Często jest tak, że spoglądamy na człowieka i wydaje nam się, że wiemy już, jaki jest. W dodatku zamiast poznać tę osobę, zrozumieć jej sytuację, próbujemy potwierdzić nasze powierzchowne hipotezy na jej temat. Jesteśmy niesprawiedliwi w ocenie innych, ponieważ nie interesuje nas zrozumienie faktów. Równie często sami zostajemy ocenieni w taki właśnie sposób. Czujemy się wtedy skrzywdzeni, jest nam przykro, cierpimy, ponieważ nie mamy szansy pokazać naszego prawdziwego oblicza. Warto więc podczas spotkania i rozmowy z drugim człowiekiem przyjrzeć mu się uważnie, nawiązać z nim relację, spróbować go zrozumieć, pozwolić mu być takim, jakim jest, powstrzymać się od wydawania ocen na jego temat.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń rozumie, że ludzie z różnych powodów znajdują się w trudnych sytuacjach życiowych.
CZUJĘ: Uczeń rozumie, że pochopne oceny wyrażane na temat ludzi mogą być krzywdzące i niesprawiedliwe.
POMAGAM: Uczeń deklaruje, że będzie rozważnie formułował opinie na temat innych ludzi.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę