Mistrzowie, zwycięzcy, wojownicy. Jak wspierać w dziecku jego mocne strony?

Czas na relacje
Warto wzmacniać mocne strony dziecka (Tatiana Jachyra/Kulczyk Foundation)
Warto wzmacniać mocne strony dziecka (Tatiana Jachyra/Kulczyk Foundation)

Twoje dziecko ma dużo pomysłów? Potrafi szybko nauczyć się czegoś na pamięć? A może stara się pomóc, kiedy widzi, że ktoś potrzebuje pomocy? Zastanówcie się wspólnie, co lubi robić, a także co sprawia mu przyjemność. Może jest coś, co zawsze dobrze mu wychodzi. Przyjrzyjcie się jego mocnym stronom. Wykorzystajcie do tego nasz kwestionariusz dla dziecka.

Może nie mieliście do tej pory szansy zauważyć, jak wiele mocnych stron ma wasze dziecko! Wykorzystaj kwestionariusz dla rodzica, by pomóc mu nazwać jego potencjalne mocne strony. Pamiętaj, żeby ich nie wartościować i nie porównywać dzieci między sobą. Zaakcentuj to, że każdy z was może być dobry w czymś innym i to jest jego siłą.

Moje zalety – ordery dla całej rodziny

Każdy ma zalety i jest w czymś dobry. Każdy jest wartościowy i warto o tym przypominać. Na przykład mówiąc sobie miłe rzeczy. Proponujemy wam zrobienie orderów zalet dla każdego z was. Przygotuj kredki, wstążki lub sznurek i kartki papieru, z których wytniecie sobie ordery. Waszym zadaniem jest przygotowanie orderu z imieniem wybranego członka rodziny i dopisanie jego trzech największych zalet. Pokolorujcie ordery, niech będą pozytywne i kolorowe. Kiedy będziecie gotowi, wypowiedzcie zapisane zalety na głos, zawieszając jednocześnie ordery na szyjach. Co czujecie, gdy słyszycie o swoich zaletach? Zabawa może się rozwijać dalej. Może ktoś będzie chciał coś jeszcze dopisać?

Jak słabość przekuć w siłę

Przyglądajcie się dzieciom, zwracajcie uwagę na to, czym się interesują, w co lubią się bawić, jakie aktywności sprawiają im przyjemność. Pozwólcie też testować i próbować nowych rzeczy. Tłumaczcie, że nie wszystko nam się musi udawać od razu i czasem trzeba włożyć w coś więcej wysiłku. Zachęcajcie do spróbowania raz jeszcze, skorzystania z nowych pomysłów na osiągnięcie celu, ale nie zmuszajcie do robienia tego za wszelką cenę. Wtedy jest większa szansa, że dziecko będzie mogło określić, co lubi, a czego nie. Może też stwierdzi, że chce rozwijać jakąś umiejętność, mimo że na początku wydaje się ona bardziej słabą niż mocną stroną. Wspierajcie je w tym, nawet jeśli w tej dziedzinie dziecko nie odnosi spektakularnych sukcesów. O tym, jak wspierać rozwój potencjału dziecka, przeczytacie w artykule dr Sylwii Bedyńskiej i dr Magdaleny Śniegulskiej „'Grzeczna dziewczynka' czy 'łobuziak'? Unikajmy etykietek, bo przyklejają się na długo!”

 

Wszystkie materiały źródłowe przygotowane są przez zespół Działu Edukacji Kulczyk Foundation we współpracy z nauczycielami i ekspertami – pedagogami, psychologami i kulturoznawcami – oraz konsultowane przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną Kamilę Becker. Nad materiałami edukacyjnymi Kulczyk Foundation czuwa merytorycznie prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystkie materiały objęte są patronatem merytorycznym WSE UAM.

Artykuł ukazał się 20 kwietnia 2020 r. na stronie internetowej Instytutu Dobrego Życia
Autorki: Marta Tomaszewska (Kulczyk Foundation) i Anna Woźniak (Instytut Dobrego Życia)