To, co indywidualne często jest ważniejsze od tego, co wspólne. Liczą się indywidualne cele, indywidualnie realizowane zadania, indywidualne potrzeby, indywidualne możliwości. Wielu ludzi sądzi, że sami najlepiej wszystko zaplanują, zorganizują, zrealizują, wykonają, dopilnują czegoś, dopracują coś, wykończą itp. Tymczasem tak naprawdę mogą ponosić duże koszty takiej indywidualizacji. Chodzi m.in. o poczucie osamotnienia czy przemęczenia, brak czasu, frustrację z powodu niezrealizowanych zamierzeń i niedotrzymanych terminów. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, by dostrzec, że inni ludzie mają cele takie jak my i podobne problemy z ich realizacją. A działając samotnie, są tak samo zmęczeni i sfrustrowani. Może zatem warto połączyć siły we wspólnym działaniu.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, że są cele i zadania, które można realizować wspólnie z innymi.
CZUJĘ: Uczeń potrafi określić, jak czuje się osoba, która współdziała z innymi.
POMAGAM: Uczeń podejmuje współpracę z innymi.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę