Przyszłość jest dziewczynką! Broszura z okazji Międzynarodowego Dnia Dziewcząt

"Za każdym razem, gdy potencjał dziewczynki pozostaje niezrealizowany, przegrywamy wszyscy"

dr Babatunde Osotimehin, podsekretarz generalny ONZ

 

Kiedy zapraszamy do udziału w obchodach Międzynarodowego Dnia Dziewcząt, mówimy o podjęciu tematów związanych z równą godnością płci. Zachęcamy do refleksji i rozmowy o problemach współczesnych dziewcząt z całego świata. Dlaczego? Dziewczęta na całym świecie doświadczają nierównego dostępu do korzystania z osiągnięć społecznych i gospodarczych. Narażone są na dyskryminujące normy społeczne i krzywdzące praktyki.

Już 6-7 letnie dzieci zaczynają wierzyć w to, że „zawody mają płeć”, a więc nie każda droga zawodowa jest przeznaczona dla dziewcząt. 10-letnie dziewczynki zaczynają traktować swój wygląd tak, jakby był najważniejszą cechą, która je opisuje. Dodatkowo, oceniają się bardzo surowo. W konsekwencji, często z obawy przed ośmieszeniem, przestają zabierać publicznie głos, nawet w sprawach dla nich ważnych. Te, które wierzą w siebie, wypowiadają głośno swoje zdanie, dlatego często bywają opisywane jako zadzierające nos, nadgorliwe. Nie tylko przez rówieśników, ale i przez dorosłych.

Doświadczanie jawnej lub nieuświadomionej dyskryminacji przez dziewczęta nie tylko utrudnia im sięgnięcie po to, co dla chłopców jest dostępne, ale wpływa też na dobrostan psychiczny i poczucie własnej wartość, a także ogranicza życiowe wybory, w tym ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Wyobraźmy sobie świat, w którym dziewczynki mają odwagę marzyć i sięgać po to, czego chcą, nie ograniczają swoich ambicji. Zastanówmy się, co każdy z nas może zrobić, by tak właśnie było.

Uświadomienie sobie tego, że sami mogliśmy wychowywać się, doświadczając stereotypów płci, co może przejawiać się w naszych – często nieuświadomionych zachowaniach – uważność na to, co mówimy, jakie postawy wobec dziewcząt prezentujemy, to pierwsze kroki do tego, by zacząć wprowadzać zmianę. Mimo, że proces zmiany wymaga czasu, istnieją środki, które możemy wdrażać już dziś, choćby stopniowo. Używanie feminatywów, czyli żeńskich końcówek, świadome działania, umożliwiając zarówno dziewczynkom zdobywanie wiedzy i umiejętności, wyposażenie ich w środki, aby same mogły decydować o swojej życiowej drodze. Przede wszystkim jednak stworzenie wspierającego otoczenia wydaje się nie do przecenienia.

Pozwólmy dziewczętom działać, pokazujmy możliwości, dajmy doświadczać, próbować, wspierajmy je w rozwoju, w wytrwaniu w ich dążeniach. Pokażmy gamę możliwości, zadbajmy o to, by spotykały kobiety, które mogą być dla nich inspiracją, pokażmy perspektywy, które są także w ich zasięgu.

Kiedy pozwolimy dziewczętom skupić się na ich celach, rozwoju możemy sobie tylko wyobrazić, jak wiele mogą osiągnąć. A dzięki nim my wszyscy, całe społeczeństwa, świat, planeta!

Niech 11 października na stałe wpisze się w kalendarz ważnych dni!

 

 

Powiązane materiały warte chwili

„Grzeczna dziewczynka” czy „łobuziak”? Unikajmy etykietek, bo przyklejają się na długo!

Etykietki przyklejają się na długo, a potencjał dziecka i jego zainteresowania mogą się zmieniać. Próbowanie nowych rzeczy, testowanie, eksperymentowanie to aktywności, które pomagają znaleźć swoją drogę. Nauczyciel jest naturalnym i ważnym przewodnikiem. Ważne, by zachęcał do chodzenia własnymi ścieżkami, a nie utartym traktem.

Dowiedz się więcej

Przyszłość jest dziewczynką!

89 proc. polskich dziewczynek jest niezadowolonych ze swojego wyglądu. Porównują się i surowo oceniają, nie dostają wsparcia także od rówieśniczek.

Dowiedz się więcej

Przyszłość dziewczynek to STEM. Powiedz córce, że matematyka i technologia to coś, w czym będzie dobra

Według licznych prognoz i raportów dotyczących przyszłości rynku pracy najbardziej poszukiwanymi pracownikami będą wkrótce specjaliści od IT, programiści, inżynierowie. A może specjalistki od IT, programistki, inżynierki...

Dowiedz się więcej