Anna Dymna w rozmowie z Katarzyną Bielas w książce „Co byś powiedział sobie młodemu?” zaznaczyła, że często z radością wspomina swoją młodość i czuje ogromną wdzięczność za to, że „miała w sobie radość, pasję, ciekawość życia. Wierzyła w to, co robi, cieszyła się, że żyje, nigdy nie traciła czasu”. Wspominając swoje młodzieńcze lata, wskazała na bardzo ważną kwestię. Dostrzegła, że zawsze potrafiła podołać wielu przeciwnościom losu, nie załamywała się mimo trudności, właśnie dzięki pasji i umiejętności „wzięcia steru w swoje ręce”. Ten ster trzyma się mocno i pewnie wtedy, gdy w życiu robi się to, co się kocha. Wówczas życie zyskuje inną jakość. Ma się bowiem przekonanie, że wszystkiemu można podołać, a wyzwania są fascynującą próbą własnych sił, przeciwności losu są po to, by je pokonywać, a podjęty wysiłek prowadzi do celu. To pasje powodują, że każdy dzień jest interesujący, ważny, niezwykły… Jeżeli robi się to, co się kocha, można jak Walt Disney powiedzieć: „nie przepracowałem ani jednego dnia w swoim życiu. Wszystko, co robiłem, to była przyjemność”. Nie ma piękniejszej refleksji podsumowującej życie. Odkrywanie pasji, ich rozwijanie i pielęgnowanie to ważne zadanie każdego człowieka. Warto żyć tak, by w okresie bardzo późnej dorosłości, kiedy spogląda się wstecz, na to, co zostawiło się już za sobą, móc powtórzyć słowa Walta Disneya. Do rozmów na temat pasji inspirowanych historią z Gwatemali zapraszamy uczniów i nauczycieli w tej lekcji.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, jaką rolę odgrywa możliwość realizacji własnych pasji. Zdaje sobie sprawę z tego, że robienie czegoś z pasją zmienia jakość życia.
CZUJĘ: Uczeń zdaje sobie sprawę, jak czują się osoby, które mogą realizować swoje pasje. Wie, że odkrycie pasji może zmienić życie człowieka we wszystkich sferach jego funkcjonowania.
POMAGAM: Uczeń poszukuje w swoim otoczeniu osób mających interesujące pasje, które czynią ich życie lepszym.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę