Wielu ludziom dzieje się krzywda lub na naszych oczach spotyka ich niesprawiedliwość. A my? Zbyt często przechodzimy obojętnie. Czasem przyspieszamy kroku, zmieniamy trasę, żeby nie widzieć zła. Tłumaczymy sobie, że nas to nie dotyczy, że i tak nie możemy nic zrobić. Tymczasem nasza obojętność i brak reakcji sprawiają, że zło nie znika, lecz wręcz przeciwnie – rośnie w siłę. Staje się bardziej dotkliwe i zupełnie bezkarne… Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego, że niektóre ich słowa czy zachowania krzywdzą innych. Czasami, nawet nieświadomie, wyrządzają krzywdę rówieśnikom, znajomym czy bliskim. Warto więc uczyć młodych ludzi, jak postępować, by nie czynić innym tego, czego sami nie chcemy doświadczyć, a także jak zrozumieć i poczuć konsekwencje własnych działań – zarówno te dobre, jak i te złe. Dlatego proponujemy lekcję na temat tego, co robić, by nie krzywdzić innych ludzi.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, że nie należy krzywdzić innych ludzi.
CZUJĘ: Uczeń potrafi określić, jak się może czuć osoba krzywdzona przez innych.
POMAGAM: Uczeń wyraża gotowość zareagowania, gdy innym dzieje się krzywda.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę