Współczesne niewolnictwo
Problem współczesnego niewolnictwa istnieje na całym świecie, również w Polsce. Obecnie dotyka około 40 mln osób, z czego około 10 mln stanowią dzieci. Kobiety i dziewczynki stanowią aż 71% ofiar.
Choć może nam się wydawać, że ten problem nas nie dotyczy i nie mamy na to wpływu, to aby dotarło do nas, że możemy być jego częścią, czy wręcz przyczyną, wystarczy… spojrzeć na metkę swojego ubrania lub wziąć do ręki swojego smartfona. Ubrania, elektronika, nawet czekolada często powstają z wykorzystaniem niewolniczej pracy.
Warto to sobie uświadomić, rozmawiać o tym i szukać rozwiązań pozwalających na wyeliminowanie tego zjawiska.
Co można zrobić, aby zaangażować się w akcję #MyFreedomDay?
- Dowiedzcie się więcej o tym, czym jest współczesne niewolnictwo. Możecie skorzystać z naszej infografiki, a także krótkich animacji tłumaczących, jak produkty, z których często korzystamy, mogą być także efektem niewolniczej pracy (opis poniżej).
- Zachęcamy do podpisania i opublikowania w mediach społecznościowych deklaracji #MyFreedomDay, mówiącej o chęci wspierania działań eliminujących współczesne niewolnictwo. Polską wersję deklaracji możecie pobrać tutaj, angielską wersję – tutaj.
- Czas pandemii jest dla wielu z nas pierwszym tak odczuwalnym ograniczeniem wolności. Nie mamy pełnej swobody przemieszczania się, kontaktów z bliskimi, realizowania swoich pasji czy zwyczajnie robienia rzeczy, które wcześniej sprawiały nam przyjemność, jak pójście na kawę z przyjaciółmi. Szczególnie młodzi ludzie, dla których bezpośredni kontakt z rówieśnikami jest tak rozwojowo ważny, mogą cierpieć z powodu izolacji. Zainicjujcie rozmowę z uczniami o tym, jak oni widzą swoją wolność i co się przez pandemię w tym ich poczuciu wolności zmieniło. Poproście, aby powiedzieli, za czym związanym z tą wolnością tęsknią, co docenili, a co w przyszłości chcieliby zmienić. Możecie zaproponować im również inne formy, w których się mogą wyrazić: rysunek, kolaż, zdjęcie lub film.
- Ze starszymi uczennicami i uczniami możecie obejrzeć nowy film dokumentalny pokazujący zjawisko pracy niewolniczej w Indiach: „Silk Slaves”. Powstał on we współpracy Kulczyk Foundation z CNN Freedom Project. Film opowiada historię matki i córki, Hadii i Naseeby, które pracują w ekstremalnych warunkach w fabrykach po 12 godzin dziennie. Żyjąc w ciągłym strachu przed osobą, u której zaciągnęły dług, próbują znaleźć legalną drogę do wolności. Dokument pokazuje, jak ofiary pracy niewolniczej jednoczą siły i wspierają się wzajemnie. Obejrzyjcie film, podzielcie się swoimi refleksjami i zastanówcie się, czy jest coś, co moglibyście/mogłybyście zrobić? Film dostępny jest na stronie CNN Freedom Project w angielskiej wersji językowej (także z napisami)
- Zachęcamy również do skorzystania z naszych ubiegłorocznych propozycji aktywności, dopasowanych do różnych grup wiekowych, z którymi pracujecie. Całą rozpiskę znajdziecie tutaj.
- Jeśli macie taką możliwość, w ramach lekcji angielskiego możecie poruszyć z uczniami też temat kwestię współodpowiedzialności: tego, że czasami nasze codzienne wybory są związane z konsekwencjami, których nawet sobie nie wyobrażamy: jak to, kto pracował na to, aby nasza czekolada była tania, ubrania tańsze niż jedzenie, a telefony nie osiągały zawrotnych cen. Zachęcamy do wykorzystania krótkich animacji CNN na lekcjach angielskiego – The uncomfortable truth sewn into your clothes, The dark ingredient in your chocolate, The secret inside your cell phone. Transkrypcje filmików znajdziecie tutaj.
Jak poinformować, że bierzecie udział w akcji?
- Zróbcie zdjęcie lub nagrajcie filmik pokazujący to, co robicie w ramach akcji.
- Udostępnijcie na profilu społecznościowym Waszej szkoły lub klasy z hasztagiem #MyFreedomDay i @Kulczykfoundation – żebyśmy też mogli zobaczyć!