W Kulczyk Foundation codziennie realizujemy cele zrównoważonego rozwoju. Walczymy z biedą, głodem, o równość płci, o edukację, o trwałą poprawę zdrowia i życia wszystkich kobiet i dziewczynek. Wszędzie, gdzie się pojawiamy, wykorzystujemy Efekt Domina – działania prowadzące do trwałej, pozytywnej zmiany.
URUCHOMIĆ EFEKT DOMINA
Tak nazwaliśmy jeden z moich najważniejszych projektów w ostatnich latach, program realizowany razem z telewizją TVN. Ostatni, ósmy sezon „Efektu Domina” w całości poświęcony jest kobietom. Ich sile i trudnościom, z jakimi się mierzą.
Jako reporterka pokazałam dyskryminację kobiet i dziewczynek w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Wszystko po to, by zwrócić uwagę świata na imigrantki zmuszane do prostytucji, ofiary rytualnego okaleczania narządów płciowych czy dziewczęta cierpiące z powodu ubóstwa menstruacyjnego. Oddałam głos tym, których na co dzień nikt nie słyszy.
ECHA DRUZGOCĄCEGO RAPORTU
Moja Fundacja przygotowała też pierwszy kompleksowy raport na temat postrzegania menstruacji w Polsce. To z niego wynika, że 1 na 5 kobiet zdarzyło się nie mieć dostępu do artykułów menstruacyjnych. 42% badanych przyznało też, że w ich rodzinnym domu o miesiączce po prostu się nie mówi lub nie mówiło. To druzgocące dane.
Dlatego dziś skupiam się przede wszystkim na projektach na rzecz kobiet i dziewczynek. Choć my, kobiety, stanowimy blisko połowę ludności na świecie, wciąż jesteśmy dyskryminowane. To nadal jest świat mężczyzn, a realna równość płci nie istnieje. Nie ma na to mojej zgody. I nigdy nie będzie. Pragnę równowagi.
RAZEM Z OKRESOWĄ KOALICJĄ
To właśnie dlatego w marcu 2021 roku zainicjowaliśmy powołanie Okresowej Koalicji. Projekt zjednoczył 16 organizacji. Razem walczymy z ubóstwem menstruacyjnym. Razem zdejmujemy archaiczne tabu z naturalnego zjawiska, jakim jest miesiączka.
Do szkół, domów dziecka, domów samotnej matki czy ośrodków dla bezdomnych dostarczamy tysiące podpasek i tamponów. Prowadzimy liczne spotkania, przekazujemy niezbędne materiały rodzicom, opiekunom i nauczycielom.
WALKA O ZDROWIE I ROZWÓJ DZIECI
Każdego dnia walczymy też z niedożywieniem wśród dzieci. Stworzyliśmy Żółty Talerz, największy w Polsce prywatny program wsparcia żywienia dzieci w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Przez jego 5 edycji współfinansowaliśmy ponad 7 600 000 posiłków, żywiąc ponad 66 000 dzieci w całej Polsce. Dziś Żółty Talerz rozwijamy w kierunku równouprawnienia. Nie może być tak, że kuchnia to wciąż miejsce dla kobiet. Wspólnymi siłami zmienimy ten krzywdzący stereotyp.
NA PROGU CZUŁEJ REWOLUCJI
W imię edukacji, od ponad roku, prowadzimy akcję „Czułość i Wolność”. Wspólnie z „Wysokimi Obcasami” i Fundacją „Gazety Wyborczej” publikujemy inspirujące felietony, reportaże i wywiady. Rozmawiamy o zmianie w sercach i umysłach. O czułej rewolucji – nowej, kobiecej wersji otaczającego nas świata.
Stawiamy na empatię, na wolność do bycia sobą. Naszą misją jest rzeczywistość, w której każda kobieta i każda dziewczynka czerpie ze swojej wewnętrznej siły i talentów. Nie boi się realizować marzeń, nie boi się spełniać swoich potrzeb. Sięga po najważniejsze cele. Bez wstydu i sztucznych barier. O taki świat toczymy walkę.
Tekst został pierwotnie opublikowany w Yearbooku 2021 wydanym przez UN Global Compact Network Poland