Niektórzy myślą, że wiedzą wszystko najlepiej i nawet nie sprawdzają, czy to, co usłyszeli, jest prawdą. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy do głosu dochodzi strach! Podobnie myślały kamienie dokuczające Mekere, aż same nie zobaczyły, że świat jest inny, niż im się wydawało.
W czasie lekcji dzieci rozwijać będą swoje kompetencje emocjonalne, ucząc się identyfikowania własnych stanów emocjonalnych. Bajka o rajskim ptaku Mekere i kamieniach staje się punktem wyjścia do rozmowy o niechęci do innych oraz zaciekawieniu drugą osobą po pokonaniu stereotypu.
ZAGADNIENIA KLUCZOWE
niechęć, zaciekawienie
CELE ZAJĘĆ
Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę
Dzieci przedszkolne doświadczają coraz bardziej zróżnicowanych i skomplikowanych emocji i uczuć. Często nie potrafią sobie z nimi poradzić. Celem wychowawców jest pomóc im rozpoznawać, regulować i wyrażać to, co przeżywają. Jak uczyć emocji najmłodsze dzieci?
Zwykle najwięcej uczymy, kiedy nawet nie próbujemy tego robić. Kiedy nasi uczniowie sami odkrywają prawdę o sobie i otaczającym ich świecie. Dlatego warto budować w szkole klimat troski i ciepła, zrozumienia i otwartości na innych, bez wrogości, podziałów, bez dogmatyzmów i racji… W takich warunkach łatwiej o tę najważniejszą w życiu naukę.