Zdrowie, wiek, kolor skóry, płeć - na ile te i inne cechy fizyczne mogą wpływać na naszą wolność? Scenariusz ma zachęcić do rozmowy i refleksji o tym jak wiele, często niezależnych od nas rzeczy, ogranicza lub wzmacnia naszą wolność. Inspiracją do podjęcia tego tematu był odcinek serialu dokumentalnego Efekt Domina. Sumba, pokazujący wpływ choroby (malarii) na życie mieszkańców indonezyjskiej wyspy Sumba.
Cele zajęć
WIEM: Uczeń wie, że każdy ma prawo do wolności. Zdaje też sobie sprawę z tego, że to prawo może być ograniczane lub łamane. Wie, że istnieją czynniki, które ograniczają ludzką wolność, a także czynniki, które wspierają korzystanie z niej.
CZUJĘ: Uczeń wie, jakie emocje może odczuwać, gdy cechy fizyczne ciała wpływają na jego poczucie wolności. Wie, jak może czuć się osoba, której rozwój jest ograniczony przez takie czynniki.
POMAGAM: Uczeń wyraża gotowość do pomocy osobom, których wolność jest ograniczona.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę