Łatwo coś obiecać, trudniej dotrzymać zobowiązania. Rzucamy słowa na wiatr i nie zastanawiamy się, że nasze słowo jest dla innych czymś, na czym chcą polegać. Szybko zapominamy o tym, co powiedzieliśmy, i nie przejmujemy się, jaką wagę dla innych mają nasze słowa. Inaczej jest, gdy ktoś nam coś obieca. Wtedy „trzymamy go za słowo” i wierzymy, że go dotrzyma. Jeżeli tak się nie stanie, czujemy żal, jesteśmy rozczarowani, mamy pretensje, że zlekceważono nas, nasze potrzeby, zignorowano to, co dla nas jest ważne. Niedotrzymanie słowa niesie określone konsekwencje dla innych ludzi. Czasami decyduje o ich dalszym życiu. Trzeba dbać o to, by młodzi ludzie uczyli się dotrzymywać danego komuś słowa. Trzeba rozwijać w nich przekonanie, że nie można rzucać słów na wiatr.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, jakie są konsekwencje niedotrzymania danego słowa.
CZUJĘ: Uczeń potrafi określić, jak czuje się osoba, wobec której nie dotrzymano danego słowa.
POMAGAM: Uczeń wyraża gotowość budowania relacji z innymi ludźmi opartych na szacunku.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę