im też niezbędne środki higieniczne.

– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.

Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” to część kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

Aktualności

Trzecia edycja konkursu Równowaga już niebawem

Celem konkursu Równowaga jest wyłonienie firm, które są liderami na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn w pracy. Tytuł Prokobiecej Firmy Roku zostanie przyznany w kategoriach: firmy zatrudniające do 100 osób; firmy zatrudniające powyżej 100 osób; instytucje publiczne; NGO.

Oprócz kategorii głównych kapituła przyznaje też wyróżnienia dla organizacji mogących poszczycić się funkcjonującymi rozwiązaniami w każdym z ocenianych w konkursie obszarów. Wyróżnienia uzyskają zatem firmy i instytucje, które w ramach zgłoszenia do konkursu zaprezentują wyjątkowe działania w zakresie: polityki równości, rozwoju i edukacji, równowagi praca-dom, płacach czy zdrowiu pracowniczek i pracowników.

W tym roku dodatkowo zostanie przyznana nagroda indywidualna dla Ambasadorki lub Ambasadora Równowagi, czyli osoby, która swoją postawą i zaangażowaniem ma wpływ na budowanie równości w swojej firmie.

Zgłoszenia startują 6 września 2025 na stronie www.równowaga.org.pl.

Dowiedz się więcej

„Okres bez tabu” – młodzieżowy manifest wybrzmiał w samym sercu Poznania!

Dziś w południe Plac Wolności wypełnił się dźwiękiem, emocjami i przekazem, którego nie da się zignorować. 

Uczniowie i uczennice poznańskiego Liceum Da Vinci – przy wsparciu Chóru Pogłosy, duetu ZUTA oraz zespołu Kulczyk Foundation – zaprezentowali publiczności wyjątkowy utwór: „Okres bez tabu. Zmiana zaczyna się od nas.”

Dowiedz się więcej

Wyniki I edycji Konkursu Grantowego „Żółty Talerz” na remont placówki!

Dziękujemy wszystkim organizacjom za zaangażowanie i licznie nadesłane zgłoszenia!

Dowiedz się więcej