Inicjatorem akcji #MyFreedomDay jest CNN, z którym Kulczyk Foundation współpracuje, realizując filmy dokumentalne ukazujące problem współczesnego niewolnictwa. Po raz pierwszy akcja została przeprowadzona w 2011 r. W jej ramach dzieci z różnych krajów organizują w swoich szkołach wydarzenia, mające zwrócić uwagę na problem współczesnego niewolnictwa i pokazać znaczenie wolności w ich życiu. Zachęcamy do refleksji i zadania sobie pytania: „Czym dla mnie jest wolność?", a następnie do podzielenia się swoimi odpowiedziami w mediach społecznościowych poprzez komentarze, zdjęcia lub materiały wideo oznaczone hashtagiem #MyFreedomDay.
Kluczowe w tym działaniu jest uświadomienie, że niewolnictwo ciągle istnieje, także u nas, w Europie, w XXI wieku. Obecnie liczbę ofiar tego procederu to około 40 mln osób. Co najmniej 10 mln z nich to dzieci. Kobiety i dziewczynki stanowią aż 71% ofiar. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 5 lat ponad 89 mln osób doświadczyło jakiejś formy niewolnictwa i wie, co znaczy stracić wolność. Choć może nam się wydawać, że ten problem jest gdzieś daleko od nas, nie jest tak. Na pewno przynajmniej raz w życiu każdy z nas miał styczność z produktami – ubraniami, elektroniką, czy kawą – które powstały z wykorzystaniem niewolniczej pracy. Wielu z nas choć raz minęło na ulicy dziecko, które żebrało, by następnie oddać wszystko swojemu… „właścicielowi”…
Mamy świadomość, że temat jest niezwykle ważny, ale i trudny, dlatego również w tym roku przygotowaliśmy dla szkół pakiet informacji o akcji oraz materiały dodatkowe tj. plakat, kartę pracy do uzupełnienia wspólnie z uczniami, proponowane scenariusze lekcji z materiałami multimedialnymi, reportaże w formie filmów i tematy do dyskusji, z których możecie Państwo skorzystać, przygotowując obchody tego wydarzenia. Wszystkie materiały do pobrania poniżej.
CNN dokładnie w dniu finału prezentuje relacje z tego wydarzenia z różnych miejsc na świecie. W 2019 roku dziennikarze tej stacji relacjonowali wydarzenia będące częścią kampanii, odbywające się w szkołach, m.in. w Hong Kongu, Kenii, Korei Południowej, Libanie oraz Wielkiej Brytanii. Odwiedzili również Polskę. Transmisja wydarzenia organizowanego z udziałem polskich uczniów i Kulczyk Foundation była emitowana przez CNN International do 475 milionów widzów w ponad 200 krajach świata. Aby mieć szansę pokazania w CNN obchodów tego święta realizowanych w swojej szkole, należy wypełnić specjalny formularz.
Zapraszamy do włączenia się w kampanię i podzielenie się z innymi informacją o Waszych obchodach #MyFreedomDay!
Jak poinformować, że bierzecie udział w akcji?
- Zróbcie zdjęcie lub nagrajcie filmik pokazujący to, co robicie w ramach akcji.
- Udostępnijcie na profilu społecznościowym Waszej szkoły lub klasy z hasztagiem #MyFreedomDay i @Kulczykfoundation – żebyśmy też mogli zobaczyć!
Więcej na temat akcji na stronie #MyFreedomDay (tutaj)
Jak możesz się włączyć w #MyFreedomDay?
Propozycje narzędzi
Refleksja na temat wolności (karta pracy):
Przygotowaliśmy dla Was kartę pracy „Co sprawia, że czujesz się wolna/wolny?” – do wykorzystania np. w czasie lekcji wychowawczej. Karta dostępna jest też w języku angielskim, gdybyście chcieli skorzystać z niej w ramach nauki języka.
