Co jedzą nasze dzieci? Kulczyk Foundation zwraca uwagę na jakość żywienia dzieci w polskich szkołach

Wydarzenia

Jak wygląda system żywienia dzieci w polskich szkołach? Co zrobić, aby zmienić go na lepsze? Jaka jest rola edukacji żywieniowej? Na te tematy rozmawiali uczestnicy debaty zorganizowanej 22 listopada w Pracowni Domina przez Kulczyk Foundation. W spotkaniu udział wzięły eskpertki wspierające Program Żółty Talerz, dyrektorzy szkół oraz przedstawiciele placówek edukacyjnych, a także Kamil Nowak, który jako Blog Ojciec często porusza temat zdrowego żywienia w szkołach. Dyskusję moderowała Ewa Drzyzga - dziennikarka TVN, prowadząca programu „36,6".

- Prawidłowe żywienie dzieci i młodzieży warunkuje optymalny wzrost i rozwój organizmu oraz jest ważnym elementem prewencji wielu chorób zależnych od diety. Za zapewnienie takiego żywienia odpowiadają rodzice, jednak w przypadku dzieci uczęszczających do placówek opiekuńczo-wychowawczych istotną rolę odgrywają też nauczyciele i opiekunowie z tych placówek. Jeśli dziecko spędza w placówce wiele godzin, to oczekuje się, by w ramach opieki zapewnić mu także optymalne żywienie. Aby prawidłowo planować i organizować żywienie dzieci, potrzebna jest wiedza i świadomość żywieniowa - mówi dr hab. Anna Harton z Katedry Dietetyki Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ekspertka merytoryczna Programu Żółty Talerz.

Żółty Talerz - prawidłowe żywienie i edukacja

Program Żółty Talerz został uruchomiony kilka lat temu, aby budować standard wsparcia systemu żywienia dzieci w Polsce. Genezą programu było wsparcie systemu żywienia poprzez finansowanie oraz współfinansowanie posiłków, a także dbanie o poprawę ich jakości. W ramach programu stworzono Listę Żółtego Talerza, na której znalazły się tylko pełnowartościowe produkty; przeszkolono koordynatorów programu, aby nie tylko wiedzieli jakie potrawy wpływają na zdrowy rozwój dzieci, ale umieli je przyrządzać; wraz z SGGW opracowano scenariusze lekcji dla różnych grup wiekowych dotyczące zdrowego żywienia; przygotowano również atrakcyjne graficzne materiały edukacyjne, które mogą służyć dzieciom, nauczycielom oraz rodzicom w przyswojeniu wiedzy na temat zdrowego żywienia. Żółty Talerz to także warsztaty kulinarne, w tym roku prowadzone dla dzieci przez Jana Kuronia oraz konkurs „Daj przepisa”, którego ambasadorem jest Michel Moran. Jednak mimo regularnych i aktywnych działań, wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby dzieci jadły regularnie, ale przede wszystkim zdrowo.

- W tej edycji programu jeszcze większą wagę przywiązujemy do poszerzania świadomości i wiedzy żywieniowej. Tworzymy już kolejne scenariusze edukacyjne, organizujemy warsztaty, konkursy. Nasz apetyt na zdrowe żywienie jest jeszcze większy: planujemy wydać książkę ze zdrowymi, prostymi i smacznymi przepisami – tak aby każde dziecko mogło przygotować sobie zdrowe śniadanie, w sytuacji, gdy rodzice nie zawsze mają na to czas. Chcemy też zachęcać najmłodszych do wspólnego gotowania razem z rodzicami, stąd cały cykl warsztatów edukacyjno-kulinarnych. Wierzymy, że dzięki takim działaniom zadbamy o zdrowie i rozwój dzieci – mówi Wioleta Szafryna, Dyrektorka Programu Żółty Talerz w Kulczyk Foundation.

Aktualności

Dzieje się w Pracowni Efektu Domina!

Nowy rok w Pracowni Efektu Domina rozpoczęliśmy z impetem. Szkolenia dla pedagogów poświęcone empatii, warsztaty edukacyjne na temat zdrowego odżywiania dedykowane dzieciom i koordynatorom programu Żółty Talerz...

Dowiedz się więcej

Kulczyk Foundation wspiera nauczycieli w walce z hejtem w polskiej szkole

Polska zajmuje drugie miejsce pod względem liczby skutecznych prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży w Europie.

Dowiedz się więcej

Stypendia im. dr. Jana Kulczyka przyznane po raz dziewiętnasty

Ośmioro studentów i doktorantów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza otrzymało Stypendia im. dr. Jana Kulczyka. Przyznawane są one za bardzo dobre wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe i aktywność na rzecz poznańskiej uczelni. W dziewiętnastoletniej historii programu stypendialnego wyróżniono już 172 studentów i doktorantów. Tegoroczni laureaci otrzymali wyższe wsparcie niż w latach ubiegłych – studenci o prawie 15 procent, a doktoranci aż o 40 procent.

Dowiedz się więcej