Międzynarodowy Dzień Dziewcząt - przyłącz się do nas, działajmy razem!

11 października – jeden dzień, wielka moc

Międzynarodowy Dzień Dziewcząt to święto ustanowione przez ONZ, które ma zwrócić uwagę na to, że już od urodzenia (a w niektórych miejscach na świecie nawet przed urodzeniem) dziewczynki często nie są traktowane na równi z chłopcami, nie mają tych samych szans, a oczekiwania społeczne wobec nich sprawiają, że zanim będą dorosłe, już mają ograniczone możliwości realizacji pełni swojego potencjału. Tegoroczne hasło to „Digital Generation, Our Generation”, które ma przypominać o luce kompetencyjnej, ale też luce w dostępie do nowoczesnych technologii pomiędzy chłopcami i dziewczętami. W naszych materiałach piszemy o tych problemach i zwracamy uwagę na to, jak technologie może pomagać w walce z problemami, które dotykają współczesne dziewczynki i młode kobiety.

Dlaczego zależy nam na Waszym zaangażowaniu?

Jako edukatorki i edukatorzy, macie olbrzymi wpływ na to, jak będą realizować swój potencjał dziewczynki, jakie umiejętności i zainteresowania dziewcząt będą rozwijane, a jakie wyciszane. Jesteście też wzorami do naśladowania - możecie dodawać im odwagi, by sięgały po to, czego pragną, potrzebują, by czuć się dobrze ze sobą, w relacjach z innymi, w rolach, które pełnią i pełnić będą w przyszłości.

Wasza rola jest niezwykle istotna – to Wy możecie włączać dziewczęta w aktywności pozwalające rozwijać różne kompetencje, wzmacniać indywidualny rozwój, do czego – niejednokrotnie – potrzeba wyjścia poza utarte schematy, podważenia stereotypów.

Jak przyłączyć się do akcji?

Zachęcamy do włączenia się w obchody Międzynarodowego Dnia Dziewcząt! Możecie skorzystać z przygotowanych przez nas propozycji i wdrożyć swoje. To może być całodniowe wydarzenie, jedna lekcja lub nawet chwila refleksji.

KROK 1 - Czym jest Międzynarodowy Dzień Dziewcząt i dlaczego to ważny dzień? Zainspiruj się tekstami, które powstały specjalnie na tę okazję. Piszą nauczycielki, naukowczynie, dziennikarki, reporterki. Opowiadają o własnych doświadczeniach, obserwacjach, wynikach badań. Teksty pięknie opisują, z czym mierzą się dziewczynki i młode kobiety i wskazują, jakie działania może podjąć każda i każdy z nas, by piękne hasło równej godności płci stało się rzeczywistością. Wszystkie teksty znajdują się na dole te artykułu.

KROK 2 - Zaproś swoje uczennice i swoich uczniów do refleksji na temat równości płci. Przygotuj plansze z hasłami: „Co może dziewczyna/co może chłopak”. Niech uczennice i uczniowie najpierw popracują indywidualnie, potem w małych grupach, następnie niech swoimi propozycjami wymieni się całą klasą. Niech powstanie wspólna plansza albo mozaika wszystkich kart. Czy uczennice i uczniowie widzą różnicę pomiędzy tym, co mogą dziewczynki a co mogą chłopcy? Porozmawiajcie o tym, skąd biorą się nasze przekonania, również te związane z (nie)równością płci. Gotowe plansze sfotografuj i wstaw na grupę „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli" oraz na profil Waszej szkoły lub klasy. Niech świat dowie się o tym dniu! Puste plansze możesz powiesić na korytarzu i zachęcić całą społeczność szkolną do wpisywania swoich skojarzeń. Im więcej, tym lepiej!