Pobierz kartę pracy
Lekcje wolności (scenariusze zajęć):
Jeśli chcecie przeprowadzić lekcję, której temat związany jest z wolnością, zachęcamy do wykorzystania naszych scenariuszy zajęć.
Do pracy z uczniami w wieku 6-9 lat
Zapraszamy do skorzystania ze scenariusza o wartości, jaką jest wolność. W czasie zajęć uczniowie poznają historię dzieci z Ghany, które zamiast chodzić do szkoły wykonują niebezpieczne prace związane z łowieniem ryb na jeziorze Wolta. Na podstawie ich prawdziwych doświadczeń rozważycie, co to znaczy wolność, jakie są jej ograniczenia i jak jest cenna.
Do pracy z uczniami w wieku 10–15 lat
Starszych uczniów możecie zaprosić do refleksji nad tym, czym dla nich jest wolność i jakie ma oblicza, korzystając ze scenariuszy przedstawiający wachlarz wolności.
„Czym jest dla mnie wolność?” – Jeśli macie tylko jedną lekcję na rozmowę, zachęcamy do przeprowadzenia ogólnej rozmowy o przestrzeniach i granicach wolności w codziennym życiu uczniów i wykorzystania karty pracy w formie wachlarza.
„Niezależność w myśleniu a wolność słowa” – Jednym z narzędzi używanych do ograniczania ludzkiej wolności, w skrajnej formie aż do zniewolenia, jest manipulacja. Jak zorientować się, że ktoś nami manipuluje? Jak wykorzystać krytyczne myślenie, aby się przed tym uchronić?
Do pracy z młodzieżą
Zachęcamy do przeprowadzenia z uczniami szkół ponadpodstawowych dyskusji na temat związany z wolnością. Proponujemy następujące tematy:
Co dziś znaczy być wolnym?
Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Ghana „Mali niewolnicy”
Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia:
- czym jest wolność,
- wolność rozumiana dosłownie,
- odpowiedzialność związana z wolnością,
- granice wolności.
Co może ograniczać naszą wolność?
Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Indonezja „Sumba”
Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia:
- ograniczenia wolności związane z czynnikami fizycznymi (choroba, sprawność fizyczna, wiek, kreowany w mediach wzorzec atrakcyjnego ciała, wzrost, waga, kolor skóry, płeć);
- ograniczenia wolności związane z czynnikami psychologicznymi (brak wiedzy, stan psychiczny, zdolności);
- ograniczenie związane z czynnikami zewnętrznymi (miejsce zamieszkania, sytuacja ekonomiczna, ograniczenie dostępu do edukacji).
Jak wyrazić swoją wolność?
Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Kenia „Głosy Kibery”
Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia:
- autoekspresja jako forma wolności;
- różnorodność sposobów wyrażenia siebie.
Czy nasze opinie są naprawdę nasze?
Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Nepal „Dzieci na sprzedaż”
Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia:
- krytyczne myślenie – umiejętność analizowania i oceniania informacji;
- niezależność w myśleniu – nieuleganie wpływom;
- kłamstwa, fake newsy – jak rozpoznać i jak sobie z nimi radzić;
- techniki wywierania wpływu na ludzi.
A jak się przygotować do dyskusji? Zajrzyjcie do naszych materiałów!
Filmy dokumentalne
Jeśli w ramach akcji chcecie zorganizować pokaz filmu dokumentalnego dotyczącego problemu współczesnego niewolnictwa, zapraszamy do skorzystania z materiałów filmowych w postaci filmów dokumentalnych zrealizowanych przez Kulczyk Foundation we współpracy z CNN International w ramach cyklu „CNN Freedom Project”.
Dokumenty te poruszają problematykę różnych form współczesnego niewolnictwa – zagrożenie handlem ludźmi w obozie dla uchodźców w Bangladeszu, wykorzystywanie dzieci do pracy w rybołówstwie czy żebrania. Filmy dostępne są w języku angielskim.