Jak Kasia została pilotką. Czy płeć musi mieć wpływ na wybór zawodu?

Dzieci nie powinny dzielić zawodów na damskie i męskie. (Mael Balland/usnplash)

Zanim "zaplanujemy" dla swojego dziecka przyszłość lekarza lub adwokata, pozwólmy mu odkrywać, testować, pokazujmy wachlarz możliwości. Niech zyskają świadomość różnorodności opcji do wyboru i tego, że to, jaki zawód będą wykonywać w przyszłości, zależy od ich chęci, zainteresowań, predyspozycji i wytrwałości, a nie od płci.

Męskie czy żeńskie?

Poproś dziecko, by narysowało osobę wykonującą dany zawód:

1. osoba, która gasi pożary i ratuje ludzi w różnych sytuacjach,

2. osoba, która profesjonalnie obcina włosy i robi piękne fryzury,

3. osoba prowadząca badania naukowe,

4. osoba, która siedzi za sterami samolotu.

Zobacz, czy w wyobrażeniach twojego dziecka konkretne zawody mogą wykonywać zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co decyduje, że ktoś może wykonywać dany zawód. Jeśli macie w swoim otoczeniu osoby, które wykonują zawód "bardziej męski", a są kobietami, lub "bardziej kobiecy", a są mężczyznami, przywołajcie te przykłady. Możecie też wyszukać je w internecie.

Zawody nie mają płci

Kiedy następnym razem dzieci będą bawić się w różne zawody, porozmawiajcie o tym, co wpływa na to, że osoba może wykonywać dany zawód i jakie powinna mieć cechy. Zwróćcie uwagę na to, że nie każdy, kto trzyma stery w samolocie, to pan pilot, i nie każdy, kto uczy w szkole, jest panią nauczycielką. Porozmawiajcie o tym, że to kompetencje i umiejętności oraz często wykształcenie decydują o tym, czy można wykonywać jakiś zawód, a nie płeć.

Przeczytaj artykuł dr Sylwii Bedyńskiej o tym, jak w naszej głowie pojawiają się stereotypy i dlaczego warto być na to uważnym.

Jak doceniać innych, bez względu na płeć?

Posłuchajcie razem bajki "Jak Jose zaczął cenić swoje córki”, którą czyta Jacek Kawalec. Możesz też ją przeczytać dziecku i zaprosić do rozmowy, a następnie do wykonania kilku rysunkowych zadań. Jose pomstował, że nie ma syna i żartował sobie ze swoich córek, że nie potrafią nic zrobić. Pewnego dnia przekonał się jednak, że potrafią równie dużo, co on. Bajka o tym, jak Jose zaczął cenić swoje córki, staje się punktem wyjścia do rozmowy o talentach, mocnych stronach. Uczy też, że nie można oceniać przecież ludzi po tym, jakiej są płci.

Podsumowanie artykułu

Zostanę tym, kim chcę

Przypomnijcie sobie, kim chcieliście zostać w przyszłości, o jakim zawodzie marzyliście, gdy byliście dziećmi. Opowiedzcie o tym. Porozmawiajcie z dzieckiem o tym, jakie ma mocne strony, jakie predyspozycje. Młodsze dziecko niech narysuje, ze starszym porozmawiaj o tym, co lubi robić, w czym czuje się dobry. Może to być jedna lub kilka rzeczy. Wspólnie zastanówcie się, co wasze dziecko mogłoby robić w przyszłości, jakie zawody wykonywać. Dawaj dziecku wachlarz możliwości. I choć czasem może być denerwujące to, że dziecko, które chodziło na karate, teraz chce śpiewać w chórze, a za chwilę być może będzie chciało iść na zajęcia z eksperymentami naukowymi, to jest właśnie poznawanie swoich zainteresowań i daje szansę bardziej świadomego wyboru przyszłej drogi zawodowej. Możesz też zaproponować dziecku jakieś konkretne zajęcia. Badania pokazują, że jeśli to ojciec zachęci dziewczynkę do zajęć np. z programowania i będzie ją w nich wspierał, jest szansa, że ona zainteresuje się tym na dłużej.

 

Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.

Artykuł ukazał się 23 kwietnia 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Marta Tomaszewska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)