KROK 3 - Przeprowadź wzmacniające równość lekcje oparte o nasze scenariusze zajęć, które znajdziesz na naszej stronie lub własne pomysły:

1. Przeczytaj lub odsłuchaj bajkę „Jak Jose zaczął cenić swoje córki" i zaproś dzieci do rozmowy na temat talentów i mocnych stron (grupy przedszkolne);

2. Przeczytaj lub odsłuchaj bajkę „Jak Jose zaczął cenić swoje córki"zrealizuj scenariusz (klasy 1-3);

3. Przeprowadź eksperyment "Zawody nie mają płci".  Poproś uczennice i uczniów, by narysowali osoby, które wykonują dany zawód. Jakiej płci są osoby, które dzieci przyporządkowały do danej profesji? Jak rysowały dziewczynki, a jak chłopcy? Obejrzyjcie rysunki i wspólnie zastanówcie się, dlaczego tak jest, że – mimo, że zawody nie mają płci – niektóre kojarzymy jako bardziej męskie a inne jako bardziej kobiece.

Polecenie powinno brzmieć: Narysuj osobę, która (to ważne, żeby nie sugerować płci):

  • tworzy gry komputerowe, 
  • projektuje strony internetowe,
  • projektuje roboty, 
  • zarządza dużą firmą technologiczną np. taką jak Google,
  • tworzy nowe sprzęty ułatwiające ludziom życie, 
  • projektuje statki kosmiczne.

Możesz też dodać inne, bardziej popularne i znane młodszym dzieciom.

 Jeśli to możliwe, zapraszaj jak najczęściej przedstawicielki i przedstawicieli różnych zawodów, które są stereotypowo męskie lub żeńskie, np. kobietę - programistkę, mężczyznę - architekta zieleni. Jeśli nie masz takiej możliwości, poszukaj informacji o takich osobach w sieci i przedstawiaj je regularnie. Niech dzieci wiedzą, że zawody nie mają płci!

4. Zorganizuj pokaz krótkiego filmu, pokazującego, jak nasza pomoc zmienia życie dziewczynek z Gwatemali. Film nawiązuje do tegorocznego hasła "Digital Generation, Our Generation". Po emisji porozmawiajcie o tym, jak technologie wpłynęły na życie bohaterek. i dyskusję na temat sytuacji dziewczynek na świecie. W naszych zasobach znajdziesz dodatkowe materiały edukacyjne, które pomogą w zorganizowaniu dyskusji (szkoły ponadpodstawowe).

5. Zaproś uczennice i uczniów do stworzenia plakatu, vlepki, mema lub tekstu promującego równość płci. Gotowe prace wstaw na grupę facebookową „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli" oraz na profil Waszej szkoły lub klasy. Niech świat dowie się o tym dniu!

KROK 4 - Pobierz inne plakaty tematycznie związane  z akcją, wydrukuj je i wywieś w widocznym miejscu w sali, na korytarzu swojej placówki.

Masz inny pomysł? Doskonale! Działaj i daj nam o tym znać!

Jak dać znać, że bierzecie udział w akcji?

1. Zróbcie zdjęcie lub nagrajcie filmik pokazujący to, co robicie w ramach akcji.

2. Udostępnijcie na profilu społecznościowym Waszej placówki lub klasy z hasztagiem #MiędzynarodowyDzieńDziewcząt i #dayofthegirlchild oraz oznaczcie nas @Kulczykfoundation – żebyśmy też je mogli zobaczyć!

3. Opublikujcie relację w naszej grupie na Facebooku: „Efekt Domina. Grupa dla nauczycielek i nauczycieli".

4. By uzyskać dyplom uczestnictwa dla klasy/grupy i podziękowanie dla nauczycielki/nauczyciela, napiszcie do nas na adres edukacja@kulczykfoundation.org.pl i wyślijcie materiał potwierdzający Wasz udział w akcji (zdjęcia, filmik, link do relacji na fb itp.).

Powodzenia i czekamy na Wasze relacje!

