#MyFreedomDay – święto wolności i ważna lekcja

Inicjatorem akcji #MyFreedomDay jest CNN, z którym Kulczyk Foundation współpracuje, realizując filmy dokumentalne ukazujące problem współczesnego niewolnictwa. Po raz pierwszy akcja została przeprowadzona w 2011 r. W jej ramach dzieci z różnych krajów organizują w swoich szkołach wydarzenia, mające zwrócić uwagę na problem współczesnego niewolnictwa i pokazać znaczenie wolności w ich życiu. Zachęcamy do refleksji i zadania sobie pytania: „Czym dla mnie jest wolność?", a następnie do podzielenia się swoimi odpowiedziami w mediach społecznościowych poprzez komentarze, zdjęcia lub materiały wideo oznaczone hashtagiem #MyFreedomDay.

Kluczowe w tym działaniu jest uświadomienie, że niewolnictwo ciągle istnieje, także u nas, w Europie, w XXI wieku. Obecnie liczbę ofiar tego procederu to około 40 mln osób. Co najmniej 10 mln z nich to dzieci. Kobiety i dziewczynki stanowią aż 71% ofiar. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 5 lat ponad 89 mln osób doświadczyło jakiejś formy niewolnictwa i wie, co znaczy stracić wolność. Choć może nam się wydawać, że ten problem jest gdzieś daleko od nas, nie jest tak. Na pewno przynajmniej raz w życiu każdy z nas miał styczność z produktami – ubraniami, elektroniką, czy kawą – które powstały z wykorzystaniem niewolniczej pracy. Wielu z nas choć raz minęło na ulicy dziecko, które żebrało, by następnie oddać wszystko swojemu… „właścicielowi”…

Mamy świadomość, że temat jest niezwykle ważny, ale i trudny, dlatego również w tym roku przygotowaliśmy dla szkół pakiet informacji o akcji oraz materiały dodatkowe tj. plakat, kartę pracy do uzupełnienia wspólnie z uczniami, proponowane scenariusze lekcji z materiałami multimedialnymi, reportaże w formie filmów i tematy do dyskusji, z których możecie Państwo skorzystać, przygotowując obchody tego wydarzenia. Wszystkie materiały do pobrania poniżej.

CNN dokładnie w dniu finału prezentuje relacje z tego wydarzenia z różnych miejsc na świecie. W 2019 roku dziennikarze tej stacji relacjonowali wydarzenia będące częścią kampanii, odbywające się w szkołach, m.in. w Hong Kongu, Kenii, Korei Południowej, Libanie oraz Wielkiej Brytanii. Odwiedzili również Polskę. Transmisja wydarzenia organizowanego z udziałem polskich uczniów i Kulczyk Foundation była emitowana przez CNN International do 475 milionów widzów w ponad 200 krajach świata. Aby mieć szansę pokazania w CNN obchodów tego święta realizowanych w swojej szkole, należy wypełnić specjalny formularz.

Zapraszamy do włączenia się w kampanię i podzielenie się z innymi informacją o Waszych obchodach #MyFreedomDay!

 

Jak poinformować, że bierzecie udział w akcji?

  1. Zróbcie zdjęcie lub nagrajcie filmik pokazujący to, co robicie w ramach akcji.
  2. Udostępnijcie na profilu społecznościowym Waszej szkoły lub klasy z hasztagiem #MyFreedomDay@Kulczykfoundation – żebyśmy też mogli zobaczyć!

Więcej na temat akcji na stronie #MyFreedomDay (tutaj)

 

Jak możesz się włączyć w #MyFreedomDay?
Propozycje narzędzi 

 

Refleksja na temat wolności (karta pracy):

Przygotowaliśmy dla Was kartę pracy „Co sprawia, że czujesz się wolna/wolny?” – do wykorzystania np. w czasie lekcji wychowawczej. Karta dostępna jest też w języku angielskim, gdybyście chcieli skorzystać z niej w ramach nauki języka.  
Pobierz kartę pracy 

 

Lekcje wolności (scenariusze zajęć):

Jeśli chcecie przeprowadzić lekcję, której temat związany jest z wolnością, zachęcamy do wykorzystania naszych scenariuszy zajęć.

