Ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne to temat często nieznany lub bagatelizowany. W uproszczeniu oznacza niewystarczający dostęp do środków higienicznych stosowanych podczas miesiączki (lub w skrajnych przypadkach zupełny jego brak) oraz wynikające z niego wykluczenie społeczne, np. problemy z aktywnym funkcjonowaniem w codziennym życiu – chodzeniu do szkoły czy pracy. Problem ten dotyka kobiet na całym świecie, zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych, oraz negatywnie wpływa niemal na każdy aspekt ich życia.
Wyzwaniem jest też częsty brak wiedzy na temat dojrzewania. W okresie dorastania, kiedy rodzi się najwięcej pytań i obaw, wiele dzieci i nastolatków jest zdanych wyłącznie na siebie. Chcąc się czegoś dowiedzieć, sięgają po wiedzę pochodzącą od rówieśników lub z Internetu. W ten sposób dochodzi do sytuacji, gdy wiedzę o nas samych, o naszej naturze czerpiemy z niesprawdzonych źródeł.
Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku! Przypomnij sobie czasy własnego dorastania. Co wtedy wiedziałaś(-łeś) o sobie, o tym, jak wraz z dojrzewaniem zmienia się ciało? Skąd czerpałaś(-łeś) tę wiedzę? Jakie były Twoje doświadczenia? Czy miałaś(-łeś) z kim o tym porozmawiać?
A teraz zadaj sobie pytanie, jak chcesz, żeby było…
„Byłam w Nepalu* na lekcji, podczas której nauczyciel tłumaczył, jak funkcjonuje organizm kobiet. W dziewczynkach była odwaga i ciekawość. Chłopcy byli zagubieni, wstydzili się, patrzyli na tablice anatomiczne ze strachem. Ale nie było w nich ani agresji, ani pogardy, ani niechęci” – pisze w swoim felietonie Dominika Kulczyk.
Wzięcie tematu „na warsztat”, pozwolenie na zadawanie pytań, na ciekawość siebie samych, stworzenie przestrzeni do rozmowy w atmosferze życzliwości i otwartości, to już pierwszy krok do odtabuizowania okresu i dojrzewania, który jest przecież normalnym etapem życia. Wymaga to oczywiście pewnej wrażliwości i delikatności, ale też sprawdzonej wiedzy.
Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi tekstami, których lektura skłoni Was być może do większej uważności na dziewczynki i kobiety w najbliższym otoczeniu. Może w Waszej placówce zorganizujecie koszyczek ze środkami higienicznymi. Zachęcamy Was też do podjęcia tematu dojrzewania ze swoimi uczennicami i uczniami. Macie szansę swoją postawą pomóc im zdobyć się na odwagę i zadać pytania, które ich nurtują. To nie jest łatwa i jednorazowa lekcja, jednak wierzymy, że ma ona głęboki sens.
Życzymy Wam, byście dla Waszych uczennic i Waszych uczniów byli nauczycielami godnymi zaufania również w obszarze rozmów o dojrzewaniu.
Zapraszamy również do wypełnienia krótkiej, anonimowej ankiety związanej z tematem dojrzewania i menstruacji. Dzięki Państwa odpowiedziom będziemy mogli uzyskać jeszcze pełniejszy obraz sytuacji i odpowiednio konstruować nasze programy.