Rozmowa z drugim człowiekiem może być doświadczeniem emocjonującym – zarówno w przyjemny, jak i nieprzyjemny sposób. Niezgodność poglądów, przeświadczenie, że jest się atakowanym, niemożność przekonania do swojego zdania, bycie nieusłyszanym czy niezrozumianym są doświadczeniami wywołującymi trudne emocje. W trakcie debaty możemy przeżywać różne emocje, o różnej sile i natężeniu. Nawet niektóre przyjemne emocje, jak podekscytowanie czy poczucie jedności z drugim człowiekiem, mogą nam czasem przeszkodzić w prowadzeniu dyskusji. Dlatego, aby radzić sobie z nimi w konstruktywny sposób, potrzebujemy narzędzi i sposobów na opanowywanie emocji.
Radzenie sobie z emocjami zawiera w sobie:
1. Świadomość, że czuję.
2. Świadomość, co czuję.
3. Świadomość potrzeb, które wywołują daną emocję.
4. Wybór sposobu wyrażenia emocji.
5. Wyrażenie/przeżycie emocji.
Aby radzić sobie z emocjami, potrzebujemy je poznać, nauczyć się na nie wpływać. Potrzebujemy też zrozumieć, że emocje są nasze. To my je czujemy i przeżywamy. Powstają w nas jako skutek naszej reakcji na świat i to my jesteśmy za nie odpowiedzialni. Nikt nie jest winny temu, co czujemy.
CELE ZAJĘĆ
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę