#MisjaFerie! Pozwólcie sobie na... empatię

Witajcie ósmego dnia akcji #MisjaFerie!  

Do końca ferii pozostało jeszcze 9 dni. Jeśli wczoraj ćwiczyliście okazywanie emocji, dziś możecie dalej rozwijać temat:

Jak zrozumieć, co może czuć druga osoba? 

Co sprawia, że wspieramy potrzebujących, wzruszamy się na filmie, czy też w środku nocy wysłuchujemy płaczącej przyjaciółki? 

Zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby świat bez empatii? Smutny obraz? A więc zadbajmy, abyśmy nie musieli go oglądać.  

___ 

Czy mówię to, co myślę i czuję? 

Jeśli Wasze dziecko już umie nazywać różne emocje i uczucia, możecie pobawić się w odgadywanie tego, jakie uczucie wyraża druga osoba, mówiąc neutralne zdanie na różne sposoby. Jak zacząć? Ustalcie z dzieckiem jakieś zdanie (np. „Wróciłam do domu"), a potem wypowiedzcie je na różne sposoby – ze smutkiem, złością, z radością, nieśmiałością itp. Rozmawiajcie od razu, w trakcie zabawy, o tym, po czym rozpoznajecie dane uczucie albo co was zmyliło. Pytajcie też dziecko, dlaczego uważa, że to może być ta emocja, którą podało. 

Okulary empatii - czyli spójrzmy na świat oczami innych

Okulary empatii to zabawa, która pomoże Wam spojrzeć na pewne sytuacje z innej perspektywy. Niech każdy w domu przygotuje z papieru własne okulary empatii i ozdobi je po swojemu. A potem wymieńcie się nimi i poćwiczcie spoglądanie na dom i Wasze bieżące sprawy z perspektywy osoby, której okulary właśnie macie. Myślicie, że będzie łatwo? Raczej nie, ale może być ciekawie! Tu znajdziecie przykładowy szablon okularów

Emocje na ekranie - rozpoznawanie uczuć i emocji i reagowanie na nie

Oglądając z dzieckiem jakiś film lub bajkę, zwróćcie uwagę na sytuacje, w których można spróbować określić, jak ktoś może się czuć. Porozmawiajcie z dzieckiem, jak mogą się czuć osoby, które oglądacie na ekranie. Zapytajcie na podstawie jakich gestów, mimiki, tonu głosu, dziecko wnioskuje o przeżywanych przez kogoś emocjach.

Puśćcie wodze wyobraźni i zastanówcie się: gdybyście Wy znaleźli się w takiej sytuacji jak bohater lub bohaterka danego filmu lub bajki, jak byście się czuli i jak moglibyście zareagować?

A z drugiej strony – jak pokazalibyście tej osobie, że jej słuchacie? Że zależy Wam na niej? Dzięki tej zabawie nawet oglądanie bajek może być dobrym pretekstem do rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. 

Lustro uczuć - jak odpowiadać empatycznie

Poćwiczcie Wasze neurony lustrzane. Usiądźcie albo stańcie twarzami do siebie na odległość wyciągniętej ręki. Na zmianę raz jedna, raz druga osoba pokazuje jakieś uczucie, które znacie (radość, smutek, zawstydzenie, tęsknotę, złość, poczucie mocy), a druga osoba odzwierciedla je tak, jakby odbijało się w lustrze, a następnie pokazuje własny sposób przeżywania tego uczucia. 

Po rundzie zwykłego lustra rozpoczyna się druga runda – pomocne lustro. Tym razem jedna osoba pokazuje jakieś uczucie, a druga odpowiada na nie empatycznie, czyli tak, by dać odczuć drugiej osobie, że jest przy niej i zauważa to, co przeżywa. 

Spróbujcie poćwiczyć z dzieckiem trzy zasady empatii. 

  • Pierwsza zasada to „PYTANIA”. Pytamy drugą osobę: Co czujesz? Czego potrzebujesz? Czy mogę ci jakoś pomóc? 
  • Druga zasada to „TAK!”, czyli jak okazujemy empatię: pokazujemy drugiej osobie, że jej słuchamy, jesteśmy obecni i okazujemy zainteresowanie. 
  • Trzecia zasada – „NIE!” – mówi o tym, czego nie robimy. A więc staramy się: nie oceniać, nie dawać rad, nie rozśmieszać na siłę, nie porównywać ze sobą czy kimś innym.  