Do pracy z uczniami w wieku 6-9 lat 

Zapraszamy do skorzystania ze scenariusza o wartości, jaką jest wolność. W  czasie zajęć uczniowie poznają historię dzieci z  Ghany, które zamiast chodzić do szkoły wykonują niebezpieczne prace związane z  łowieniem ryb na jeziorze Wolta. Na podstawie ich prawdziwych doświadczeń rozważycie, co to znaczy wolność, jakie są jej ograniczenia i  jak jest cenna. 

Otwórz scenariusz

 

Do pracy z uczniami w wieku 10–15 lat 

Starszych uczniów możecie zaprosić do refleksji nad tym, czym dla nich jest wolność i jakie ma oblicza, korzystając ze scenariuszy przedstawiający wachlarz wolności.  

„Czym jest dla mnie wolność?” – Jeśli macie tylko jedną lekcję na rozmowę, zachęcamy do przeprowadzenia ogólnej rozmowy o przestrzeniach i granicach wolności w codziennym życiu uczniów i wykorzystania karty pracy w formie wachlarza. 

Otwórz scenariusz 

 

„Niezależność w myśleniu a wolność słowa” – Jednym z narzędzi używanych do ograniczania ludzkiej wolności, w skrajnej formie aż do zniewolenia, jest manipulacja. Jak zorientować się, że ktoś nami manipuluje? Jak wykorzystać krytyczne myślenie, aby się przed tym uchronić?   

Otwórz scenariusz 

 

Do pracy z młodzieżą  

Zachęcamy do przeprowadzenia z uczniami szkół ponadpodstawowych dyskusji na temat związany z wolnością. Proponujemy następujące tematy: 

Co dziś znaczy być wolnym?  

Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Ghana „Mali niewolnicy” 

Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia:  

  • czym jest wolność,  
  • wolność rozumiana dosłownie, 
  • odpowiedzialność związana z wolnością,  
  • granice wolności.  

Co może ograniczać naszą wolność? 

Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Indonezja „Sumba”

Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia: 

  • ograniczenia wolności związane z czynnikami fizycznymi (choroba, sprawność fizyczna, wiek, kreowany w mediach wzorzec atrakcyjnego ciała, wzrost, waga, kolor skóry, płeć); 
  • ograniczenia wolności związane z czynnikami psychologicznymi (brak wiedzy, stan psychiczny, zdolności); 
  • ograniczenie związane z czynnikami zewnętrznymi (miejsce zamieszkania, sytuacja ekonomiczna, ograniczenie dostępu do edukacji). 

Jak wyrazić swoją wolność? 

Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Kenia „Głosy Kibery” 

Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia: 

  • autoekspresja jako forma wolności;  
  • różnorodność sposobów wyrażenia siebie. 

Czy nasze opinie są naprawdę nasze? 

Obejrzyjcie fragment serialu dokumentalnego „Efekt Domina”: Nepal „Dzieci na sprzedaż”  

Podczas dyskusji możecie poruszyć zagadnienia: 

  • krytyczne myślenie – umiejętność analizowania i oceniania informacji; 
  • niezależność w myśleniu – nieuleganie wpływom; 
  • kłamstwa, fake newsy – jak rozpoznać i jak sobie z nimi radzić; 
  • techniki wywierania wpływu na ludzi. 

A jak się przygotować do dyskusji? Zajrzyjcie do naszych materiałów!   

 

Filmy dokumentalne 

Jeśli w ramach akcji chcecie zorganizować pokaz filmu dokumentalnego dotyczącego problemu współczesnego niewolnictwa, zapraszamy do skorzystania z materiałów filmowych w postaci filmów dokumentalnych zrealizowanych przez Kulczyk Foundation we współpracy z CNN International w ramach cyklu „CNN Freedom Project”

Dokumenty te poruszają problematykę różnych form współczesnego niewolnictwa – zagrożenie handlem ludźmi w obozie dla uchodźców w Bangladeszu, wykorzystywanie dzieci do pracy w rybołówstwie czy żebrania. Filmy dostępne są w języku angielskim.

 

Plakat CNN o #MyFreedomDay (wersja polska)

Najczęściej zadawane pytania - materiał CNN (wersja polska)

Plakat z logo akcji #MyFreedomDay

Karta pracy „Co sprawia, że czujesz się wolna/wolny?”

Jak możesz się włączyć w #MyFreedomDay? Propozycje narzędzi