11 października – jeden dzień, wielka moc
Międzynarodowy Dzień Dziewcząt to święto ustanowione przez ONZ, które ma zwrócić uwagę na to, że już od urodzenia (a w niektórych miejscach na świecie nawet przed urodzeniem) dziewczynki często nie są traktowane na równi z chłopcami, nie mają tych samych szans, a oczekiwania społeczne wobec nich sprawiają, że zanim będą dorosłe, już mają ograniczone możliwości realizacji pełni swojego potencjału. Tegoroczne hasło to „Digital Generation, Our Generation”, które ma przypominać o luce kompetencyjnej, ale też luce w dostępie do nowoczesnych technologii pomiędzy chłopcami i dziewczętami. W naszych materiałach piszemy o tych problemach i zwracamy uwagę na to, jak technologie może pomagać w walce z problemami, które dotykają współczesne dziewczynki i młode kobiety.
Dlaczego zależy nam na Waszym zaangażowaniu?
Jako edukatorki i edukatorzy, macie olbrzymi wpływ na to, jak będą realizować swój potencjał dziewczynki, jakie umiejętności i zainteresowania dziewcząt będą rozwijane, a jakie wyciszane. Jesteście też wzorami do naśladowania - możecie dodawać im odwagi, by sięgały po to, czego pragną, potrzebują, by czuć się dobrze ze sobą, w relacjach z innymi, w rolach, które pełnią i pełnić będą w przyszłości.
Wasza rola jest niezwykle istotna – to Wy możecie włączać dziewczęta w aktywności pozwalające rozwijać różne kompetencje, wzmacniać indywidualny rozwój, do czego – niejednokrotnie – potrzeba wyjścia poza utarte schematy, podważenia stereotypów.
Jak przyłączyć się do akcji?
Zachęcamy do włączenia się w obchody Międzynarodowego Dnia Dziewcząt! Możecie skorzystać z przygotowanych przez nas propozycji i wdrożyć swoje. To może być całodniowe wydarzenie, jedna lekcja lub nawet chwila refleksji.
KROK 1 - Czym jest Międzynarodowy Dzień Dziewcząt i dlaczego to ważny dzień? Zainspiruj się tekstami, które powstały specjalnie na tę okazję. Piszą nauczycielki, naukowczynie, dziennikarki, reporterki. Opowiadają o własnych doświadczeniach, obserwacjach, wynikach badań. Teksty pięknie opisują, z czym mierzą się dziewczynki i młode kobiety i wskazują, jakie działania może podjąć każda i każdy z nas, by piękne hasło równej godności płci stało się rzeczywistością. Wszystkie teksty znajdują się na dole te artykułu.
KROK 2 - Zaproś swoje uczennice i swoich uczniów do refleksji na temat równości płci. Przygotuj plansze z hasłami: „Co może dziewczyna/co może chłopak”. Niech uczennice i uczniowie najpierw popracują indywidualnie, potem w małych grupach, następnie niech swoimi propozycjami wymieni się całą klasą. Niech powstanie wspólna plansza albo mozaika wszystkich kart. Czy uczennice i uczniowie widzą różnicę pomiędzy tym, co mogą dziewczynki a co mogą chłopcy? Porozmawiajcie o tym, skąd biorą się nasze przekonania, również te związane z (nie)równością płci. Gotowe plansze sfotografuj i wstaw na grupę „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli" oraz na profil Waszej szkoły lub klasy. Niech świat dowie się o tym dniu! Puste plansze możesz powiesić na korytarzu i zachęcić całą społeczność szkolną do wpisywania swoich skojarzeń. Im więcej, tym lepiej!
KROK 3 - Przeprowadź wzmacniające równość lekcje oparte o nasze scenariusze zajęć, które znajdziesz na naszej stronie lub własne pomysły:
1. Przeczytaj lub odsłuchaj bajkę „Jak Jose zaczął cenić swoje córki" i zaproś dzieci do rozmowy na temat talentów i mocnych stron (grupy przedszkolne);
2. Przeczytaj lub odsłuchaj bajkę „Jak Jose zaczął cenić swoje córki" i zrealizuj scenariusz (klasy 1-3);
3. Przeprowadź eksperyment "Zawody nie mają płci". Poproś uczennice i uczniów, by narysowali osoby, które wykonują dany zawód. Jakiej płci są osoby, które dzieci przyporządkowały do danej profesji? Jak rysowały dziewczynki, a jak chłopcy? Obejrzyjcie rysunki i wspólnie zastanówcie się, dlaczego tak jest, że – mimo, że zawody nie mają płci – niektóre kojarzymy jako bardziej męskie a inne jako bardziej kobiece.
Polecenie powinno brzmieć: Narysuj osobę, która (to ważne, żeby nie sugerować płci):
- tworzy gry komputerowe,
- projektuje strony internetowe,
- projektuje roboty,
- zarządza dużą firmą technologiczną np. taką jak Google,
- tworzy nowe sprzęty ułatwiające ludziom życie,
- projektuje statki kosmiczne.
Możesz też dodać inne, bardziej popularne i znane młodszym dzieciom.
Jeśli to możliwe, zapraszaj jak najczęściej przedstawicielki i przedstawicieli różnych zawodów, które są stereotypowo męskie lub żeńskie, np. kobietę - programistkę, mężczyznę - architekta zieleni. Jeśli nie masz takiej możliwości, poszukaj informacji o takich osobach w sieci i przedstawiaj je regularnie. Niech dzieci wiedzą, że zawody nie mają płci!
4. Zorganizuj pokaz krótkiego filmu, pokazującego, jak nasza pomoc zmienia życie dziewczynek z Gwatemali. Film nawiązuje do tegorocznego hasła "Digital Generation, Our Generation". Po emisji porozmawiajcie o tym, jak technologie wpłynęły na życie bohaterek. i dyskusję na temat sytuacji dziewczynek na świecie. W naszych zasobach znajdziesz dodatkowe materiały edukacyjne, które pomogą w zorganizowaniu dyskusji (szkoły ponadpodstawowe).
5. Zaproś uczennice i uczniów do stworzenia plakatu, vlepki, mema lub tekstu promującego równość płci. Gotowe prace wstaw na grupę facebookową „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli" oraz na profil Waszej szkoły lub klasy. Niech świat dowie się o tym dniu!
KROK 4 - Pobierz inne plakaty tematycznie związane z akcją, wydrukuj je i wywieś w widocznym miejscu w sali, na korytarzu swojej placówki.
- Dobre słowa dla dziewczyny
- Dobre słowa dla chłopca
- 10 sposobów wspierania poczucia wartości i pewności siebie dziewcząt
Masz inny pomysł? Doskonale! Działaj i daj nam o tym znać!
Jak dać znać, że bierzecie udział w akcji?
1. Zróbcie zdjęcie lub nagrajcie filmik pokazujący to, co robicie w ramach akcji.
2. Udostępnijcie na profilu społecznościowym Waszej placówki lub klasy z hasztagiem #MiędzynarodowyDzieńDziewcząt i #dayofthegirlchild oraz oznaczcie nas @Kulczykfoundation – żebyśmy też je mogli zobaczyć!
3. Opublikujcie relację w naszej grupie na Facebooku: „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli".
4. By uzyskać dyplom uczestnictwa dla klasy/grupy i podziękowanie dla nauczycielki/nauczyciela, napiszcie do nas na adres edukacja@kulczykfoundation.org.pl i wyślijcie materiał potwierdzający Wasz udział w akcji (zdjęcia, filmik, link do relacji na fb itp.).
Powodzenia i czekamy na Wasze relacje!