Coś jest dla kogoś ważne, to znaczy, że sprawa (przedmiot) ma dla niego znaczenie. Człowiek przykłada do tej sprawy (obiektu) dużą wagę. Różnimy się sposobem podchodzenia do rzeczywistości i tego, co robimy, co jest dla nas ważne. To, co dla mnie jest istotne, dla drugiego człowieka może być obojętne, błahe, banalne, nic nieznaczące… Jednak gdy pochylimy się nad zagadnieniem, przyjrzymy się sprawie, czyjejś sytuacji, możemy dostrzec, że to, co początkowo było dla nas bez znaczenia, nie dotyczyło nas, zaczyna być ważne również z naszej perspektywy. Staje się znaczące przez to, że dotyczy drugiego człowieka, jego wyjątkowej historii, jakości jego życia, jego doświadczeń, przeżyć, trosk, jego zysków i strat. Uważne przyjrzenie się drugiemu człowiekowi, poznanie problemów, z którymi musi się mierzyć na co dzień, sprawia, że przestajemy być obojętni. Sprawy tego człowieka zaczynają nas interesować, stają się dla nas ważne, znaczące. Poświęcamy im swój czas, emocje, potencjał intelektualny, kreatywność. Jego sprawy stają się naszymi sprawami. A to już pierwszy przejaw postawy społecznego zaangażowania. I właśnie do takiej pierwszej, podstawowej refleksji, a w jej wyniku do zaangażowania w sprawy innych ludzi pragniemy zachęcić nauczycieli i uczniów, proponując im udział w tej lekcji.
CELE ZAJĘĆ
WIEM: Uczeń wie, jak ważne jest zrozumienie spraw istotnych dla innych ludzi. Jest świadomy tego, że to, co dla jednej osoby jest mniej istotne, dla innej może być bardzo ważne. Rozumie, że obojętność na sprawy innych osób pociąga za sobą określone konsekwencje.
CZUJĘ: Uczeń potrafi określić, za co czuje się odpowiedzialny. Rozumie również, co czuje osoba, wobec której inni są obojętni.
POMAGAM: Uczeń wyraża gotowość pomocy innym w ważnych dla nich kwestiach, ponieważ zdaje sobie sprawę, że pomoc innym w ważnych dla nich sprawach prowadzi do poprawy jakości życia.
Nauczać to znaczy przekazać coś więcej niż wiedzę