Niezbędna jest do tego odwaga: po pierwsze, by zadać sobie pytanie o to, co naprawdę jest dla nas ważne, a co powinniśmy odpuścić, o czym mówi Joanna Chmura w artykule „Jeśli chcemy zmian, musimy być odważni”. Po drugie, odwaga w działaniu – a w przypadku Waszej pracy – w przywództwie, bo w końcu to jest Wasza rola w szkole. Co to oznacza? „Podejmowanie mądrze ryzyka, niebanie się trudnych rozmów, odpowiedzialność, robienie tego, co prawe, nawet jeśli nie jest łatwe, postępowanie wedle wyznawanych przez siebie wartości” – mówi Brené Brown w przeprowadzonej dla nas rozmowie „Desperackie pragnienie komfortu jest zarazą naszych czasów. Boimy się porażek, a bez nich nie ma przecież innowacji”. Zachęcamy Was do przeczytania, co dokładnie znaczy takie podejście i jak radzi sobie z nim sama Brené Brown.
Taka odwaga wiąże się też z tym, że nie zawsze będzie miło. I czasem niektóre rzeczy trzeba odpuścić, a o niektóre walczyć – i szukać nowych sposobów działania, jeśli stare już nam nie służą. To zwykle nie są wielkie efektowne zmiany, tylko codzienne zmagania, niepoddawanie się, tylko powiedzenie sobie, że jutro spróbujemy znowu – jak zauważa Natalia de Barbaro.
W dzisiejszych czasach takiej odwagi trzeba jeszcze bardziej niż dotąd, by zmieniać świat na lepszy: realizować edukację w duchu otwartości na różnorodność, z przestrzenią na autentyczność własną, uczennic i uczniów. By pozwalać sobie i innym na to, że każdy z nas się uczy, każdy z nas jest w procesie i wzajemnie możemy się wspierać w czasie tej drogi do świata mądrych, empatycznych i realizujących pełnię swojego potencjału ludzi. Niech ten nowy rok będzie czasem odważnej edukacji!
Zachęcamy do pobrania broszury „Odwagi!”.