 

Powiązane materiały warte chwili

Elastyczność umysłu to elastyczność wyboru

Kim chcę być? Do czego dążę? Co jest słuszne? Uczniowie stawiają wiele pytań, a odpowiedzi rzadko są jednoznaczne. Ograniczenia społeczne, ale i te narzucone przez własny umysł mogą blokować rozwój i wybory uczniów. Dlatego tak ważna jest rola nauczyciela, który zainspiruje, wesprze i pokaże, że otwarty umysł to dużo większe szanse na samorealizację.

Dowiedz się więcej

„Grzeczna dziewczynka” czy „łobuziak”? Unikajmy etykietek, bo przyklejają się na długo!

Etykietki przyklejają się na długo, a potencjał dziecka i jego zainteresowania mogą się zmieniać. Próbowanie nowych rzeczy, testowanie, eksperymentowanie to aktywności, które pomagają znaleźć swoją drogę. Nauczyciel jest naturalnym i ważnym przewodnikiem. Ważne, by zachęcał do chodzenia własnymi ścieżkami, a nie utartym traktem.

Dowiedz się więcej

Dlaczego równość płci jest kluczową kwestią dla rozwoju dziewcząt?

Pozytywna samoocena dziewcząt rośnie i osiąga szczyt około 9 roku życia. Po 10 roku życia zaczyna jednak gwałtownie spadać. Kimkolwiek jesteśmy – możemy wspierać dziewczęta w rozwoju, akceptacji i pewności siebie.

Dowiedz się więcej

Ponad stereotypy

Czasem wystarczy rzut oka na mijaną na ulicy osobę i wydaje nam się, że wiemy już o niej wszystko, a przynajmniej bardzo dużo... Kim jest, co powinna robić, a co robi nie tak. Skąd nam się to bierze? Co takiego się w nas uruchamia, że tak łatwo przychodzi nam włożenie kogoś w określoną szufladkę? Przedstawiamy nową broszurę tematyczną.

Dowiedz się więcej

Dziewczyny i komputery. Programowanie - ważna kompetencja XXI wieku

Zawody wymagające kompetencji cyfrowych są wciąż stereotypowo postrzegane jako typowo męskie. Dodatkowe zajęcia komputerowe rzadziej stanowią przedmiot zainteresowania dziewcząt niż chłopców. Dziewczęta też mniej chętnie niż chłopcy myślą o karierze zawodowej w tym obszarze. Dlaczego tak jest?

Dowiedz się więcej

"Chłopięca" bluza i "dziewczęce" fryzury - czy rzeczy mają płeć?

Dorastałam w kulturze seksizmu. Mam wdrukowane, że u dziewczynki wygląd ma znaczenie i że nie wypada im robić wielu rzeczy. Jednocześnie wierzę, że w przedszkolu (i nie tylko!) jest miejsce na rozwijanie potencjału każdego dziecka, bez względu na płeć.

Dowiedz się więcej

Przyszłość jest dziewczynką!

89 proc. polskich dziewczynek jest niezadowolonych ze swojego wyglądu. Porównują się i surowo oceniają, nie dostają wsparcia także od rówieśniczek.

Dowiedz się więcej

Bądź szczęśliwsza ode mnie, córeczko

11 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziewcząt. To święto dokładnie dekadę temu zostało ustanowione przez ONZ. I nie o świętowanie tutaj chodzi, tylko o zwrócenie uwagi, z jakimi wyzwaniami zmagają się dziewczynki i młode kobiety na całym świecie.

Dowiedz się więcej

Przyszłość dziewczynek to STEM. Powiedz córce, że matematyka i technologia to coś, w czym będzie dobra

Według licznych prognoz i raportów dotyczących przyszłości rynku pracy najbardziej poszukiwanymi pracownikami będą wkrótce specjaliści od IT, programiści, inżynierowie. A może specjalistki od IT, programistki, inżynierki...

Dowiedz się więcej