___ 

Spójrzcie na siebie z empatią. Doceńcie jej przejawy, a może się okazać, że świat wygląda lepiej niż myśleliście. Zwłaszcza teraz jest to nam wszystkim bardzo potrzebne. 

 

A już jutro o 9 zajrzyjcie na nasz profil na Facebooku! Będziemy z Wami otwierać kolejne okno. Zaproście znajomych, komentujcie i dzielcie się swoimi doświadczeniami. Jesteśmy bardzo ciekawi co myślicie.  Pamiętajcie też o naszym konkursie na zdjęcie z pandemicznych ferii.

Natomiast dziś wieczorem, gdy dzieci już pójdą spać, zajrzyjcie po nowy tekst, który dla Was przygotowaliśmy w ramach #WolnyWieczór. 

 

Z pozdrowieniami! 

Marta Tomaszewska 

Dyrektorka Działu Edukacji  

Kulczyk Foundation 

 

Autor:

Zespół Edukacji Kulczyk Foundation

#MisjaFerie – działamy!

Tak jak Wasze dzieci liczyły dni do Gwiazdki, codziennie otwierając kolejne okienko kalendarza adwentowego, tak zapewne Wy będziecie odliczać dni do końca tych niezwykłych ferii. Chcielibyśmy towarzyszyć Wam w tym czasie, bo sami jesteśmy rodzicami i doskonale wiemy, że nie jest łatwo.

Opracowaliśmy z myślą o Was #MisjęFerie. Codziennie będziemy proponować coś na poprawę samopoczucia – Waszego i Waszych dzieci. Jest trudno, ale kto powiedział, że czasem nie może być całkiem przyjemnie, a nawet zabawnie?!

Wszyscy wiemy, że te ferie nie będą zwykłe. Sprawmy, żeby były NIEZWYKŁE! Wspólnie wyruszmy na podbój ferii! 

Spędźcie je z nami, dzielcie się wrażeniami, podzielcie się informacją o akcji ze swoimi znajomymi! Niech ten czas zleci szybko i ciekawie!

 

Powiązane materiały warte chwili

#MisjaFerie! Pozwólcie sobie na... ciekawość

Każde kolejne pytanie „Mamo, a dlaczego…” czy „Tato, a jak…” sprawia, że macie ochotę uciec z krzykiem? Jeżeli Waszemu dziecku udało się doprowadzić do takiego stanu… to dobrze! Ciekawość dziecka, ta wiecznie niezaspokojona, bo zawsze pociągająca za sobą kolejne pytanie „a dlaczego?”, jest prawdziwym skarbem. Trochę wyczerpującym wyzwaniem dla otoczenia, ale pozwalającym dziecku na poznawanie i tworzenie obrazu otaczającego je świata. A dla nas, dorosłych to okazja do przypomnienia sobie, w jak niezwykłym świecie żyjemy i ponownego zachwytu nad nim. Jak ważna jest ciekawość - o tym w kolejnym dniu #MisjiFerie, w której podpowiadamy jak ciekawie może nam być w ferie z naszymi dziećmi.

Dowiedz się więcej

#MisjaFerie! Pozwólcie sobie na... swoje zdanie

Każdy z nas ma swoje zdanie, nawet jeśli go nie wypowiada. Zgadzacie się? Nasze zdanie ujawnia się w tym, co i jak mówimy, jakich przekonań się trzymamy, a jakie odrzucamy. Nie zawsze jednak mamy odwagę wyrażać własne zdanie. Podobnie jest z dziećmi. Dla nich potrzeba przynależności bywa silniejsza od krytycznego myślenia. Jak uczyć je odwagi w wyrażaniu własnych opinii? Dziś w ramach #MisjaFerie podpowiemy jak i zaproponujemy kilka pomocnych aktywności.

Dowiedz się więcej

#MisjaFerie! Pozwólcie sobie na... okazywanie emocji

Często zakładamy, że inni wiedzą, co czujemy. Ale przecież w każdym z nas dana sytuacja może uruchomić nieco inne emocje. Ba, nawet te same emocje możemy wyrażać w różny sposób. Stąd już tylko krok do frustracji i nieporozumień.  W kolejnej odsłonie akcji #MisjaFerie, w której podpowiadamy, jak w wartościowy sposób, spędzić czas z dziećmi, zapraszamy Was do poszukania takich sposobów wyrażania emocji, które będą akceptowalne i zrozumiałe dla całej rodziny – bez względu na to, czy to będzie radość czy złość! Obiecujemy, poczujecie różnicę! 

Dowiedz się więcej