Przedstawione na zdjęciach kobiety i dziewczynki pochodzą z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy. Portrety bohaterek wystawy przekazują nam opowieść o ich przekonaniach i codziennych, zwykłych problemach. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.
Lokalne organizacje pozarządowe z Ameryki Środkowej i Ugandy, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się edukować kobiety na temat zdrowia i cyklu menstruacyjnego. Przekazują im też niezbędne środki higieniczne.
– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, Prezeska Kulczyk Foundation.
Autorami zdjęć są Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy dokumentowali realizację 8. sezonu programu telewizyjnego „Efekt Domina”. Grudziądz to kolejne miasto po Warszawie, Poznaniu, Gdańsku czy Krakowie, do którego trafiły ich prace.
Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamaniem tabu związanego z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.
Fot. Studio Vento