Czy pasja może sprawić, że nie tylko nasze życie będzie lepsze, ale i może pozytywnie wpływać na życie innych? Jak tworzyć wspólnotę, szanując jednocześnie granice swoje i innych osób? Jak szukać przestrzeni porozumienia? Jak poruszyć te tematy z uczniami w wieku 10–12 lat? Zapraszamy do skorzystania z naszych inspiracji do zajęć, których celem jest pomoc uczniom w lepszym poznaniu siebie, swoich emocji, wartości i motywacji, a także zrozumienie emocji, wartości i motywacji innych. Wierzymy, że rozwój tych kompetencji od najmłodszych lat, pozwala stawać się lepszym człowiekiem oraz skuteczniej pomagać swojej wspólnocie.
„Efekt Domina. Materiały dla nauczycieli” (edycja 3, 2018) to osiem scenariuszy zajęć zainspirowanych zrealizowanymi przez Kulczyk Foundation projektami pomocowymi przedstawionymi w 5. sezonie serialu dokumentalnego „Efekt Domina”. Każdy z konspektów lekcji poprzedzony jest wstępem przybliżającym wybrane informacje na temat danego kraju, oraz wartości i postawy, które są treścią zajęć. Do scenariuszy przygotowane są także fragmenty odcinków „Efektu Domina”, będące punktem wyjścia do rozmowy z uczniami.
W tej edycji materiałów poruszamy następujące tematy:
Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka.
Scenariusze powstały w oparciu o serial dokumentalny „Efekt Domina”, sezon V
„Efekt Domina. Materiały dla nauczycieli do pracy z uczniami na drugim etapie edukacji” (10-12 lat)
ISBN 978-83-952018-0-6 (dotyczy publikacji załączonej jako PDF całego zeszytu)
Autorzy scenariuszy:
Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak,
Agnieszka Kaczorowska,
Joanna Obuchowska,
Małgorzata Wróblewska
Konsultacja merytoryczna:
Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak
Wstępy na temat krajów:
Anna Winnicka
Fotografie:
Tomasz Borkowski,
Tatiana Jachyra,
Dariusz Szymura
Nadzór redakcyjny:
Kulczyk Foundation
Redakcja i korekta:
Jacek Kowalczyk
Projekt i opracowanie graficzne:
Szafran Marta Jedlińska
Realizacja serialu „Efekt Domina”:
TVN S.A.
Montaż fragmentów:
Ginger Dog Film
Produkcja płyt:
MIWA - MEDIA
Skład i łamanie:
Krzysztof Galicki (WSiP)
Druk i oprawa:
Paw Druk Sp. z o.o.
Patronat merytoryczny:
Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Partnerzy:
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
edunews.pl
Zespół Kulczyk Foundation:
Dominika Kulczyk
Marta Schmude-Olczak
Karolina Dusio
Beata Kopyt
Katarzyna Matuszewska
Jarosław Matuszewski
Paweł Orzeszko
Mateusz Kamil Roszak
Anna Samsel
Wioleta Szafryna
Agnieszka Szewczyk
Dorota Szkodzińska
Wojciech Śmiech
Marta Tomaszewska
Samanta Wojtysiak
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę
Zwykle najwięcej uczymy, kiedy nawet nie próbujemy tego robić. Kiedy nasi uczniowie sami odkrywają prawdę o sobie i otaczającym ich świecie. Dlatego warto budować w szkole klimat troski i ciepła, zrozumienia i otwartości na innych, bez wrogości, podziałów, bez dogmatyzmów i racji… W takich warunkach łatwiej o tę najważniejszą w życiu naukę.
Skąd się biorą stereotypy? To efekt uboczny „chodzenia na skróty” naszego umysłu i korzystania w myśleniu z heurystyk zamiast logicznych reguł. Stereotypy przeszkadzają w adekwatnym widzeniu siebie i innych, ale można je unieszkodliwić, zauważając ich automatyczne pojawienie się.